ترخيص کار گمرکی و حق العمل کاری گمرک

شرایط ترخيص کار رسمی گمرکی دارای پروانه حق العمل کاری ( حق العمل کار رسمی گمرک یا کارگزاری رسمی گمرک )

مطابق تعاريف مندرج در واژه نامه بین المللی گمرک ترخيص کار رسمی گمرکی شخصی است که به عنوان ترخیص کار ترتیب ترخيص گمرکی کالا را می دهد و مستقیماً، به جا و از طرف شخص دیگری که همان صاحب کالا یا شرکت بازرگانی و شرکت واردات و صادرات و ترخیص کالا صاحب کالا می باشد با گمرک در تماس است. سامانه همتا

 

کارگزار رسمی گمرک , حق العمل کار رسمی گمرک , پروانه حق العمل کاری گمرک

کارگزار رسمی گمرک , حق العمل کار رسمی گمرک , پروانه حق العمل کاری گمرک ، ترخیص کالا از گمرک و هزینه ترخیص کالا از گمرک

 

CUSTOMS CLEARANCE AGENT

A person who carries on the business of arranging for the Customs clearance of goods and who deals directly with the Customs for and on behalf of another person.

تعریف کارگزار رسمی گمرک و شرایط عمومی آن در گمرک (ماده ۱۲۸ قانون امور گمرکی)

کارگزار گمرکی یا حق العمل کار رسمی گمرک که فرایند ترخیص کالا را انجام می دهد به شخصی اطلاق می شود که تشریفات گمرکی و ترخیص کالا ی متعلق به اشخاص دیگر از جمله بازرگان یا شرکت بازرگانی صادرات و واردات را با وکالت از طرف آنان انجام دهد.

کارگزار رسمی گمرک باید پروانه حق العمل کاری مخصوص از گمرک ایران تحصیل نماید که این پروانه برای ترخيص کالا از کلیه گمرک های کشور معتبر است.

پروانه کارگزار گمرکی در گمرک به اشخاصی داده می شود که حایز شرایط مذکور در زیر باشند:

  • تابعیت ایران
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری ( از مرجع قانونی مربوط ) و عدم سابقه قاچاق گمرکی به گواهی گمرک ایران
  • داشتن حداقل مدرک کاردانی در رشته های امور گمرکی یا حداقل کارشناسی در سایر رشته ها؛
  • دارا بودن گواهی پایان خدمت و یا معافیت دایم از خدمت نظام وظیفه ؛
  • کارمند دولت نباشد ؛
  • موفقیت در آزمون مربوط به قوانین گمرکی، صادرات و واردات و تجارت که از طرف گمرک ایران حسب نیاز برگزار می شود.
  • داشتن حداقل سن بیست و پنج سال تمام

انجام تشریفات گمرکی به وکالت از طرف صاحبان کالا – شرکت های صادرات و واردات , و شرکت های بازرگانی –  مستلزم داشتن پروانه حق العمل کاری و کارگزاری گمرکی است، ولی سازمان های دولتی و سفارتخانه ها می توانند کارمندان تمام وقت خود را برای انجام امور گمرکی کالا های متعلق به خود با تصریح حدود اختیارات به گمرک معرفی نمایند بدون این که نیاز به ارایه پروانه حق العمل کاری و  کارگزاری گمرکی داشته باشند.
همچنین صاحبان کالا ( اشخاص حقوقی ) می توانند کارمندان تمام وقت خود را که دارای وکالت رسمی می باشند جهت ترخيص کالای خود به گمرک معرفی نمایند و مراحل ترخیص از گمرک کالا خود را با کمک ترخیص کار گمرک انجام بدهند.

برای کارمندان کارگزاران گمرکی کارت مخصوص از طرف گمرک با معرفی نامه رسمی کارگزار گمرکی صادر می شود.
امضای اسناد و اظهارنامه با کارگزار گمرکی یا کارمند تمام وقت و موظف او که دارای وکالت نامه رسمی از وی باشد امکانپذیر است.

ترخیص توسط کارگزار رسمی گمرک

کارگزار گمرکی موظف است آمار عملیاتی را که در گمرک انجام می دهد در دفتر مخصوصی حاوی اطلاعات مذکور در اظهارنامه و پروانه گمرکی طبق نمونه تعیین شده توسط گمرک ایران به تفکیک هرگمرک ثبت و به محض درخواست گمرک آن را جهت بررسی ارایه نماید. این دفتر به هنگام اعطای پروانه کارگزاری گمرک توسط گمرک ایران شماره گذاری و پلمب می شود. ترخیص کالا از گمرک – ترخیص کار
در مواردی که حق العمل کار گمرک یا کارگزاری گمرک یا کارمند ترخيص مربوطه به هنگام انجام تشریفات گمرکی به عمد اظهارنامه ای خلاف واقع که متضمن زیان مالی دولت باشد تنظیم نماید، تخلف او به پیشنهاد گمرک ایران در کمیسیون رسیدگی به تخلفات که مرکب از اشخاص ذیل است، رسیدگی می شود :
الف. نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت
ب.نماینده اتحادیه کارگزاران گمرکی با معرفی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران (در صورت نبود اتحادیه، نماینده اتاق) و حسب مورد نماینده اتاق تعاون ایران در پرونده های مربوط به بخش تعاون
پ.نماینده گمرک ایران ( سرپرست کمیسیون )

شرکت بازرگانی ترخیص کارا با سابقه بسیار درخشانی که در امر صادرات و واردات کالا دارد توانسته است تا در این حوزه خدمات بازرگانی از جمله ، ترخیص کالا از گمرک ، واردات از چین ، ترخیص کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان ، واردات از اروپا ، صادرات به عراق ،

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

این کمیسیون با دعوت از کارگزار گمرک مربوطه به موضوع رسیدگی می کند و درصورت اثبات عمدی بودن تخلف، پروانه حق العمل کاری یا کارگزار گمرکی یا کارت وی را متناسب با میزان و تعداد تخلف، تعلیق یا به طور دائم باطل و مراتب را به طور کتبی به وی و گمرک ها اعلام می نماید. چنانچه کارگزار گمرکی یا کارمند ترخيص در ارتكاب عمل قاچاق گمرکی دخالت داشته باشد، علاوه بر اجرای مقررات بالا مشمول مجازات مقرر در قوانین قاچاق می شود. اگر عمل خلاف وی مستلزم مجازات های دیگر باشد وفق مقررات و قوانین ترخیص کالا مربوطه عمل می گردد. کمیسیون و دبیرخانه آن در گمرک ایران تشکیل می شود. البته باید توجه داشت تعلیق يا ابطال پروانه حق العمل کاری مانع انجام تشریفات گمرکی اظهارنامه هایی که قبل از آن تسلیم شده نیست.
شایان ذکر است هرگاه کارگزار گمرک یا حق العمل کار متخلف، از اشخاص حقوقی باشد مقررات این ماده، هم شامل شخص حقوقی مزبور و هم شامل کسانی که در آن شخصیت حقوقی حق امضاء دارند و اظهارنامه ی خلاف را امضاء کرده اند و یا در آن اقدام خلاف، مداخله داشته اند می شود و  هرگاه حق العمل کار یا کارگزار گمرکی مزبور از اشخاص حقیقی باشد در مدت ممنوعیت نمی تواند به عنوان شخصی که دارای امضاء در یک شخصیت حقوقی کارگزاری گمرک است در امور حق العمل کاری یا کارگزاری گمرک فعالیت نماید .

در اینجا سه نکته تکمیلی درخصوص ترخيصکاری ارائه می گردد:
الف – در محاوره و یا مباحث گمرکی گاهی از کارت کارگزار گمرکی یا کارت حق العمل کاری و در اغلب موارد از« پروانه حق العملکاری » نام برده می شود؛ گرچه وجه افتراق و يا توضیح روشنی در قانون یا آئین نامه برای آن داده نشده ولی می توان گفت که یکی پس از قبولی در امتحان به عنوان مدرک قبولی صادر می گردد و دیگری برای اجازه فعالیت در گمرکات است. بنابر این در ماده ۱۹۱ آئین نامه قانون مذکور که « مدت اعتبار پروانه کارگزار گمرکی را دو سال تعیین کرده » به مفهوم موضوع اینکه هر دو سال یک بار باید امتحان ماده ۱۹۱ آئین را داده و پذیرفته شوند نیست، بلکه شرکت در آزمون و قبولی، برای یک بار کافی بوده ولی مجوز فعالیت به صورت دو سال یک بار تمديد می گردد؛
ب – در تمام گمرکات دنیا، حق العمل کاران گمرکی (ترخيص کاران گمرکی)، بازوی توانمند گمرک در اجرای صحیح می باشند آنها به لحاظ پیچیده و فنی بودن مقررات و خدمات ترخیص کالا به تشریفات گمرکی از اهمیت زیادی برخوردار است. کنوانسیون کیوتوى تجدید نظر شده، یک فصل (فصل ۸ از ضمیمه عام) تحت عنوان ” ارتباط بین گمرک و اشخاص ثالث ” را به این امر اختصاص و مقرراتی تسهیلاتی برای آن وضع نموده است. گرچه در داخل کشور تشکل هایی تحت عنوان « انجمن حق العمل کاران گمرکی » به وجود امده است، در سطح بین المللی نیز یک تشكل مهم تحت عنوان “فدراسیون بین المللی انجمن های حق العمل کاران گمرکی” وجود دارد و سایتی نیز ایجاد شده که مقر آن در کانادا می باشد. سایت  مزبور اخبار مهم این صنعت و به ویژه در ارتباط با گمرک ها، سایر مسائل مورد علاقه و مرتبط را منتشر می نماید. ورود به آن مستلزم داشتن اشتراک و رمز عبور می باشد؛
ج- از نظر نحوه ترخیص کالا توسط شرکت ترخیص کار و نحره انجام تشریفات گمرکی و میزان جرایم احتمالی تفاوتی بین کالایی که شخصا و یا از طریق کارگزاری گمرک یا نماینده خود اقدام می نماید، وجود ندارد .
همچنین باید به این نکته توجه داشت که کارگزار گمرکی، شرکت های حمل و نقل و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مسؤول اعمال کارکنان و نمایندگان معرفی شده خود به گمرک می باشند. سایت همتا

بیشتر بخوانید: ترخیص کالا از گمرک ، ترخیص کار ، ترخیص کالا ،