تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک

تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک

تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک : شرکت بازرگانی کارا به عنوان یک شرکت ترخیص کالا , پیشرو در امور گمرکی و ترخیص کار ی با هدف اشاع دانش امور گمرکی و بازرگانی خارجی در ادامه به تببین تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک می پردازد.

اقدامات و عملیات یک معامله و سفارش کالا در تجارت خارجی بدین ترتیب است که خریدار پس از اخذ مجوزهای واردات کالا توسط ترخیص کار گمرک و ثبت سفارش در سامانه ثبتارش و سامانه جامع تجارت نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت یا همان وزارت بازرگانی سابق و بیمه کردن کالا از طریق بانک خود، اعتباری به نفع فروشنده و در بانک وی افتتاح و فروشنده پس از تهیه کالا و سیاهه خرید – فاکتور – و تهیه سایر اسناد، کالا را برای حمل به همراه به مقصد ایران تحويل موسسه حمل داده و بارنامه را به همراه سایر اسناد به بانک خود تحویل و وجوه مربوطه را دریافت می نماید. بانک فروشنده نیز به نوبه خود اسناد کالا را به بانک خریدار ارسال و مطالبات خود را وصول می کند.

کالا به مقصد ایران حرکت و طبق ماده ۱۰۳ قانون امور گمرکی مستقیماً به گمرک وارد و تحویل مقامات مجاز ( گمرک، بندر ، انبارهای عمومی ) می گردد و در انبار نگهداری و چون دست، دست را می شناسد، قبض انبار ( رسید کالا ) صادر و تحویل شرکت حمل ( تحویل دهنده کالا در مقصد ) می گردد و صاحب کالا توسط موسسه حمل از این امر مطلع می شود این اطلاعیه به عنوان اعلامیه ورود کالا شناخته می شود. اکنون کالا در گمرک است و اسناد در بانک خریدار است. لذا صاحب کالا باید به منظور ترخيص کالا توسط ترخیص کار پس از تسویه حساب ، اسناد را از بانک خود اخذ و با موافقت بانک، قبض انبار به اضافه ترخيصیه را از شرکت حمل دریافت (تا بانک موافقت نکند موسسه یا شرکت حمل، حق تحويل قبض انبار به صاحب کالا را ندارد ) و برای انجام تشریفات گمرکی و ترخيص کالا از گمرک مراجعه نماید.

طبق رویه معمول در تمام گمرک ها در دنیا ( و اصولا در هر سیستم مالیاتی ) و طبق مواد ۳۹ قانون امورگمرکی و ۵۸ آئین نامه اجرائی قانون مذکور، صاحب کالا باید اظهارنامه مربوط را تکمیل، امضاء و به گمرک ارائه نماید. در این قسمت با نحوه تکمیل اظهارنامه و مقررات و اطلاعات مورد نیاز برای این امر آشنایی حاصل می نماییم.

تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک

تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک و شرکت ترخیص کالا

تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک (نقش گمرک)

گمرکات معمولاً در مرزهای زمینی و سایر نقاط صفر مرزی  شامل فرودگاه ها و مراکزاستان ها مستقر می باشند و وظیفه آن ها حسب تعريف سازمان جهانی گمرک اجرای مقررات صادرات و واردات، وصول حقوق و عوارض و کنترل جابجائی و تردد کالا و ترخیص گمرک و اشخاص از این مرزها می باشد. بنابراین تمام کالاها حتی کالاهای همراه مسافر، هديه و سوغات و محموله های پستی چه در ورود و چه در خروج باید توسط گمرک کنترل گردند که این امر مستلزم اظهار کالاها به گمرک توسط صاحبان آن ها و انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا توسط شرکت ترخیص کار می باشد.

در این مقاله شرکت بازرگانی به ارائه توضیحاتی در خصوص تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک پرداخته است. اگر شما عزیزان به دنبال ترخیص کالا از گمرک ، ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت ، ترانزیت کالا و … هستید می توانید با شماره تلفن های ۲۲۶۳۹۵۸۰ و یا ۲۲۶۳۹۵۷۹ تماس گرفته و اطلاعات و مشاوره های رایگان بازرگانی را از ما دریافت نمایید. شرکت ترخیص کالا کارا پیشگام در ارائه خدمات بازرگانی می باشد.

جهت حرکت کالاها به هنگام عبور از مرز یا به طرف داخل (INWARD) است که اصطلاحاً کالای وارداتی نامیده می شود یا به طرف خارج (OUTWARD) است که اصطلاحا کالا صادراتی گفته می شود. طبق ماده ۴۷ قانون امور گمرکی کالای وارده به قلمرو گمرکی را می توان برای ۶ منظور – واردات قطعی و ترخیص ، واردات موقت، واردات موقت برای پردازش، عبور یا ترانزیت خارجی، عبور یا ترانزیت داخلی و مرجوعی به گمرک اظهار نمود؛ در مورد کالای صدوری نیز می توان آن را تحت دو رويه صدور قطعی و موقت به گمرک اظهار کرد که تشریفات و شرح هر یک از این رویه ها بطور مفصل در قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرائی آن امده است. البته جدا از ۸ رویه فوق الاشاره، رویه کابوتاژ، رویه انتقالی و کالای از آب گرفته نیز می توان به نوبه خود یکی از رویه ها باشد که در همان مراجع فوق الاشاره تعیین تکلیف شده اند.

برای اظهار و انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا لزوماً باید فرم مربوط به نوع اظهار (اظهانامه) توسط متقاضی تکمیل و به گمرک ارائه گردد. در سابق برای هر رویه گمرکی اعم از واردات قطعی، ترانزیت داخلی، صادرات و … فرم مخصوصی وجود داشت ولی با اجرای سیستم آسیکودا و متعاقب آن سامانه امور گمرکی، در حال حاضر از فرم واحد SAD یا SINGLE ADMINISTRATIVE DOCUMENT برای تمام رویه ها استفاده می گردد. این فرم (SAD) که طرح یا LAYOUT آن توسط ECE تدوین گردیده، فرمی است که تا حدودی جنبه جهانی دارد و همه کشورها از این طرح به عنوان فرم اظهارنامه برای اظهار و ترخیص کالا در رویه های مختلف گمرکی استفاده می کنند.
تکمیل فرم اظهارنامه که بر اساس آن باید اطلاعاتی به گمرک داده شود، مستلزم آشنائی قبلی با :

الف – قانون امور گمرکی و آئين نامه اجرائی آن ؛

ب – قانون مقررات واردات و صادرات و ترخیص از گمرک و آئین نامه اجرائی آن؛
ج- جداول ضمیمه قانون مقررات صادرات و واردات؛
د – مصوبات، بخشنامه ها و دستور العمل های مربوطه می باشد.

ترخیص کالا در تشریفات گمرکی

بدیهی است هدف از ارائه این مطالب در سایت شرکت ترخیص کارا که خدمات ترخیص کالا را انجام می دهد، آشنائی با تشریفات ترخيص کالا می باشد. در حد لازم با موادی ازقانون امورگمرکی  شامل ماده ۱۶۵ قانون و ماده ۲۲۱ آئین نامه اجرائی آن و همچنین قانون مقررات صادرات و واردات و ترخیص کالا از گمرک توسط ترخیص کار و جداول ضمیمه آن که در مجموع در یک مجلد تهیه و حدودا ۱۰۰۰ صفحه می باشد آشنائی حاصل خواهد شد. برای اطلاع دقیق تر و تخصصی از مراجع فوق الاشاره بايد دوره های تخصصی مربوطه گذرانده شود.

پس از آشنائی با شرایط ترخيص کاری یا کارگزاری گمرک، به نحوه تکمیل اظهارنامه SAD و گردش کار آن در گمرکات مربوطه پرداخته خواهد شد. چون ارزش کالا و تعرفه از موارد بسیار مهم بوده که باید اطلاعات مربوط به آن در اظهارنامه ارائه گردد، لذا این دو مقوله به صورت جداگانه – بحث ارزش و بحث تعرفه در دانش نامه همین سایت آمده است و همچنین به مراجع حل اختلاف و طرق استیناف اشاره شده است.

نحوه ترخیص کالا و ترخیص کالا از گمرک : شرکت بازرگانی و ترخیص کارا به عنوان یه شرکتی که ترخیص از گمرک را انجام می دهد، پیشرو در کار های گمرکی و ترخیص و ترخیص کار ی می باشد و با هدف ترویج علم کار های گمرکی و بازرگانی خارجی به تبیین امورات گمرک و ترخیص کالا میپردازد.

پیشنهاد می شود در این خصوص مطالب زیر را نیز مطالعه فرمایید:

ترخیص کالا از گمرک , ترخیص کالا چیست؟ , حق العمل کار گمرکشرکت واردات کالا , واردات کالا از چین ، ترخیص کالا از چین