سرویس ارزیابی گمرک

سرویس ارزیابی گمرک در ترخیص کالا

تدوین و ابلاغ دستور العمل درخصوص وظایف ارزیابان، کارشناسان و سایر کارکنان گمرک ، نحوه ی نمونه بردارى،نقص اسناد، کشف تخلف و گزارش آن، نحوه و میزان وارسی و معاینه بر اساس اصول انتخاب خطر و وارسی اتفاقی و درج نتایج وارسی در اظهارنامه به گمرک ایران محول گریده است. به تشخیص گمرک یا تقاضای صاحب کالا، وارسی و ارزیابی کالا می تواند با حضور صاحب کالا یا ترخیص کار یا حق العمل کار گمرک  به عنوان نماینده قانونی وی انجام شود. به منظور حصول اطمینان از اجرای مقررات گمرکی و اخذ وجوه متعلقه دولت از بازرگانان، تایید صحت مندرجات اظهارنامه و اسناد کالاهای اظهار شده از لحاظ نوع، جنس، تعداد، وزن، ارزش، کشور سازنده، کد تعرفه گمرکی و سایر مشخصات و مجوزهای لازم باید مورد ارزیابی و کنترل های گمرکی قرار گیرند. ترخیص کالا از گمرک

سرویس ارزیابی گمرک | سرویس ارزیابی | ارزیابی گمرک | تعیین مسیر گمرک https://tarkhiskara.com

سرویس ارزیابی گمرک | سرویس ارزیابی | ارزیابی گمرک | تعیین مسیر گمرک| ترخیص کالا

تعیین مسیر گمرک و ارزیابی گمرک

در سالهای اخیر محیط تجارت بین المللی به طور گسترده ای از نظر میزان حمل کالاهایی که تجار مبادله می کنند و همچنین سرعت معاملات و حجم کالاهای مورد معامله دچار تغییر و تحول شده است.
این امر در کنار فشارهای سازمان های دیگر در تجارت بین المللی برای به حداقل رساندن دخالت دولت، باعث شده که مقامات مسؤول گمرک تأکید فزاینده ای بر تسهیل امر تجارت داشته باشند. ترخیص کالا از گمرک

ادارات گمرک به منظور کسب توازن مناسب بین تسهیل امر تجارت و کنترل های قانونی، کنترل های به اصطلاح «دروازه ای» معمولی و سنتی خود را رها کرده و مدیریت ريسک را با درجات متنوعی از پیچیدگی به کار می گیرند. یکی از ضوابط مهم گمرک الکترونیکی ماژول انتخاب یا SELECTIVITY MODULE می باشد. در واقع این معیار مبتنی بر رویه مدیریت ریسک است که براساس آن گمرکات بدلیل کمبود امکانات و عدم امکان بازرسی فیزیکی و معاینه کلیه کالاها، منابع محدود خود را مصروف شناسایی مواردی که امکان تخلف و تقلب وجود دارد می نمایند و بجای این که همه کالاهای وارداتی ( یا صادراتی ) را به منظور انطباق با مقررات و اخذ حقوق و عوارض کنترل نموده و بدلیل کمی وقت و نیرو با عجله و بطور سطحی و ناقص مورد معاینه قرار دهند، بر اساس اصل اعتماد و نبودن انگیزه تقلب در خصوص برخی از کالاها ياصاحبان آن ها بنا را بر صحت گذارده از باز کردن و ارزیابی تک تک بسته ها خودداری و برای آنها سند ترخيص فوری و بدون بازدید صادر و در عوض منابع صرفه جویی شده از این طريق را به امر بازرسی دقیق و موشکافانه موارد تخلف زا و دارای احتمال تقلب بالا اختصاص می دهند. بدین ترتیب علاوه برافزایش عايدات دولت، گمرک می تواند موارد جديد تخلف را در سایه موشکافی، دقت و صرف وقت بیشتر، کشف و از واردات کالا های غیر مجاز يا ممنوع الورود به کشور، جلوگیری، ضمن آنکه سرعت عمل بیشتری برای امر ترخيص کالا که لازمه تجارت امروزی است بعمل آورد.
در اجرای هدف فوق و استفاده از روش انتخاب تشریفات ترخيص ، اظهارنامه های کالای وارداتی براساس ضوابطی که تعیین می گردد از نظر کنترل های ورودی گمرکی در «مسیر سبز»، «مسیر زرد» و «مسیر قرمز» قرار می گیرند. از انواع ضوابطی که موجب می شود اظهارنامه کالاهای مختلف در یکی از سه مسیر فوق قرارگیرند می توان به:

ضابطه تعیین مسیر گمرکی بر اساس تعرفه کالا: تعرفه های ممنوع الورود قانونی و شرعی، تعرفه های ممنوع الورود طبق کنوانسیون های بین المللی موضوع سلاح های شیمیایی، کالاهای مشمول استاندارد اجباری و…
ضابطه تعیین مسیر گمرک بر اساس نوع معامله: کالای برگشتی، کالای بدون انتقال ارز و…
تعیین مسیر گمرک بر اساس نوع رویه وضعیت کالا: کالای مستعمل و…
ضابطه تشخیص مسیر گمرک بر پایه ارزش کالا : مثلاً ارزش کالاهای اظهاری بیش از پنجاه هزار دلار
تعیین مسیر گمرک بر اساس نام کشور: کشورهای دارای ریسک
ضابطه تشخیص مسیر گمرک بر پایه نام صاحب کالا , تاجر شرکت بازرگانی و شرکت واردات و صادرات کالا

تعیین مسیر گمرکی بر اساس اظهارکننده یا ترخیص کار و حق العمل کار گمرکی

و سایر ضوابط اشاره نمود.

شایان ذکر است در مورد اظهارنامه های بدون ریسک که به هیچ یک از ضوابط تعریف شده فوق برخورد نمی کند، حداقل نرخ تصادفی برای مسیرهای زرد و قرمز تعیین شده است.
به طور کلی روش اجرایی در سرویس ارزیابی گمرکاتی که تحت سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه Selectivity فعالیت می کنند بدین شرح است که پس از تخصیص شماره ثبت – شماره کوتاژ – و تعیین مسیر اظهارنامه، اظهارنامه به سرویس ارزیابی ارجاع داده می شود تا نوع مسیر مشخص شده یعنی مسیر سبز، مسیر زرد و مسیر قرمز اقدامات مربوط صورت می پذیرد.

پیشنهاد می گردد در این خصوص موضوع ترخیص و مسیر های گمرکی را مطالعه نمایید.

همچنین ارزياب مکلف است نظر آزمایشگاه، بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی ،دامپزشکی و … را ( در صورت نیاز ) استعلام و سپس در صورت تأیید کلیه مراتب، نسبت به تأئید و ارجاع اظهارنامه به کارشناسی ذیربط اقدام نماید.

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

ارزیابی گمرک و ترخیص کالا

کارشناس سرویس پس از دریافت اظهارنامه و بررسی آن در صورت تأیید کلیه موارد اظهاری نسبت به تأئید اظهارنامه و اخذ شماره ارزیابی اقدام نموده و درصورت لزوم اظهارنامه را به رئیس سرویس ارزیابی مربوطه عودت می دهد.

پس از این مرحله، دایره صندوق و صدور پروانه در گمرک اقدام به صدور پروانه نموده و آن را جهت تائید به رئيس سرویس ارزیابی اعاده می نماید به طور کلی، پس از تحويل اظهارنامه به سرویس ارزیابی و تعیین ارزياب توسط مسئول سرویس ارزیابی، ارزياب و کارشناس نتایج بررسی را در اظهارنامه منعکس و در صورت قبول اظهار تکلیف طبق سایر مواد قانون در مواردی که اختلافی مشاهده نشود، اظهارنامه را امضاء و میزان وجوهی را که باید پرداخت شود به اظهارکننده اعلام و اظهارنامه تحويل واحد صندوق و پروانه می شود.
واحد مذکور پس از دریافت اسناد پرداخت یا تامین وجوه متعلقه از اظهارکننده کنترل و ثبت آنها و انطباق وجوه پرداخت شده اقدام و اظهارنامه و پروانه ای را که براساس مندرجات اظهارنامه در این واحد تهیه شده است، مهر و امضاء می نماید.

سپس اظهارنامه و پروانه گمرکی به شخصی که از طرف رییس گمرک تعیین می شود تحویل تا پروانه را با اظهارنامه مطابقت و در صورت صحت اقدامات انجام شده، با قید تاریخ، پروانه را امضاء و مهر نماید سپس اظهارنامه و اسناد و پروانه تحویل متصدى دفتر ثبت اظهارنامه شده تا پس از ثبت شماره و تاريخ و امضای پروانه و اطلاعات تکمیلی پیش بینی شده در آن دفتر، پروانه را با اخذ رسید تحویل صاحب کالا یا نماینده ی قانونی وی و  اظهارنامه و اسناد ضمیمه را تحویل واحد نگهداری اظهارنامه نماید.

هرگاه در جریان ارزیابی اختلافاتی به زیان دولت مشاهده شود، ارزیابان موظفند مشروح اختلاف را در اظهارنامه نوشته و امضا نمایند و بلافاصله صورت مجلس تخلف حاکی از شرح اختلاف از طرف سرويس ارزیابی تنظیم و به اظهارنامه ضمیمه و برای تعیین جریمه به رییس گمرک ارایه می شود.

هرگاه در جریان ارزیابی اختلافاتی که مستلزم دریافت تفاوت حقوق ورودی و هزینه های انجام خدمات نباشد کشف شود و کالا دارای شرايط ورود یکسان باشد (مانند این که نام یکی از دو نوع کالای مجاز که حقوق ورودی آنها یکسان است به جای نام دیگری در اظهارنامه نوشته شده باشد) در اینصورت نیز مشاهدات مأموران باید دراظهارنامه قید و بدون تنظیم صورتمجلس تخلف با اطلاع رییس گمرک پس از اخذ جریمه موضوع ماده ( ۱۱۰) قانون، اجازه اصلاح مورد اشتباه داده می شود.
اگر صاحب کالا مشخصات کالای خود را به زیان خود اظهار کرده باشد و مراتب بر اثر ارزیابی کشف شود ارزیابان موظفند مشاهدات خود را زیر اظهارنامه بنویسند و آن را به متصدی سرويس ارزیابی مسترددارند. در چنین مواردی متصدی سرویس ارزیابی موظف است مراتب را به صاحب کالا اعلام کند وصاحب کالا می تواند در متن یا پشت همان اظهارنامه به استناد نوشته ارزياب وتأیید متصدی یادشده تقاضای استرداد اضافه پرداختی را بکند و در این صورت ريیس گمرک يا قائم مقام او پس از رسیدگی در زیرگزارش متصدی مذکور اجازه صدور حکم استرداد را خواهد داد.

البته هرگاه صاحب کالا , شرکت بازرگانی واردات کالا یا نماینده وی به سبب تسریع در کار خود مایل به درخواست استرداد نباشد باید انصراف خود را در متن يا پشت اظهارنامه نوشته و امضاء نماید و صاحب کالا یا ترخیصکار یا حق العمل کار گمرک او حق در خواست استرداد اضافه پرداختی را نخواهد داشت.
باید به این نکته ی مهم نیز توجه داشت در مواردی که بین گمرک و اظهارکننده جز در موارد مجاز، مشروط یا ممنوع بودن کالا اختلاف حاصل شود و ترخيص کالا بر اساس نظر گمرک مستلزم پرداخت مبلغی بیش از آنچه اظهار شده است گردد، اظهارکننده می تواند حقوق ورودی را براساس اظهار خود، نقدی و به طور قطع پرداخت و تفاوت و جریمه احتمالی را به صورت سپرده نقدی يا ضمانت نامه بانکی تودیع و کالا را ترخيص کند.
در مواردی که صاحب کالا به انتظار اعلام نظر قطعی گمرک از ترخيص کالا توسط ترخیص کار خودداری کند ، در صورتی که نظر قطعی گمرک مؤید پرداخت مبلغی بیش از اظهار صاحب کالا نباشد، کالا از تاریخ اظهار تا تاریخ اعلام نظر قطعی و نهائی گمرک به صاحب کالا، از پرداخت انبارداری معاف است.
برای مدتی که با تشخیص گمرک، مقررات یا دستورهای دولتی به ناحق مانع از ترخيص کالا می شود صاحب کالا از پرداخت هزینه انبار داری معاف است و مراتب نیز به مرجع مسؤول تحویل گیرنده کالا اعلام می شود.

شرکت بازرگانی کارا با کادر ترخیص کار مجرب و توانمند خود، با ارائه خدمات ترخیص کالا به بازرگانان و تجار می تواند آنها را در نحوه ترخیص کالا و مراحل ترخیص کالا از گمرک یاری رساند.

پیشنهاد می گردد در این خصوص موضوع ترخیص و مسیر های گمرکی را مطالعه نمایید.

پیشنهاد می گردد در این خصوص موضوع ارزیابی در ترخیص کالا از گمرک را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: هزینه ترخیص کالا از گمرک