بارنامه سند کالا در واردات و ترخیص کالا

بارنامه حمل کالا سند کالا در واردات و ترخیص کالا

بارنامه حمل کالا به صورت دریایی یا سند حمل بین المللی کالا به عنوان مهم ترین سند بازرگانی در واردات و ترخیص کالا محسوب می گردد، این امر از راه نامه زمینی یا راه نامه هوایی جدا بوده و این درجه از اهمیت برای این دو سند به دلیل عدم اعتبار برای انتقال به غیر لحاظ نمی گردد. بارنامه کالا را می توان حتی تا بیش از ترخیص کالا از گمرک به غیر انتقال داد و قابلیت نقل و انتقال دارد. یعنی بازرگان یا شرکت بازرگانی واردات و صادرات و ترخیص می تواند کالا را روی آب به فرد دیگری واگذار نماید و شخص ثالث از ترخیص کار خود برای ثبت سفارش و ترخیص کالا درخواست می کند.

 

بارنامه حمل کالا سند واردات و ترخیص کالا

بارنامه حمل کالا سند واردات و ترخیص کالا

 

اسناد حمل در واردات کالا 

بارنامه و راه نامه از مهم ترین اسناد بازرگانی بین الملل و ترخیص کالا هستند که با هم شباهت های بسیار و تفاوت  های اساسی دارند. بارنامه سندی است دال بر عقد قرارداد حمل که شرکت حمل کننده یا نماینده وی پس از دریافت کالا، برای حمل آن از یک نقطه (مبدا) به نقطه دیگر (مقصد) با وسیله حمل مورد توافق در مقابل کرایه معینی صادر می نماید. بارنامه چهار ویژگی مهم حقوقی دارد که عبارت اند از:

  1. نشان دهنده انعقاد قرارداد حمل است.
  2. بارنامه On Board نشان دهنده بارگیری کالا به روی وسیله نقلیه است.
  3. بارنامه سند مالکیت کالا است و دارنده مالک کالا به حساب می آید.
  4. بارنامه قابل انتقال و ظهر نویسی است.

دو مورد اول بین بارنامه و راه نامه مشترک هستند؛ اما تفاوت این دو سند مالکیت و قابلیت ظهرنویسی است که در بارنامه وجود دارد لکن در راه نامه این دو ویژگی نیست. به عبارت دیگر راه نامه فقط نشان از انعقاد قرارداد حمل و بارگیری است و سند مالکیت کالا به حساب نمی آید.

با توجه به متفاوت بودن کاربردهای بارنامه و راه نامه، ارزش این دو سند نیز کاملا با هم تفاوت دارند. بارنامه و راه نامه انواع مختلفی دارند که در شکل زیر به آن ها اشاره شده است. هزینه ترخیص کالا از گمرک

بارنامه حمل کالا در واردات کالا

بارنامه حمل کالا در واردات کالا

بارنامه حمل کالا در واردات

همانگونه که اشاره شد بارنامه سند مالکیت کالا است وقابلیت ظهرنویسی دارد. به همین دلیل بارنامه را مهمترین سند در بازرگانی بین الملل و واردات و صادرات کالا  می دانند. اساسا دو نوع بارنامه وجود دارد:

بارنامه دریایی: بارنامه دریایی معمولا پس از بارگیری روی کشتی صادر می شود و پس از صدور آن این اطمینان وجود دارد که کالا حمل شده و در اختیار صاحب محموله قرار خواهد گرفت. در این بارنامه بخشی به نام صاحب محموله وجود دارد که مالک کالا به حساب و در صورت در اختیار داشتن بارنامه می تواند محموله را دریافت کند. صاحب محموله معمولاً خریدار است اما گاهی ممکن است نام خريدار در این بخش ثبت نشود. برای مثال در زمانی که از اعتبارات اسنادی برای پرداخت هزینه کالا استفاده می شود، بانک کالا را به عنوان وثیقه در نظر می گیرد لذا این الزام وجود دارد که نام بانک به عنوان صاحب محموله در بارنامه درج شود. در نهایت و پس از پرداخت مبلغ مربوطه به بانک توسط خریدار و یا سایر تعهدات، بانک اقدام به ظهرنویسی بارنامه به نام خريدار می کند تا خریدار امکان ترخيص کالا را از گمرک توسط ترخیص کار خود یا حق العمل کار رسمی گمرک داشته باشد.
بارنامه دریایی معمولا در سه نسخه صادر می شود. در بارنامه دریایی اطلاعات مختلفی درج می گردد که مهمترین آنها فرستنده، صاحب محموله، شخص یا شرکتی که باید از رسیدن بار به مقصد آگاه شود و شرح کلی محموله است. به طور کلی مواردی که در بارنامه دریایی ذکر می شوند عبارت اند از :
– شماره بارنامه
– نام و آدرس فرستنده کالا
– نام و آدرس صاحب کالا یا گیرنده محموله
– شخص یا شرکتی که باید از رسیدن بار به مقصد آگاه شود
– بندر مبدا بارگیری
– بندر مقصد حمل
– نام کشتی حمل کننده کالا
– شرکت حمل کننده و یا نماینده آن

-تعداد کانتینر يا بسته ها

– وزن ناخالص
– ابعاد کالا
– تعداد نسخ اصلی بارنامه

– و …
باید توجه داشت گاهی در بارنامه عبارت تحویل داده شده برای حمل نوشته می شود. این عبارت به آن معنی است که کالا توسط شرکت کشتیرانی جهت حمل تحویل گرفته شده است اما نشانه حمل قطعی کالا نیست. در صورتی می توان به حمل قطعی کالا اطمینان داشت که بارنامه به صورت Shipped on board صادر شده باشد. بارنامه ای که این عبارت روی آن نوشته شده باشد به آن معناست که اختیار کالا از دست فروشنده خارج شده و حمل کالا قطعی است. بارنامه معتبر براساس قوانین بانکی و برای استفاده از اعتبارات اسنادی (UCP600) باید دارای ویژگی های زیر باشد:
* بارنامه معتبر باید در نسخ کامل ارائه شده و جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی به بانک تحویل داده شود.
* بارنامه معتبر باید بدون قید و شرط باشد. برنامه بدون قید و شرط سندی است که در آن یادداشتی مبنی بر معیوب بودن کالا یا بسته بندی آن در زمان تحویل به حمل کننده درج نشده باشد. در صورت معیوب بودن کالا یا بسته بندی آن در زمان تحویل به حمل کننده، کاپیتان کشتی یا نماینده وی عبارت خاصی مبنی بر معیوب بودن کالا روی بارنامه می نویسد که باعث مخدوش شدن بارنامه می گردد.
* بارنامه باید حاکی از بارگیری کالا بر روی وسیله حمل باشد مگر آنکه در شرایط اعتبار صراحتاً شرط دیگری قید شود.
* بارنامه معتبر معمولا به حواله کرد صادر می شود و در صورتی که از روش پرداخت اعتبار اسنادی استفاده شود بارنامه معمولاً به حواله کرد بانک گشاینده اعتبار صادر خواهد شد.

* مطابق قرار داد، نحوه پرداخت کرایه حمل (پیش کرایه یا پس کرایه) باید در بارنامه درج گردد.

* در صورت استفاده از اعتبار اسنادی تاریخ صدور بارنامه و سایر اسناد حمل باید پس از تاریخ گشایش و ابلاغ اعتبار و یا تاریخ ثبت سفارش واردات کالا باشد، مگر آن که توافق دیگری بین خریدار و فروشنده صورت گرفته باشد.

* طبق مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی حداکثر مهلت ارائه بارنامه به بانک از تاریخ صدور ۲۱ روز است.

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

بارنامه حمل بین المللی مرکب فیاتا (FBL): فیاتا به عنوان اتحادیه ی فورواردرها در بازرگانی بین الملل اسناد متعددی دارد یکی از مهم ترین اسناد فیاتا بارنامه ی حمل و نقل مرکب فیاتا است این بارنامه در مورد تایید اتاق بازرگانی بین الملل  بوده و قابل معامله و تجارت ایران است. این بارنامه مورد پذیرش بانک های دولتی نیز هست و در حمل و نقل با کامیون، حمل با کشتی، قطار و کارگو ی هواپیما استفاده می شود. در حقیقت این بارنامه به دلیل اعتبار بالایی که دارد هم در حمل مرکب و هم در حمل و نقل  با یک وسیله ی حمل مورد استفاده است. بارنامه ی مرکب فیاتا تنها توسط فورواردرهای عضو فیاتا صادر می شود.  فورواردر حمل و نقل بین المللی با صدور این بارنامه تمام مسئولیت های کالا و عملکرد حمل کننده را به عهده می گیرد.

ترخیص , واردات و ترخیص کالا توسط ترخیص کار

فیاتا علاوه بر بارنامه و راه نامه مرکب بین المللی اسناد دیگری نیز دارد که در ادامه به صورت خلاصه اشاره خواهد شد.

گواهی رسید فیاتا(FCR): این سند غیرقابل معامله بوده و معمولا در قالب Ex-Work است. در این روش صادر کننده در کارخانه یا محل خود کالا را تحویل فورواردر می دهد این سند به دلیل غیر قابل معامله بودن مورد پذیرش بانک ها نیست.

گواهی حمل و نقل بین المللی فیاتا (FCT): این سند توسط فورواردر های حمل بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. این گواهی در صورتی که به حواله کرد صادر شود قابل معامله و قابل انتقال بوده و در نتیجه مورد تایید بانک ها است. فورواردر با در اختیار گذاشتن این گواهی به شرکت بازرگانی صادرات و واردات و ترخیص کالا از گمرک صاحب کالا متعهد می گردد در مقصد توسط نماینده فورواردر کالا را در اختیار بازرگان یا شرکت واردات کالا قرار دهد. گواهی حمل فیاتا حاوی وظیفه ی محدودی می باشد و فورواردر به عنوان شخص ثالث فقط مسئول حمل کالا و تحویل آن در مقابل ارائه سند می باشد.

رسید انبار فیاتا (FWR) : این رسید غیر قابل  معامله بوده و به عنوان رسید انبار فورواردر ها در نظر گرفته می شود.

راه نامه: برخلاف بارنامه حمل بین المللی راه نامه سند مالکیت کالا نبوده و قابلیت ظهرنویسی ندارد راه نامه باید به نام شخص خاصی صادر گردد که گیرنده محموله به حساب می آید. چندین نوع راه نامه وجود دارد: راه نامه دریایی غیر قابل معامله Sea Way Bill، راه نامه فیاتا FWB، راه نامه قطار Rail Way Bill، راه نامه هوایی Air Way Bill، راه نامه کامیون CMR.

بارنامه حمل کالا به شکل آبی یا سند حمل بین المللی کالا یکی از اصلی ترین سند های بازرگانی و ترخیص کالا از گمرک در واردات و ترخیص کالا از گمرک بحساب می آید. این عمل از راه نامه زمینی یا راه نامه هوایی جدا است  این مقدار از اعتبار برای این دو سند به خاطر این دو سند به دلیل معتبر نبودن برای منتقل شدن به غیر لحاظ نمی شود. بارنامه کالا را می شود حتی تا بیش از یک شرکت ترخیص کار از گمرک به غیر است و توانایی انتقال ندارد. به این معنا که بازرگان و تجار یا شرکت ترخیص کالا از گمرک می تواند کالا را در همان روی دریا به شخص دیگری انتقال دهد و شخص سوم از ترخیص کار خود برای ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و واردات و ترخیص کالا درخواست می دهد.

بیشتر بخوانید: ترخیص کالا از چین ، شرکت ترخیص کار ، ترخیص کالا