ترخیص، ترخیص کار گمرکی و ترخیص کالا | ترخیص چیست ؟

ترخیص، ترخیص کار گمرکی و ترخیص کالا از منظر سازمان جهانی گمرک | ترخیص چیست ؟

ترخیص چیست؟

ترخیص چیست ؟ به انگلیسی CLEARANCE ، انجام تشریفات گمرکی لازم که اجازه می دهد کالا برای مصرف داخلی واردات قطعی گردد و ترخیص آن توسط ترخیص کار ها انجام شود یا صادرات یا تحت رویه های گمرکی دیگر قرار گیرد و ترخیص کالا از گمرک انجام شود . در اینجا Clearance به کلیه عملیاتی گفته می شود که منجر به صدور سند ترخیص در گمرک می شود، یعنی جواز يا پروانه گمرکی ( برگ سبز ) که صادر شده در حقیقت اجازه برون بردن و ترخیص کالا ی صادرات شده است، ولی ممکن است با این وجود، کالا به هر دلیل از گمرک خارج نشود، یا بلا فاصله خارج نشود، مثلا وسیله بیرون بردن (کامیون) فراهم نباشد، یا در آخرین لحظات و قبل از ترخیص کالا از گمرک صاحب کالا مصرف شده بخواهد کالا را مرجوع نماید، و یا در اثر بازرسی های موردی از تاریخ صدور سند ترخيص تا هنگامی که برای بیرون بردن از اماکن گمرک صرف می شود کالا به دلایل مختلف اجازه خروج و نیابد. و این امری دور از ذهن نیست، زیرا صرف صدور سند ترخيص به این معنا نیست که دیگر عملیات گمرکی، مثل بازرسی های اتفاقی و موردی صورت نگیرد.
بنابراین ترخیص به معنای اینکه عملیات و تشریفات گمرکی در کل انجام گرفته و کالا بعد از صدور سند ترخيص از گمرک هم خارج شده باشد و در عمل در اختیار صاحب آن قرار گرفته که به هر شکل بتواند نسبت به آن عمل نماید واژه دیگری است که در واژه نامه تحت عنوان Release of Goods آمده است.

ترخیص برای مصرف داخلی ( واردات قطعی )

Clearance for home use

رویه گمرکی است که امکان می دهد کالای وارداتی در قلمرو گمرکی با پرداخت هرینه های حقوق و عوارض واردات کالا متعلقه و انجام تمام تشریفات لازم گمرکی در گردش آزاد قرار گیرند. در ایران معادل این واژه به نام « واردات قطعی » به کار می رود. سایت همتا

ترخیص کار گمرک

Customs Clearing Agent

کسی که ترتیبات انجام ترخیص کالا از گمرک را فراهم می آورد و شخصا یا به جای ، فردی دیگر ارتباطات و فعالیت های امور گمرک را به دست می گیرد . می توان از این میان به شخصیت ترخیص کار گمرکی ، کارگزاری گمرک و فعالیت حق العمل کاری در گمرک ها و  شخصیت فورواردر یا بارچالان ها را در حمل و نقل اشاره نمود.

طبق قوانین بعضی کشور ها، ترخیص کار گمرکات و حق العمل کاری توسط مجاری ذیصلاح در گمرک مورد وثوق و پذیرش قرار گرفته باشد و از مدارک و لایسنس کارگزاری گمرک بهره مند باشد.

ترخیص

ترخیص چیست ؟ ترخیص کالا از گمرک در گمرکات ایران از اصطلاح « کارگزار گمرکی » به عنوان فرد دارای صلاحیت ترخیص کاری استفاده می کنند، حق العمل کار گمرک از سازمان گمرک جواز کارگزاری این رشته را اخذ نموده است و از طریق وکالت از اشخاصی که مالک کالا محسوب می شوند و می تواند شرکت بازرگانی واردات یا شرکت واردات باشد، از شرکت بازرگانی واردات و صادرات جهت انجام امور ترخیص کالا از گمرک  فرایند تشریفات گمرکی را با حضور یا به صورت غیر حضوری به سرانجام برسانند.

ترخیص، ترخیص کار گمرکی و ترخیص کالا
حق العمل کار طبق قانون تجارت ایران شخصی است که از به جای شرکت بازرگانی واردات و صادرات یا به جای شرکت واردات مورد درخواست از جانب او به انجام فعالیت خرید نمایندگی از طرف او می پردازد. حال این امر می تواند منجر به واردات یا صادرات یک یا چندین کالای مختلف باشد و خدمات حمل و نقل بین المللی کالا یا کلیه خدمات بازرگانی و خدمات واردات خدمات ترخیص کالا را شامل شود. سامانه همتا

بازرگانی ترخیص کارا با تیم مجرب و توانا خود قادر است تا در کمترین زمان ممکن کالا شما را ترخیص نماید.

ترخیص قطعی کالا

به لاتین Release of Goods عملی است که گمرک به اشخاص ذی نفع اجازه می دهد تا کالای مشمول ترخیص را در اختیار خود بگیرند.

واژه Release  در حقیقت به معنای خلاص شدن، خلاصی، درمورد کالاهایی به کار می رود که با انجام تشریفات گمرکی از گمرک خارج می شود و در جریان آزاد در داخل قرار می گیرد. به موجب این اصطلاح این قبیل کالا ها قاعدتا با گمرک کاری ندارند، مگر خروج آن ها از گمرک مبنی بر اشتابه باشد.

شرکت بازرگانی ترخیص کارا با تجربه فراوانی که در این سال ها توانسته کسب کند و با دارا بودن از کادری مجرب و توانا میتواند تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک شامل ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت ، هزینه ترخیص کالا از گمرک و … را در کمترین زمان و با بهینه ترین هزینه گمرکی انجام دهد. شرکت بازرگانی ترخیص کارا دارای شعب مختلف در کشورهای اروپا و چین و ترکیه می باشد و قادر به واردات از چین و ترخیص کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از امارات و دیگر کشورهای جهان می باشد. ترخیص چیست ؟

بیشتر بخوانید : شرکت ترخیص کالا ، ترخیص کالا از گمرک