ترخیص کالا از گمرک پست | ترخیص کالای پستی

ترخیص کالا از گمرک پست و ترخیص کالای پستی در واردات و صادرات

برخی از بسته های پستی که به صورت های گوناگون پستی و پست پاراسل و خرید از خارج به کشور وارد می گردند در گمرک پست به دلیل عدم پذیرش ارزش یا نوع کالا به عنوان کالای غیر تجاری باید مورد ترخیص کالا از گمرک پست تهران قرار بگیرند. بعضا ارائه استاندارد و دریافت رای نظر کمیسیون ها جهت ترخیص برای این قبیل کالا ها ضرورت میابد.

البته این دست کالاها جدا از کالاهایی هستند که از طریق دی اچ ال و یا تی ان تی و دیگر پست های سریع به گمرک فردوگاه امام خمینی وارد شده و  پیش از ترخیص کالا قبض انبار دریافت می کنند.

ترخیص کالا از گمرک پست | ترخیص کالای پستی در واردات و صادرات

ترخیص کالا از گمرک پست | ترخیص کالای پستی در واردات و صادرات

بر اساس آمار به دست آمده از گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ میزان واردات و ترخیص کالا از گمرک پست ۳۹۹۱ کیلوگرم بوده است که این میزان از لحاظ ارزش دلاری در حدود ۵۸۵ هزار دلار یعنی بیش از یک میلیارد و ۸۳۷ هزار تومان بوده است.

واردات کالا به گمرک پست از کشورهای گوناگونی صورت می گیرد. در طی سال ۹۵ بیش ترین میزان واردات کالا از تایوان معادل ۱۹۲۶ کیلوگرم و پس از آن بیش ترین میزان واردات کالا از کره معادل ۱۰۰۶ کیلوگرم بوده است. اما بیشترین میزان ترخیص کالا از گمرک پست از لحاظ ارزش دلاری متعلق به واردات از ایتالیا بوده که معادل ۱۳۸ هزار دلار می باشد.

کالاها می توانند به چند طریق توسط پست وارد مرزهای گمرکی ایران شوند و ترخیص گمرک آنها صورت گیرد. یعنی کالا می تواند در قالب هدیه یا سوغات، کالا و بار همراه مسافر و واردات قطعی به گمرک پست جهت ترخیص کالا اظهار شود.

بیشتر بخوانید: واردات کالا از چین ترخیص کالا از چین، واردات از ترکیه

در سال ۹۵ واردات پلاتین ها و سوزن های مصرفی با کد تعرفه ۸۴۴۸ بیش ترین میزان واردات کالا به گمرک پست تهران بوده است . به صورتی که ۸۶۱ کیلوگرم از این کالا با ارزش دلاری بیش از ۱۰۸ هزار دلار جهت ترخیص از طریق پست بین المللی به ایران واردات شده است.

شرکت بازرگانی و ترخیص کارا به عنوان ارائه دهنده خدمات ترخیص کار ی از گمرک های کشور جهت تامین نیاز شرکت های واردات و صادرات به ارائه خدمات بازرگانی و ترخیص کالا می پردازد.

به طور کلی بر اساس مطالعه آمار ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ماه سال ۹۵ می توان بیان کرد که در این سال تنها ۱۰۷ مرتبه واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک پست به صورت رویه تجاری به کشور صورت گرفته است.

سوم آبان ۱۳۹۶ : پیوستن سازمان پست به سامانه جامع امور گمرکی

گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی پست تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات امضاء نمودند و با امضای این تفاهم نامه شرکت ملی پست ایران به عنوان یکی دیگر از سازمان های هم جوار به سامانه جامع گمرکی پیوست و تعداد سازمان های همجوار گمرک ایران در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی به ۲۹ سازمان بالغ گشت. که میتوانند ترخیص از گمرک را انجام دهند.

این تفاهم نامه در سوم آبان به امضای  رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران  آقای  فرود عسگری به عنوان معاون وزیر اقتصاد و حسین مهری معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل پست جمهوری اسلامی ایران رسید. ترخیص کالا از گمرک پست

این تفاهم نامه بر اساس موافقت نامه های سازمان گمرک جهانی WCO و اتحادیه پست جهانی (UPU) با استناد به قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو در مورد ساده سازی و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی و قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پستی جهانی به امضا رسیده است .

هدف از انعقاد این تفاهم نامه افزایش همکاری های دو طرفه به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی مربوط به مرسولات پستی است که طرفین با رعایت سرعت، امنیت و کارایی؛ اصلاح و بهبود فرآیند عملیات ترخیص گمرکی از پست را با استفاده از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تبادل اطلاعات الکترونیکی لحاظ نمودند.

تفاهم گمرک و پست در بخش ترخیص کالای پستی در صادرات

موضوع تفاهم نامه گمرک ایران و شرکت ملی پست در بخش صادرات یا ارسال مراسلات پستی به منظور انجام نظارت ها و کنترل های لازم، اطلاعات اقلام صادراتی و اشخاص صادرکننده پس از این از طرف پست با گمرک به صورت الکترونیکی و مبادله ای صورت می گیرد.

همچنین گمرک با استفاده از شرح بیان شده در ماده ۸۴ قانون امور گمرکی نسبت به اعطای نیابت گمرکی در پذیرش مرسولات به خارج از کشور اقدام می نماید .

تفاهم گمرک و پست در ترخیص کالای پستی در واردات

در بخش واردات یا ورود مراسلات پستی نیز به منظور نظارت و کنترل کالای وارداتی پستی، دسترسی به داده های الکترونیکی برای طرفین فراهم می گردد . علاوه بر این در اجرای ماده ۳۹ آئین نامه قانون مقررات صادرات و واردات و بند ۱۱ ماده ۵ قانون اساسنامه شرکت ملی پست می بایست نسبت به ارائه فهرست شرکت های خرید اینترنتی از سوی پست به گمرک به طور مستمر اقدام گردد. که بخشی از نحوه ترخیص کالا از گمرک پست می باشد.

همچنین به منظور کاهش میزان ترانزیت به سایر استان ها و ایجاد وحدت رویه در انجام تشریفات گمرکی و تسریع در ترخیص مرسولات پستی ، تشریفات ترخیص کلیه مرسولات در گمرک امانات پستی تهران صورت می گیرد. بدیهی است پست تمهیدات لازم را در این خصوص فراهم خواهد آورد . تفاهم نامه فی مابین سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور گمرکی گمرک ایران و همچنین تفاهم نامه فی مابین سازمان ملی استاندارد و گمرک در خصوص مرسولات پستی به عنوان ” مصرف شخصی ” تا زمان اعتبار ساری و جاری است . بدیهی است که تشخیص مصرف شخصی مراسلات پستی با گمرک می باشد .

تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرک و شرکت ملی پست منجر به روان سازی و تسهیل فرآیند ترخیص و تحویل مرسولات پستی به گیرندگان و در عین حال نظارت های قانونی می شود . با به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات کد گذاری شده شناسایی و بررسی محموله های پستی و هم چنین گیرندگان این محموله ها به شکل سیستماتیک انجام می شود.

علاوه بر کلیه سازمان های همجوار مجوز دهنده به منظور ترخیص کالا که شامل ۲۲ سازمان می شود،سایر سازمان های نظارتی و مرتبط در حوزه تجارت خارجی نظیر نیروی انتطامی ،سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راه داری و حمل و نقل جاده ای، سازمان اموال تملیکی، سازمان امور مالیاتی ،سازمان تعزیرات حکومتی و در اقدام اخیر نیز شرکت پست جمهوری اسلامی ایران بر روی پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به تبادل اطلاعات می نمایند.

ترخیص کالا از گمرک پست توسط شرکت بازرگانی ترخیص کارا

شرکت بازرگانی ترخیص کارا ارائه دهنده خدمات واردات کالا ، صادرات کالا ، ترخیص کالا از گمرک ، ترانزیت کالا ، ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت و … می باشد. برای ترخیص و واردات کالا خود از گمرک های سرتاسر کشور از جمله ترخیص کالا از گمرک پست می توانید با شماره تلفن های ۲۲۶۳۹۵۸۰ و یا ۲۲۶۳۹۵۷۹ تماس گرفته و مشاوره رایگان بازرگانی را از کارشناسان بازرگانی ما دریافت نمایید. همچنین ترخیص کارا به دلیل دارا بودن شعب مختلف در کشور های آلمان ، ترکیه ، چین ، اروپا و … قادر است تا در کوتاه ترین زمان ممکن شریک تجاری شما را بیاید و با اطمینان بیشتری معاملات شما را به انجام برساند.