ترخیص کالا از گمرک

آشنایی با ترخیص

در تمامی کشورهای جهان، گمرک محل کنترل واردات و صادرات کالا و محموله های گوناگون است. در کشور ایران نیز واردات و صادرات کالا به صورت رسمی از گمرکات کشور انجام می شود. قوانین جاری گمرکی باعث می شود که ورود و خروج کالا ثبت شده و پس از انجام تشریفات گمرکی، ترخیص کالا از گمرک انجام شود.

ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه صادرات و واردات کالا بسیار فعال است. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، کالاها از طریق راه های زمینی، هوایی و دریایی وارد مرزهای گمرکی آن می شوند. به عنوان مثال، میزان واردات کالا به ایران در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۵ بیش از ۱ میلیارد و ۳۱۶ میلیون تن با ارزش دلاری معادل بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار بوده است. کالاهای وارد شده به گمرکات کشور توسط شرکت های ترخیص کالا از گمرکات ترخیص می شوند. شرکت کارا به عنوان یکی از این شرکت ها تجربه ای نزدیک به یک دهه در زمینه ترخیص کالا از گمرکات کشور را دارد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۵ ماه نخست سال ۹۵ بیش ترین میزان ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بوده است.

میزان ترخیص کالا از گمرک های مختلف کشور

میزان ترخیص کالا از گمرکات کشور را شما می توانید به تفکیک در سایت گمرک ایران ببینید کلیک کنید. ما در ادامه سعی می کنیم گمرکاتی که دارای بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده اند معرفی کنیم و یک گزارش اجمالی و مختصر در اختیار شما قرار دهیم.

گمرک شهید رجایی

گمرک شهید رجایی یکی از بزرگترین گمرکات کشور در مرزهای جنوبی ایران می باشد. این گمرک بیش ترین میزان واردات را به خود اختصاص داده است بطوری که در بازه زمانی ۵ ماهه سال ۹۵ بیشترین ارزش دلاری کالاهای واردتی را به خود اختصاص داده است. ارزش دلاری کالاهای وارد شده از این گمرک بیش از ۵ میلیارد دلار می باشد. بنابراین می توان گفت که ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بالاترین ارزش دلاری را در بین گمرکات کشور دارد. این حجم  ۳۲ درصد کل ارزش دلاری واردات کشور را شامل می شود.

گمرک بندر امام خمینی

گمرک بندر امام خمینی از لحاظ حجمی بیش ترین میزان واردات و ترخیص را داشته است، به طوریکه ۴۴ درصد کل واردات کالا کشور از طریق این بندر بوده است. بندر امام خمینی ورودی اصلی واردات کالا از چین می باشد. طبق آمار بازه زمانی ۵ ماهه ۹۵ بیش از ۵۵ میلیون تن کالا به این گمرک وارد شده است، در حالی که حجم واردات کالا به گمرک شهید رجایی بیش از ۲۸ میلیون تن یعنی ۲۲ درصد کل واردات کالا به کشور بوده است. همچنین ارزش دلاری کالاهای ترخیص شده از گمرک امام خمینی ۱۳ درصد کل واردات می باشد یعنی بیش از ۲ میلیارد دلار.

بر اساس این آمار به راحتی می توان این دو بندر را با هم مورد مقایسه قرار داد. در بندر امام خمینی، بزرگ ترین کشتی ها توانایی بارگیری و تخلیه در گمرک بندر امام را دارند. بنابراین با توجه به ظرفیت اسکله ای این بندر، گمرک بندر امام بیشترین ظرفیت پذیرش کالاهای فله ای و کیسه ای را دارند. با توجه به این توضیحات بایستی بدانید که کالاهای وارد شده در این گمرک بیشتر حجمی بوده و ارزش دلاری پایین تری دارند.

عمده کالاهایی که از این بندر وارد می شود عبارتند از ذرت های دامی، کنجاله، حبوبات و غیره. در مقابل کالاهایی که به بندر شهید رجایی وارد می گردند نسبتا از لحاظ حجمی کوچک تر و با ارزش دلاری بیش تری هستند. به عنوان مثال ماشین آلات، خطوط راه آهن و سایر محصولات که از لحاظ ارزش دلاری گران تر از کالاهای فله ای می باشد.

گمرک فرودگاه امام خمینی

این گمرک سومین گمرک مهم کشور پس از دو گمرک ذکر شده بالاست. طبق آمار بالا، گمرک فرودگاه امام خمینی از لحاظ ارزش دلاری بیش ترین میزان واردات و ترخیص کالا را پس از گمرک شهید رجایی و گمرک بندر امام داشته است، به طوری که ۹ درصد کل واردات کالا به کشور از طریق این گمرک بوده است. در این گمرک نیز کالاهایی با حجم نسبتا کوچک اما ارزش دلاری بسیار بالا ترخیص می شوند. به همین دلیل این گمرک با حجم بسیار کم واردات نسبت به سایر گمرکات رتبه سوم را در ارزش دلاری کل واردات کشور دارد.

گمرک منطقه آزاد بندر انزلی

این گمرک از لحاظ حجمی رتبه سوم را داشته و ۹ درصد واردات به کشور و ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی صورت گرفته است. گمرک بندر انزلی واقع در استان گیلان و در قسمت جنوبی دریای خزر واقع شده است. این گمرک نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی، انبارها و اسکله هایی که دارد بیش تر پذیرای کالاهای فله ای و پر حجم می باشد.

سهم سایر گمرکات کشور در کالای ترخیص شده و واردات

پس از این چهار گمرک بالا گمرکات دیگر کشور نیز در واردات و ترخیص کالا سهیم بودند. بر اساس ارزش دلاری می توان گفت که ۸ درصد واردات و ترخیص کالا از گمرک تهران، ۵ درصد ترخیص کالا از گمرک انزلی، ۴ درصد ترخیص کالا از گمرک بوشهر، ۳ درصد ترخیص کالا از گمرک غرب تهران و مابقی از سایر گمرک های کشور صورت گرفته است. همچنین از لحاظ حجم واردات می توان گفت که ۴ درصد ترخیص کالا از گمرک امیرآباد، ۳ درصد ترخیص کالا از گمرک بوشهر، ۲ درصد واردات و ترخیص کالا از گمرک تهران و مابقی از سایر گمرکات بوده است.

ترخیص کالا از گمرک با شرکت ترخیص کارا

شرکت ترخیص کارا یک شرکت بازرگانی در حوزه واردات کالا ، صادرات کالا و ترخیص از گمرک می باشد. ما دارای تیم قوی و مجربی از نیروهای  ترخیص کار و حق العمل کار گمرکی ( کارگزار گمرک ) در گمرکات مختلف کشور هستیم که می توانند بهترین خدمات ترخیص را در سریعترین زمان ممکن به شما ارائه دهیم. همچنین ما ترخیص کالا از دبی را نیز انجام می دهیم. خدمات بازرگانی ما در تمامی حوزه های واردات و صادرات می باشد، بطوری که می توانیم به عنوان یک همکار امین و مطمئن کل فرایند کاری در کنار شما باشیم. همچنین با ارائه مشاوره بازرگانی در زمینه ی صادرات و واردات و خرید کالا از خارج به تجار آگاهی های لازم را داده تا روند واردات به نحو احسنت و بدون مشکل صورت گیرد.

تماس ترخیص کارا
واتساپ ترخیصکارا

نمودار ترخیص کالا از گمرک های کشور بر اساس ارزش دلاری و حجم

گمرک شهید رجایی
گمرک بندر امام خمینی
گمرک فرودگاه امام خمینی
گمرک تهران
گمرک بندر انزلی
گمرک بندر بوشهر
گمرک غرب تهران
سایر گمرک های کشور

ارزش مالی ترخیص کالا از گمرک های ایران

نمودار روبرو ارزش دلاری کالاهای ترخیص شده از گمرک های مختلف ایران را نشان می دهد. ترتیب نمودار بر اساس رتبه بندی است. در این رتبه بندی گمرک شهید رجایی با ۳۲ درصد بالاترین ارزش دلاری ترخیص کالا از گمرک را داشته است. سهم گمرک بندر امام خمینی ۱۳ درصد و گمرک فرودگاه امام خمینی ۹ درصد می باشد. این ۳ گمرک بالاترین میزان را به خود اختصاص داده اند. پس از این ۳ گمرک به ترتیب گمرک تهران با ۸ درصد ، گمرک بندر انزلی ۵ درصد ، گمرک بندر بوشهر ۴ درصد ، گمرک غرب تهران ۳ درصد و سایر گمرکات کشور ۲۶ درصد بوده است.

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

ترخیص از گمرک فرودگاه امام

فرودگاه امام خمینی یکی از مبادی ورودی کالا به کشور است به طوری که حجم واردات کالا از طریق آن و ترخیص کالا از گمرک آن بالاست. برای آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام کلیک کنید.

ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی

ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی

گمرک بندر انزلی یکی از گمرکات مهم کشور است که بیش ترین میزان واردات از کشور روسیه و ترخیص کالا از این گمرک انجام می شود. برای آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی کلیک کنید.

ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

ترخیص کالا از گمرک بندر عباس

بندر عباس شامل دو گمرک شهید رجایی و گمرک شهید باهنر می باشد که سهم گمرک شهید رجایی در ترخیص کالا بیشتر است. برای آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس کلیک کنید.

ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی

ترخیص کالا از گمرک بندر امام

بندر امام خمینی یکی از بزرگترین بنادر تجاری گمرکی کشور می باشد. این بندر با مساحت ۵۵ هزار هکتار در شمال غرب خلیج فارس می باشد. برای آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی کلیک کنید.

آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک

در این قسمت ما مختصری در خصوص مراحل ترخیص کالا از گمرک صحبت خواهیم کرد. ما سعی کرده ایم که تمامی مراحل را به صورت اجمالی توضیح دهیم.

اظهار

در فرایند ترخیص کالا ، پس از ورود اطلاعات، « صاحب کالا » یا نماینده قانونی او (ترخیص کار یا حق العمل کار گمرک) با اطمینان از موجود بودن کالا باید اظهارنامه تعیین شده از طرف گمرک را تکمیل کرده و به همراه اسناد لازم به واحد پذیرش اسناد در گمرک تسلیم نماید. پس از آن اظهارنامه و اسناد از جهات تکمیل بودن اطلاعات و اسناد ضمیمه بررسی می شود. همچنین در این مرحله نداشتن بدهی قطعی، نداشتن خط خوردگی، احراز مالکیت ، ارتباط اسناد با کالا و همچنین برگ وکالت نامه يا نمایندگی و کارت کارگزاری در صورت لزوم بررسی می شود. در صورتی که در هر یک از موارد یاد شده ایرادی وجود داشته باشد، اظهارنامه اسناد جهت رفع نقص و تکمیل به اظهارکننده (ترخیص کار )مسترد می شود تا نسبت به اصلاح ، تکمیل و امضای آن اقدام نموده و عودت دهد.

سرویس ارزیابی

واحد پذیرش پس از اخذ اظهارنامه امضاء شده و اطمینان از کامل بودن اسناد و مندرجات اظهارنامه و صحیح بودن محاسبه حقوق ورودی متعلقه، اسناد را به اظهارنامه ضمیمه و مهر و موم می کند. سپس مشخصات آن را در دفتر ثبت اظهارنامه درج کرده و یا در رایانه وارد و شماره ثبت آن را با قید تاریخ در متن اظهارنامه منعکس می نماید و به سرویس ارزیابی تحویل می دهد.

با تخصیص شماره ثبت و درج آن در متن اظهارنامه، کالا اظهارشده تلقی شده و اظهارنامه تحت این شماره ثبت شده شناسایی می گردد و از این پس نباید از اختیار مأموران گمرک خارج شود. قبل از این مرحله ( اظهار کالا ) صاحب کالا حق هرگونه اصلاح یا غیر در اظهارنامه را دارد.

به منظور دریافت اطلاعات اظهارنامه (با رعایت محرمانه بودن اطلاعات تجاری اشخاص) گمرک شرایط و تمهیدات لازم را جهت انجام امور توسط بخش تعاونی و خصوصی فراهم می نماید.

کارا همراه شما در ترخیص کالا

کارا ، یک شرکت ترخیص کالاست که با دارا بودن کادر مجرب و با استعداد خود توانسته است تا بهترین خدمات را در حوزه ترخیص کالا ارائه بدهد. شما اگر به دنبال ترخیص کالا از گمرک هستید می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت ۲۲۶۳۹۵۸۰ و یا ۲۲۶۳۹۵۷۹ تماس گرفته و مشاوره های مورد نیاز را به صورت رایگان دریافت نمایید.همچنن می توانید از طریق کانال تلگرام و اینستاگرام و واتساپ با ما در ارتباط باشید.

شرکت ترخیص کارا برای کمک به فرایند ترخیص از گمرک اپلیکیشنی را تحت عنوان تاجریار طراحی نموده است. شما عزیزان می توانید با استفاده از این اپ تمامی نیازهای خود را از جمله کد تعرفه گمرکی کالایتان ، نرخ ارز ، جانمایی کانتینر ، محاسبه هزینه حمل و نقل و بیمه و ترانزیت کالا و … را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید. برای آشنایی بیشتر با تاجریار می توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید. همچنین برای دانلود مستقیم این اپلیکیشن می توانید به کافه بازار و یا سیب اپ مراجعه نموده و تاجریار را جستجو کنید.

دانلود تاجریار

اصل اسنادی که باید به اظهارنامه کالای ورودی ضمیمه شود عبارتند از:

اسناد خرید، حمل (یا تصویر تصدیق شده سند حمل توسط شرکت حمل و نقل بین المللی) ترخيصيه، قبض انبار، مجوزها و گواهی های لازم، اسناد بانکی (درصورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد)، گواهی مبدأ، صورت عدل بندی ( درصورت یکنواخت نبودن کالا ) و سایر اسنادی که گمرک در اجرای قانون یا سایر قوانین ضروری بداند.

توجه کنید که ضمیمه نمودن سند حمل و ترخيصیه برای کالای ورودی از مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به سرزمین اصلی که در منطقه معامله شده يا قبض انبار آن تبدیل شده است ضروری نمی باشد.

باید توجه داشت خروج کالا از اماکن گمرکی مستلزم انجام تشریفات گمرکی است و تشریفات گمرکی کالای ورودی در اولین گمرک مجاز انجام می شود. گمرک ایران گمرک های مجاز برای انجام تشریفات مختلف گمرکی را اعلام می نماید.

شایان ذکر است مطابق واژه نامه بین المللی گمرک واژه‌های ترخيص ( ترخیص کالا ) ، تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالا از گمرک به شرح زیر تعريف شده اند:

ترخیص – ترخيص کالا  (CLEARANCE OF GOODS)

انجام تشریفات گمرکی لازم برای اجازه صدور کالا،  واردات برای مصرف داخلی یا جابجایی به موجب دیگر رویه های گمرک.

تشریفات گمرکی (CUSTOMES FORMALITIES)

کلیه عملیاتی است که باید توسط شخصی ذینفع و گمرک به منظور , رعایت مقررات قانونی و آئین نامه ای که گمرک مسئول اجرای آن ها می باشند، در ارتباط با نظارت بر اشخاص در مرزهای گمرکی و ترخيص بار مسافر، کالا و وسائط نقلیه در واردات، صادرات و ترانزيت ، انجام شود.

ترخيص کالا در مفهوم (RELEASE)

اقدامی است که به وسیله آن گمرک به اشخاص ذینفع اجازه می دهد تا کالای موضوع ترخيص را در اختيار خود داشته باشند.

هچنین مطابق مفاد قانون امورگمرکی ، تشریفات گمرکی «کلیه عملیاتی است که در اجرای مقررات گمرکی انجام می شود» و ترخيص نیز یعنی « خروج کالا از اماکن گمرکی پس از انجام تشریفات گمرکی » مربوط است.

با توجه به اینکه در این متن « ترخيص کالا » از گمرک مورد نظر می باشد، پس از تنظیم و ارايه اظهارنامه به گمرک، این اسناد ابتدا توسط واحد احراز هویت (پذیرش اسناد) مورد بررسی قرار می گیرد.

هدف از این اقدام، احراز هویت اظهارکننده و صاحب کالا، کنترل تعهدات ایفا نشده و بدهی موضوع ماده ۷ قانون امور گمرکی ، بررسی اظهارنامه ها مندرجات ماده ۶۴ براساسی آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، تخصیص شماره ثبت ( شماره کوتاژ) به اظهارنامه، تعیین مسیر اظهارنامه وتعیین ارزياب و کارشناس مربوط برای اظهارنامه می باشد.

شایان ذکر است در برخی از گمرکاتی که دور اظهاری صورت می پذیرد، این واحد حذف و اقدامات فوق، توسط سیستم و به صورت خودکار صورت می پذیرد.

به طور کلی مطابق تعاريف مندرج در « واژه نامه بین المللی گمرک » اظهار کالا به گمرک عمل ارایه کالا به مقامات صلاحیت دار گمرکی، در محلی که برای انجام تشریفات گمرکی تعیین شده و يا مورد قبول واقع شده است می باشد. اظهار کالا به گمرک به خودی خود یکی از تشریفات گمرکی محسوب میشود.

PRODUCTION OF GOODS TO THE CUSTOMS

Customs authorities, customs formalities همچنین « اظهار کالا » مطابق مفاد قانون امورگمرکی بیانیه ای کتبی یا شفاهی است که بر اساس مقررات این قانون اظهارکننده، رویه گمرکی مورد نظر خود را درباره کالا مشخص می کند و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای مقررات گمرکی را ارایه می دهد.

وفق مندرجات قانون فوق، روز اظهار نیز زمانی است که اظهارنامه امضاء شده به ضمیمه اسناد مربوطه توسط اظهارکننده کالا به صورت دستی یا رایانه ای به گمرک ارایه می شود و شماره دفتر ثبت اظهارنامه به آن اختصاص می یابد.

صاحب کالای تجاری

بدیهی است تعریف « صاحب کالای تجاری » از نظر گمرک و سایر مراجع ذی ربط حائز اهمیت باشد، که عبارت از «شخصی که نسخ اصلی اسناد خرید و حمل به نام او صادرشده (و در مورد کالای خریداری شده با تعهد سامانه بانکی، آن اسناد از طرف بانک مهر شده ) و ترخيصیه نیز به نام او باشد. و یا اسناد مزبور به نام وی ظهر نویسی و صحت امضای واگذارنده ازطرف مقام صلاحیت دار گواهی شده باشد. »

کلیه اظهارنامه هایی که بعد از تعیین مسیر در مسیرهای سه گانه انتخاب مسیر اظهارنامه قرار می گیرند، پس از امضاء کارشناسی مربوطه و ممهور نمودن به مهر قسمت دریافت اسناد (در صورت عدم حذف این واحد)، لاک و مهر شده و به سرویس ارزیابی ارجاع داده می شوند.

وارسی و ارزیابی کالا بی حضور صاحب کالا یا نماینده قانونی

حضور صاحب کالا یا نماینده قانونی (ترخیص کار گمرکی) او متکی و منوط به تشخیص گمرک نیست. بلکه حق مسلم او محسوب می شود. گمرک نباید حتی اگر صاحب کالا شفاها یا کتبأ تقاضا نماید که او یا نماینده قانونی او را از حضور در وارسی و ارزیابی کالا معاف دارند، به چنین تقاضایی ترتیب اثر دهد.

وارسی و ارزیابی بدون حضور صاحب کالا با نماینده قانونی او موجب می گردد تا اگر مواردی از قبیل آنچه در ادامه نام برده می شود مشاهده شود، آثارش متوجه گمرک شود یا از عهده صاحب کالا ساقط گردد:

  • هرگونه کم وکسری کالا
  • مواردی که منطبق با تخلفات یا قاچاق گمرکی است.
  • هرگونه آسیبی که به محتویات بسته وارد شده است.
  •  هرگونه مغایرت در محتویات بسته ها با اسناد.

ترخیص کالاهای متروکه

کالاهای متروکه تنها موردی است که محمولات تجاری بدون حضور صاحب کالا ارزیابی می شود. این عمل بعد از انقضای مهلت مجاز توقف (سه ماه در انبارهای گمرکی) یا در صورت تمدید (دو ماه بعد از انقضای سه ماه اول) و انقضای ۲۰ روز از تاریخ اخطار گمرک به صاحب کالا و آورنده کالا طبق ماده ۵۴ آیین نامه گمرک صورت می گیرد.

ارزیابی کالا با تنظیم اظهارنامه به وسیله واحد متروکه گمرک انجام می شود و بر اساس آن ارزش کالا طبق اسناد موجود بارنامه و احتمالأ تصوير فاکتور با سوابق و راهکارهای ارزش گذاری تعیین می شود که حقوق ورودی را محاسبه نمایند.

صاحبان کالا و بانک ها در مورد واردات از طریق سیستم ارزی یا خارج از بانک، اگر کالا مشمول مقررات متروکه شود، نباید انتظار داشته باشند که در صورت قرار گرفتن در جریان فروش به وسیله سازمان اموال تملیکی، به وجوهی که در مبادله کالا صرف شده خواهند رسید، سهل است چه بسا حاصل فروش تکافوی هزینه های فروش و حقوق ورودی متعلق را هم ندهد.

ترخیص کارا همکار مطمئن شماست

بازرگانی ترخیص کارا، با ارائه بهترین راهکارها قادر است تا کالای شما را در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه ترخیص نماید. اگر که شما هم به فکر ترخیص کالا از گمرک هستید. می توانید با کارشناسان بازرگانی ترخیص کار ا تماس گرفته و مشاوره های مربوط را دریافت نمایید. همچنین این بازرگانی در زمینه واردات و صادرات کالا و اخذ مجوز وزارت صمت و اخذ مجوز ثبت سفارش کالا فعالیت دارد.

در چند ماه اخیر ترخیص کار ا با بهره مندی از کادر مجرب و با استعداد خود توانسته است تا مقداری در امر بازرگانی و تجارت بین الملل کمکی کرده باشد و با طراحی و ساخت اپلیکیشن تاجریار قدمی در این راه برداشته باشد. شما می توانید برای دانلود این نرم افزار به کافه بازار و یا سیب اپ مراجعه کرده و نسخه های مناسب برای تلفن خود را دانلود و نصب نمایید. بازرگانی ترخیص کارا با چند سال تجربه فراوان در حوزه ترخیص کالا و ترخیص کالا از گمرک و ثبت سفارش کالا برای ارائه خدمات بازرگانی و ترخیص در خدمت شماست.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه همتا ، سامانه سنا و ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت بروی لینک آن کلیک کنید.

آخرین بروز رسانی صفحه ۲۶ آبان ۱۳۹۹