کالاهای آسیب دیده یا از بین رفته در انبار گمرک یا محوطه های گمرکی و شرایط دریافت غرامت

محوطه های گمرک | انبار گمرک | خسارت کالا وارداتی یا صادراتی | شرایط دریافت غرامت

محوطه های گمرک | انبار گمرک | خسارت کالا وارداتی یا صادراتی | شرایط دریافت غرامت | سایت همتا

کالاهای آسیب دیده یا از بین رفته در انبار گمرک یا محوطه های گمرکی و شرایط دریافت غرامت

مجتمع انبارهای گمرکی در بعضی موارد با اینکه کالای نگه داری شده در انبار یا محوطه های سرپوشیده یا محوطه های سرباز از بین رفته یا آسیب می بیند، غرامتی پرداخت نمی کند.

آسیب یا از بین رفتن کالا در اثر آتش سوزی ، احتراق یا انفجار در انبار گمرک یا محوطه های گمرکی

مسئولیت کالاهایی که در اثر آتش سوزی، احتراق یا انفجار از بین رفته یا آسیب می بیند، از عهده شرکت انبارهای گمرکی خارجی است.

انبارهای گمرکی در مقابل آتش سوزی، احتراق و انفجار بيمه شده اند، بنابراین پرداخت غرامت در صورت بروز خسارت به عهده بیمه گر است یا در مورد کالاهایی که بدو ورود بیمه نامه معتبر برای آنها ارایه می شود، همچنین کالاهای خریداری شده به صورت اعتبار اسنادی در مهلت اعتبار بیمه نامه به عهده شرکت بیمه صادرکننده بیمه باربری کالا ست.

( مدلول ماده ۲۵ و ۲۶ قانون گمرک )

رعایت نکات ایمنی که شرکت های بیمه با انبار گمرک در قرارداد في مابین می گنجانند برای رفع مسئولیت تحویل گیرنده (انبارهای گمرکی ) الزامی است. در غیر این صورت شرکت بیمه تاوان بی مبالاتی انبار را به عهده نمی گیرد.

برای عقد قرارداد بیمه بین انبار و شرکت بیمه گر ویژگی های فیزیکی مورد نظر، مثل فضا و اماکن مجتمع، الزامات مربوط به چیدمان کالا و تفکیک از لحاظ ماهیت کالاها در جای مناسب هر یک، تجهیز انبارها، محوطه ها و باراندازها به وسایل آتش نشانی، وسایل الکترونیکی، زنگ و آژیر حساس در برابر دود، جرقه و هر آنچه برای پیشگیری و جلوگیری از وقوع یا گسترش دامنه آتش سوزی و خاموش کردن به موقع لازم است، گنجانده شده و قبول مسئولیت بیمه گر موکول به رعایت این نکات است.

تحویل دادن کالای گمرک نشده به انبارهای گمرکی علاوه بر الزمات مربوط به ورود و تحویل کالای گمرک نشده، به این انبارها که به موجب قانون گمرک تعیین گردیده، صاحب کالا را از لحاظ پوشش بیمه ای که این انبارها در مقابل خطر : آتش سوزی ، احتراق یا انفجار دارند مطمئن می سازد. به طور کلی شرط فعالیت این مجتمع ها افزون بر سایر شروط، پوشش بیمه ای معتبر از این بابت است. همتا

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

حوادث مربوط به قوه قهریه و شرایط پرداخت خسارت کالا وارداتی یا صادراتی

انبارهای گمرکی هیچ گونه مسئولیتی در بروز خسارات یا آسیب دیدگی کالا که ناشی از موارد قوه قهریه ( فورس ماژور ) باشد ، ندارد. ( مدلول ماده ۲۶ قانون گمرک )

حوادث ناشی از قوه قهریه آنهایی هستند که اراده یا دخالت بشر در بروز آنها مؤثر نباشد. سیل و زلزله از این قبیل است. بدیهی است در تأسیس انبارهای گمرکی ملاحظاتی که در جانمایی و پیشگیری برای کاستن از آثار این حوادث در مهندسی ساختمان و موقعیت  آن لازم است باید رعایت شده باشد.

خسارت کالای وارداتی یا صادراتی بر اثر بسته بندی بد کالا یا کیفیت آن | شرایط دریافت غرامت

خسارت ناشی از کیفیت کالا یا بدی بسته بندی از مواردی است که در صورت بروز ضایعات یا از بین رفتن کالا مسئولیتی متوجه تحویل گیرنده ( انبارهای گمرکی ) نخواهد شد.

کالاهای فسادپذیر یا آنهایی که دارای ویژگی هایی هستند که نگهداری آنها را در شرایط آب و هوایی خاص یا به دور از تابش نور خورشید یا گرما یا سرما ایجاب می کند، نباید در انبارهای گمرکی که فاقد مکان مناسب نگه داری است پذیرفته شود، بلکه باید بلافاصله ترخیص یا به انبارهایی انتقال داده شوند که سلامت کالا را از این لحاظ تضمین می کند، ضمن اینکه موافقت گمرک و شرایط انتقال تا زمان ترخیص قطعی لازم الرعایه می باشد.

دهم کالاهای موضوع بند بالا ممکن است به انبارهای عموم دارای مکان مناسب یا سردخانه های عمومی انتقال یابند که در این م عمل انتقال به صورت «ترانزیت داخلی» و موکول به موافقت گمرک و اخذ تضمین از صاحب کالا می باشد، ضمن اینکه تحویل گیرنده متعهد خواهد شد تا خاتمه تشریفات گمرکی و صدور پروانه کالا را در اختیار صاحب ) قرار ندهد.

بسته بندی از لحاظ زیر باید رعایت شده باشد:

  • استاندارد بودن بسته بندی.
  • رعایت علايم و الصاق برچسب هایی که ایمنی کالا، ایمنی محیط راحفظ نماید. چیدمان در مکان خاص تحت شرایط معین، توجه دادن به خطرناک بودن کالا (مثلا مواد رادیواکتیو، مواد زیان آور دیگر)، خطر انتشار گازهای اشتعال پذیر در صورت تماس با آب، خطر انفجار، آسیب پذیری در اثر ضربه یا جابه جایی بسته ها، خودداری از انباشتن کالا بر روی کالا، نگه داری در جای خشک و غیره را باید رعایت نماید. بدیهی است در غیر این صورت و بروز خسارت در انبارهای گمرکی با اصولا هرجا و مکانی که کالا را برای نگه داری تحویل می گیرند، غرامتی پرداخت  نمی شود. ntsw

رعایت نکات ایمنی از انواع مذکور معمولا در بازرسی های معمول کالا در مبدأ یا می آید، با این حال اگرنادیده گرفته شده باشد، موجب خسارت وصورت و اخذ زیان صاحب کالا خواهد بود.

نكته: سفارش دهنده کالا باید در پیش قرارداد و در اعتباراتی که به نفع فروشنده باز می کند به مقوله بسته بندی توجه ویژه ای داشته و متذکر شده باشد.

آسیب به کالا توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی او در زمان صورت برداری انبار | شرایط دریافت غرامت

از بابت کالاهایی که ضمن صورت برداری انبار (Inventory) به وسیله صاحب کالا یا نماینده قانونی او آسیب دیده یا از بین می رود، مسئولیتی متوجه تحویل گیرنده (انبارهای گمرکی) نخواهد شد.(مدلول ماده ۵۹ آیین نامه گمرک)

صورت برداری از کالا یا هر نوع اقدام دیگری مثل تجديد لفاف و بسته بندی، نمونه برداری، خشک کردن کالای آب دیده در ضمن حمل یا در مدت نگه داری در انبار، توزین کالا، شمارش، اطمینان از سلامت کالا و انطباق با آنچه باید ارسال می شد، اصطلاحا «انوانتر» (Inventory) موسوم است. این عمل موکول به موافقت گمرک و احراز شرایطی است که از جمله احراز مالکیت در زمان تسلیم تقاضا برای این خواسته است. سامانه ثبت سفارش
(ماده ۵۹ آیین نامه گمرک)

– تقاضای «انوانتره با رعایت نکات بند بالا، اگر مورد موافقت گمرک قرار گیرد باید در معیت مأمور گمرک و با حضور نماینده انبار برای منظور مع که درخواست می شود، انجام می گیرد. این عمل راسا به وسیله صاحب کا با نماینده قانونی او صورت می گیرد. مأمور گمرک یا نماینده انبار نظارت : می کنند و در پایان صورت مجلسی تنظیم می شود که نشان دهنده نوع عملیات و جزییاتی است که منطبق با درخواست انجام گرفته است. صورت مجلسی به امضای این سه نفر خواهد رسید. <— شرایط دریافت غرامت

از بین رفتن یا آسیب کالا ضمن ارزیابی با مباشرت صاحب کالا یا نماینده قانونی او

صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها باید بدانند که اگر کالا ضمن ارزیابی با مباشرت آنها از بین برود یا آسیب ببیند، مطالبه خسارت از گمرک با انبار قاعدتا امکان پذیر نبوده و پذیرفته نمی شود. زیرا با شناختی که از ماهیت و خصوصیات کالا دارند، نکات ایمنی را در باز و بسته کردن محموله با نمونه برداری از کالا باید قبل از هر اقدامی به ارزیاب گمرک و عوامل انبار که با ابزار و وسایل جابه جا کردن و باز کردن بسته ها دخالت می کنند، متذکر شوند.

قانون و آیین نامه گمرک پیش بینی لازم در خصوص موضوع ننموده و همین امر موجب بروز اختلاف بین گمرک و صاحب کالا خواهد شد که حل وفصل آن ممکن است در کمیسیون های رسیدگی به اختلافات گمرکی یا دادگاه های . حقوقی امکان پذیر باشد.

صاحب کالا یا نماینده قانونی او که در عملیات ارزیابی باید حضور داشته باشند، اگر توصیه خاصی در ارزیابی ملموس کالا راجع به ایمنی کالا دارند باید به ارزیاب گمرک و همچنین عوامل انبار که در جابه جایی و بازوبسته کردن بسته ها مشارکت دارند، متذکر شوند. حتی اگر به توصیه آنها توجه نشود باید فورا به اطلاع مسئولین مربوطه برسانند.

در صورت تذکر، چنانچه بی توجهی مأمور گمرک یا انبار موجب بروز خسارت یا آسیب دیدگی کالا شود، عرفا، عقلا و منطقا باید جبران خسارت نمایند، در غیر این صورت صاحب کالا می تواند در دادگاه حقوقی طرح دعوی نماید یا حداقل درخواست ارجاع به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی نماید.

بدیهی است اگر به هنگام ارزیابی، در مراحل جابه جایی بسته ها، باز کردن بسته ها، نمونه برداری و غیره توصیه یا اعتراضی در خصوص ایمنی کالا و ممانعت از عملیاتی که به کالا آسیب می رساند از سوی صاحب کالا یا نماینده قانونی او به عمل نیاید، مباشرت در ارزیابی و نتایجی که برای کالا زیان بار است محسوب شده و قاعدتا اعادی پرداخت غرامت بی مورد خواهد بود. <— شرایط دریافت غرامت

بیشتر بخوانید: ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت ، ترخیص کار