حق العمل کار گمرک , کارگزار گمرک , ترخیص کار گمرک

حق العمل کار گمرک , کارگزار گمرک , ترخیص کار گمرک

حق العمل کار گمرک ، کارگزار گمرک یا ترخیص کار گمرک هر کدام به چه معناست و این عبارات چه تفاوت هایی معنایی دارند؟ ما در ادامه به تشریح این مفاهیم در ترخیص کالا و ترخیص کار می پردازیم.

ترخیص کار گمرک

به انگلیسی Customs Clearing Agent، ترخیص کار گمرک شخصی است که ترتیب ترخیص کالا از گمرک را می دهد و مستقیما به جای و از طرف شخص دیگری با گمرک در ارتباط است. از نمونه های این امر ترخیص کاران گمرک ، کارگزاران گمرک ، حق العمل کاران گمرک و بارچالان ها یا فورواردر ها ( متصدیان حمل و نقل ) را می توان نام برد. در برخی از کشورها، ترخیص کار گمرک، یا حق العمل کار گمرک ( هزینه ترخیص کالا از گمرک ) باید به وسیله گمرک تایید یا با دریافت مجوز گمرک صلاحیت آنها احراز شده باشد.

ترخیص کار گمرک در گمرک ایران با عبارت « کارگزاری گمرک » به کار می رود، ترخیص کار از گمرک ایران پروانه فعالیت یا کارت حق العمل کاری برای این کار دریافت نموده و با گرفتن وکالت از اشخاصی که صاحب کالا یا شرکت بازرگانی واردات و صادرات و شرکت ترخیص کالا و شرکت ترخیص کار هستند، از طرف آنها برای انجام تشریفات گمرکی انتخاب می شوند که در فرایند تشریفات گمرکی در عملیات دوراظهاری، از طریق پنجره واحد در فضای مجازی یا اگر لازم باشد با مراجعه به گمرک کار نمایندگی را انجام می دهند.

 

حق العمل کار گمرک , کارگزار گمرک , ترخیص کار گمرک

حق العمل کار گمرک , کارگزار گمرک , ترخیص کار گمرک

 

حق العمل کار گمرک , کارگزار گمرک

واژه ” حق العمل کار ” به طورکلی طبق قانون تجارت در بیان انواع فعالیت هایی که تجاری محسوب می شود به کار برده شده، به عبارت دیگر ” حق العملکار ” دارای کارت بازرگانی است و به نام خودش شخصا و یا به عنوان شرکت بازرگانی واردات یا شرکت واردات صادرات اقدام می کند. ولی آنچه ممکن است مجازا در گمرک ” حق العمل کار گمرک ” به جای ” کارگزار گمرک ” خوانده شود، به نام دیگران این عمل را انجام می دهد، و به عنوان صاحب کالا محسوب نمی شود، و در مقابل گمرک مسئولیتی ازآن قبیل که به عهده صاحب کالا در مقابل گمرک است ندارد. البته این به آن معنا نیست که هر عملی از کارگزار گمرک یا حق العمل کار گمرک سرزد مسئولیتی ندارد، بلکه طبق وکالت نامه هرآنچه از جانب موکل یا همان صاحب کالا تعیین گردیده است را انجام دهد، مسئولیت آن به عهده صاحب کالاست نه « کارگزار گمرک » یا « ترخيص کار گمرک »  که ممکن است و می تواند حق العمل کار گمرک نامیده شود.

ترخیص کار گمرک فردی است که مسئولیت خروج کالا از گمرک را به عهده می گیرد. خروج کالا از گمرک به معنی اتمام فرایند تشریفات گمرکی به صورت اصولی و قانونی است که در اصطلاح به آن ترخیص کالا از گمرک گفته می شود. ترخیص کار گمرک بر اساس قوانین ایران به حالات مختلفی می تواند وجاهت قانونی پیدا کند.

یک روال اصولی از این حالات این است که قانون گزار از گمرکات درخواست می کند تا افرادی را به عنوان حق العمل کار گمرک یا کارگزار گمرک معرفی نمایند. در نتیجه این افراد با کارمندگیری یا به صورت مستقیم می توانند خدمات ترخیص کالا ی  بازرگانان و شرکت های صادرات و واردات متعددی را در گمرکات مختلف به انجام برسانند. در واقع به نوعی به عنوان وکیل آن ها در گمرکات فرایند تشریفات گمرکی را که با آن آشنا هستند مانند شناخت تعرفه کالا، ارزش کالا، روال و رویه های گمرک، مسیرهای گمرکی ، تهیه  و دریافت انواع مجوزات مورد نیاز را انجام دهند همچنین این ترخیص کار ان با تسلط کامل بر قانون مدنی کشور، قوانین تجارت و قوانین گمرک و قوانین صادرات و واردات می توانند ترخیص از گمرک را با دقت و صحت بالایی بر عهده بگیرند.

حق العمل کار گمرک که از طرف گمرک معرفی می شود، علاوه بر این که به صورت مستقیم  خدمات ترخیص کالا را برای شرکتهای بازرگانی واردات و صادرات و شرکت های تولیدی انجام می دهد می تواند به صورت کارمندگیری یا از طریق ثبت شرکت هم عمل بکند.

در روال فردی ترخیص کار می بایست وکالت نامه ای را از شخص حقیقی یا شرکت بازرگانی واردکننده کالا به نام خود دریافت کند تا بتواند کالا و محموله آن ها را  از گمرک ترخیص نماید. اما زمانی که ترخیص کار به عنوان یک شرکت بازرگانی ترخیص کالا معرفی شود، باید وکالت را به نام شرکت دریافت کرده و با دادن وکالت به کارمندان و  ترخیص کار گمرک خود، این اجازه را بدهند تا در گمرک های مشخص و بتوانند فعالیت ترخیص کالا را از طرف شرکت ترخیص کار انجام دهند.

قاعدتا در راس شرکت ترخیص کالا باید یک حق العمل کار گمرک یا همان کارگزار گمرک که دارای کارت حق العمل کاری و مجوز حق العمل کاری گمرک می باشد به عنوان مدیر عامل یا یکی از اعضای هیات مدیره شرکت بازرگانی و ترخیص کالا مشغول به فعالیت باشد. البته در کنار دارا بودن کارت حق العمل کاری گمرک  اعتبار پروانه کارگزاری گمرک یا اعتبار پروانه حق العمل کار گمرک هم ببسیار حائز اهمیت می باشد.

پرونده ترخیص کار گمرک به صورت دوره ای و هر دو سال نزد گمرک مورد بررسی قرار می گیرد و عمل کرد آن ها سنجیده می شود و در صورت تایید مجدد و گمرک این افراد می توانند به فعالیت خود در زمینه ترخیص گمرک به عنوان کارگزار گمرک ادامه بدهند.

شرکت های بازرگانی صادرات و واردات و شرکت های تولیدی زمانی که از حسن اعتبار شرکت ترخیص کالا اطمینان پیدا کردند می توانند اسناد و مدارک خود را به شرکت ترخیص سپرده تا مسئولیت قانونی ترخیص کالا از گمرک را برای آن ها به انجام برساند.

البته واژه ترخیص کار گمرک فقط به این جا ختم نمی شود. ترخیص کار می تواند فردی در استخدام یک شرکت بازرگانی یا یک شرکت تولیدی باشد و به وکالت از طرف آن شرکت، در گمرک های مشخصی که وکالت به او اجازه می دهد امور ترخیص از گمرک شرکت مادر را انجام دهد.

شرکت بازرگانی ترخیص کار ا با توجه به کادر مچرب و توامندی که دارد. قادر است تا در کمترین تایم ممکن کالای شما را ترخیص ، وارد و یا صادر نماید. تخصص ما در واردات کالا ، صادرات کالا و ترخیص کالا ی شما با کمترین هزینه می باشد. برای اطلاع بیشتر از روند ترخیص ، واردات و صادرات کالا می توانید با شماره تلفن های ۲۲۶۳۹۵۸۰ و یا ۲۲۶۳۹۵۷۹ تماس گرفته و مشاوره رایگان بازرگانی را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

علاوه بر این خود فرد بازرگان نیز می تواند ترخیص کار گمرک خودش باشد. یعنی خود شخص تاجر که کالا به نام او خریداری شده و کارت بازرگانی به نام او صادر شده است می تواند شخصا در گمرکات حاضر شود و فرایند ترخیص کالا را خودش به انجام برساند.

البته استفاده از یک حق العمل کار گمرک و شرکت ترخیص کار با سابقه و کارگزار گمرک شفاف و توانمند همیشه مزایای خود را دارد. به دلیل این که حق العمل کار ها در صنف های شغلی  مشخصی فعالیت می نمایند، ترخیص کار ها هر کدام در حوزه کالایی خاص مهارت دارند و یک حق العمل کار گمرک که مدیر چندین ترخیص کار است عملا در چندین حوزه تخصص دارد و سوابقی را که در گمرک ها به نام خود ایجاد کرده است و در گمرک ها به عنوان ترخیص کار حرفه ای و متخصص در زمینه گروه کالایی خاص شناخته می شود باعث می شود که گمرکات هم نسبت به نظر کارشناسی آن حق العمل کار و ترخیص کار با سابقه در این زمینه نظر مثبت نشان دهند و در نتیجه باعث تسریع در کل روند ترخیص کالا و همکاری و مساعدت بیش تری از طرف گمرک خواهد شد.

پروانه حق العمل کاری گمرک یا در واقع صدور کارت حق العمل کاری منوط است به شرایطی که گمرک ایران تعیین می کند و به صورت دوره ای، بعضا نه یا ده سال یکبار آزمونی برگزار می کند و برای عده خاصی از قبول شدگان پروانه و کارت حق العمل کاری گمرک صادر می نماید. این افراد به استخدام ترخیص کاران مجرب و توانمند و آموزش ترخیص کار ها می پردازند و آن ها را در شرکت های خود استخدام می کنند.

البته واژه حق العمل کار در قانون تجارت فراتر از این معانی می رود. در قانون تجارت حق العمل کار به صورت قانونی کسی است که فعالیت شخص دیگری را به نام خودش انجام می دهد. حال زمانی که حق العمل کار، حق العمل کار گمرکی یا حق العمل کار گمرک می شود در واقع شخصی است که فعالیت ترخیص گمرک را به عنوان ترخیص کار کالا انجام می دهد و کالا را از طرف بازرگان از گمرکات خارج می نماید.

این حق العمل کار اگر بدون واژه گمرک باشد طبق قانون تجارت شخصی است که به نام خود کالایی را واردات و صادرات می کند و تاجر یا بازرگانی در پشت این قضیه قرار دارد که از حق العمل کار درخواست صادرات واردات کالا و ترخیص از گمرک را ر عهده بگیرد.

پس به صورت کلی حق العمل کار کسی است که تمام فعالیت های بازرگانی شخص یا شرکت واردات صادرات را به نام خود انجام می دهد و دارای کارت بازرگانی بوده و خدمات بازرگانی را شخصا و راسا انجام می دهد.

البته آن چه که در گمرک مجازا حق العمل کار گمرک نامیده می شود به جای واژه کارگزار گمرکی مورز استفاده می باشد. و همون فردی است که به نام دیگران عمل ترخیص کالا از گمرک را انجام می دهد و نزد گمرک به عنوان صاحب کالا نحسوب نمی شود.

ترخیص کار گمرک در مقابل گمرک مسئول به عهده گرفتن مسئولیت های کالا نمی باشد. البته گمرکات برای ترخیص کار عواقبی را در صورتی که اظهار اشتباه کالا و خطاهای سرزده از او در نظر می گیرند و جریمه هایی را برایش در بر خواهد داشت. اما این موضوع باعث سلب مسئولیت از صاحب کالا نمی شود و مسئولیت اصلی صادرات وواردات کالا بر عهده خود فرد تاجری است که صاحب کارت بازرگانی است.

در نتیجه عملا هرخطایی که از طرف کارگزار گمرک سربزند مسئولیت قانونی سنگینی نخواهد داشت و بر اساس وکالت نامه هر آن چه که از طرف موکل خود مشخص شده را انجام داده و مسئولیت آن برعهده صاحب کالا است نه کارگزار گمرک یا ترخیص کار گمرک که ممکن است حق العمل کار گمرک نیز نامیده شود.

بیشتر بخوانید: ترخیص کار ، ترخیص کالا از گمرک ، ترخیص کالا