اسناد بازرگانی بین المللی

اسناد بازرگانی بین المللی

اسناد بازرگانی بین المللی

اسناد بازرگانی بین المللی | ترخیص کالا از گمرک

اسناد بازرگانی بین المللی

 

اسناد بازرگانی بین المللی یکی از مهم ترین موضوعات در بازرگانی بین الملل می باشد. و مورد توجه شرکت ترخیص کار می باشد. چرا که این اسناد از نظر حقوقی، تجاری و فنی با ارزش بوده و به صورت گسترده ای در بازرگانی خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. برای ترخیص کالا از گمرک این اسناد مورد نیاز بوده و ترخیص کار بدون داشتن اسناد بازرگانی نمی تواند کالا را از گمرک توسط ترخیص کار گمرک ترخیص نماید. اسناد بازرگانی به دو دسته کلی تقسیم می شوند: اسناد مرسوم یا متداول (Conventional) و اسناد خاص (Special).

  • اسناد مرسوم یا متداول:این اسناد در بازرگانی بین الملل از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و از آن ها به طور معمول بسیار استفاده می شوند و مورد تایید بازرگانان، بانک ها ، گمرکات، نهادهای بین المللی، نهادهای داوری و … می باشد. این اسناد عبارتند از:
    • پیش فاکتور
    • فاکتور
    • بارنامه، راه نامه ، رسید پست
    • گواهی مبدا
    • گواهی بازرسی
    • لیست عدل بندی (بسته بندی)
    • بیمه نامه

از اسناد فوق بارنامه را به طور جداگانه در مبحث بارنامه سند کالا بررسی نمودیم.

  • اسناد خاص: این اسناد علاوه بر اسناد مرسوم و بنا به دلایل خاص توسط خریدار درخواست می شوند. به عنوان مثال؛ گواهی بهداشت، مجوزهای کشاورزی و دارویی و … نمونه هایی از اسناد خاص هستند که درصورت توافق بین خریدار و فروشنده، فروشنده مکلف به تهیه آن ها می باشد. اسناد خاص اسناد عموما فنی و تخصصی بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. هزینه ترخیص کالا از گمرک

از ان جایی که اسناد مرسوم در بازرگانی بین الملل و ترخیص کالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بسیار پرتکرار هستند در ادامه به بررسی این اسناد پرداخته ایم.

اسناد بازرگانی بین المللی | اسناد بازرگانی | بازرگانی بین المللی

اسناد بازرگانی بین المللی | اسناد بازرگانی | بازرگانی بین المللی| ترخیص کالا

فاکتور یا سیاهه تجاری در واردات کالا

 فاکتور یا سیاهه تجاری یکی از اسناد متداول در بازرگانی بین الملل است که فروشنده، آن را به نام خریدار صادر می کند. اطلاعات مندرج در فاکتور با پیش فاکتور  بسیار نزدیک هستند، با این تفاوت که فاکتور پس از توافق و برای هر محموله جداگانه ارائه می شود و پیش فاکتور قبل از آن ممکن است به صورت کلی باشد. به عبارت دیگر پیش فاکتور و فاکتور از نظر مختوا تفاوت چندانی با هم ندارند اما از نظر جایگاه حقوقی و ترتیب زمانی متفاوت هستند. معمولا در فاکتور به موارد ذیل اشاره می شود:

  • مشخصات خریدار و فروشنده
  • مشخصات کالا کالای ترخیص شده
  • قیمت کالا
  • زمان تحویل
  • شرایط پرداخت
  • کد تعرقه گمرکی کالا
  • و …

مواردی که در فاکتور آورده می شود را بر اساس نیاز خریدار می توان تغییر داد. برای مثال بر اساس درخواست خریدار در برخی موارد نوع استاندارد اعمال شده در هنگام تولید، و یا نوع و هزینه حمل نیز در فاکتور ارائه می شود. لازم به ذکر است در برخی از موارد بر اساس درخواست خریدار فاکتور به تایید کنسولگری کشور خریدار در مبدا نیز می رسد.

گواهی مبدا

گواهی مبداً یکی از اسناد متداول در بازرگانی بین الملل محسوب می شود. گواهی مبدا نشان می دهدکه محصول، در چه کشوری تولید شده است. از سال ۱۸۹۸ اتاق بازرگانی وظیفه صدور گواهی مبدأ را بر عهده دارد . کشور تولید کننده می تواند برای دولت، گمرک ، وارد کننده، و بانک مهم باشد. در برخی از موارد دولت ها اقدام به تعریف تعرفه ترجیحی برای کشورهای مشخصی می نمایند. منظور از تعرفه ترجیحی تفاوت تعرفه های ورودی یک کالای خاصی برای کشورهای مختلف است. تعرفه ترجیحی می تواند برای حمایت از اقتصادهای کمتر توسعه یافته يا توافقات دو یا چند جانبه بین کشورها وضع شود.
تعرفه ترجیحی موجب می شود تا واردات يا صادرات به سمت یک کشور جهت گیرد، لذا در صورت وجود تعرفه های ترجیحی، دولت از طریق گمرک متقاضی گواهی مبدأ خواهد بود. در این شرایط گواهی مبدأ می تواند به عنوان سندی قابل اتکا برای محاسبه تعرفه ترجیحی به حساب آید. همچنین برخی از کشورها ممنوعیت ها و محدودیت هایی را برای تجارت با کشورهای مشخصی دارند که گواهی مبدأ می تواند به گمرکات کمک نماید تا به این قوانین عمل کنند.

از طرف دیگر واردکننده به کمک گواهی مبدأ اطمینان می یابد که محصول در چه کشوری تولید شده است. این موضوع می تواند تا حدی به فرآیندهای بازاریابی مربوط باشد و تا حدی اطمینان وارد کنندهاز اعتبار و کیفیت کشور تولید کننده را تأمین کند. در برخی از موارد برای گشایش اعتبار اسنادی نیز به گواهی مبدأ نیاز است . به طور کلی دو نوع گواهی مبداً وجود دارد
گواهی مبدأ ترجیحی: برخی از کشورهای توسعه یافته برای کمک به توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه اقدام به تخصیص برخی تخفیف های تعرفه ای می نمایند . این  نوع گواهی مبدأ به گواهی فرم A شهرت دارد.

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 ترخیص کالا با گواهی مبدا

گواهی مبدأ غیر ترجیحی: این گواهی صرفا نشان از تولید کالا در کشور صادر کننده سند دارد .همانگونه که اشاره شد کارکرد اصلی گواهی مبدأ، مشخص شدن کشور تولیدکننده است. لذا گواهی مبدأ می تواند شامل موارد مختلفی باشد. از جمله این موارد عبارت اند از:
– مشخصات فرستنده يا صادرکننده کالا براساس بارنامه حمل
– مشخصات گیرنده کالا بر اساس بارنامه حمل
-کشور سازنده بر اساس مندرجات پروانه گمرکی
– مشخصات وسیله حمل بر اساس بارنامه حمل

-مشخصات محموله و کالا بر اساس پروانه گمرکی و بارنامه حمل
-وزن ناخالصی، وزن خالص و نوع بسته بندی کالا
-امضاء گواهی مبداء توسط صادر کننده کالا
-امضاء گواهی مبداء توسط مرجع صادرکننده گواهی مبداء
در ایران گواهی مبداً به ۳ شکل ارائه می شود:
۱٫فرم  A یا GSP که برای صادرات به کشورهای اروپایی و آمریکایی و اقیانوسیه و ژاپن، ترکیه، روسیه، قزاقستان، اوکراین وبلاروس مورد استفاده قرار می گیرد.
۲٫ فرم گواهی مبداء برای کشورهای آسیایی، آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد.
۳٫ فرم های PTA برای صادرات به کشور پاکستان صادر می شود

ليست عدل بندی در صادرات و واردات کالا

فهرست بسته بندی یا عدل بندی معمولا توسط فروشنده ویا فرستنده کالا تهیه می گردد و نوع بسته بندی در محموله را مشخص می کند. لیست عدل بندی سندی است که در آن مشخصات ظاهری و محتويات هر بسته از یک بارنامه را در صورت تنوع محتويات بسته ها معرفی می کند. لیست عدل بندی در حقیقت مشروح یک محموله است. این سند از جمله اسنادی است که در ارزیابی دقیق كالا توسط مأموران گمرکی بسیار اهمیت دارد. زمانی که تنوع بسته بندی وجود دارد و یا اینکه محتويات بسته ها مغایر و یا مختلف هستند، ارائه لیست عدل بندی به گمرک ضروری است. علاوه بر گمرک کشور مقصد، معمولا این سند در زمان بازرسی کالا توسط شرکت بازرسی، و ترخيص از گمرک مبدأ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این سند در واقع جدولی است که ردیف های آن به تعداد اقلام، و ستون های آن به تعداد ویژگی های مورد نظر است. این ویژگی ها یا موارد عبارت اند از:
۱- شماره رديف
۲- شماره کانتينر
۳- شرح کالا
۴- تعداد کالا
۵- شماره یا علامت بسته

۶- وزن ناخالص
۷- ورن خالصں
۸- ابعاد کالا و بسته ها
۹- مشخصات فنی
۱۰- ملاحظات
خلاصه و جمع بندی
در این بخش اقدام به معرفی مهمترین اسناد بازرگانی بین الملل شد. می توان اسناد بازرگانی بین الملل را به شیوه های مختلف دسته بندی نمود. در این بخش ابتدا اسناد به دو دسته کلی اسناد مرسوم یا متداول و اسناد خاص تقسیم شد. با توجه به اهمیت بالای اسناد مرسوم و چارچوب بندی بالای آن اقدام به معرفی این اسناد. اسناد مرسوم بازرگانی بین المللی که در این بخش تشریح شدند عبارت اند از:

– پیش فاکتور
– فاکتور
– اسناد حمل بارنامه / راه نامه
– گواهی مبدأ
– گواهی بازرسی
– لیست عادل بندی
آشنایی با این اسناد میتواند به بازرگانان بین المللی کمک کند تا فرآیند کار واردات و صادرات و ترخیص از گمرک را تسريع کرده و ریسک کار را کاهش دهند.

اسناد بازرگانی بین المللی که در زمینه ترخیص کالا از گمرک و ترخیص کالا توسط ترخیص کار فعالیت دارند یکی از اصلی ترین موضوع ها در بازرگانی بین المللی است. که مورد توجه شرکت های ترخیص کار قرار گرفته است. دلیل این امر این است که از لحاظ حقوقی،فنی و تجاری ارزشمند است و بطور گسترده مورد استفاده شرکت های بازرگانی قرار میگیرد. برای ترخیص از گمرک این اسناد مفید بوده و مورد استفاده قرار می گیرد و ترخیص کار گمرک بدون بهمراه داشتن این اسناد قادر به ترخیص کالا از گمرک نمی باشد.

بیشتر بخوانید: ترخیص کالا ، ترخیص کار گمرک ، ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام