تعریف گمرک، تعریف ترخیص کار گمرکی و آشنایی با ترخیص کالا از گمرک

تعریف گمرک، ترخیص کار گمرکی و آشنایی با ترخیص کالا از گمرک

تعریف گمرک ، تعریف ترخیص کار گمرکی و آشنایی با ترخیص کالا از گمرک

تعریف گمرک، تعریف ترخیص کار گمرکی و آشنایی با ترخیص کالا از گمرک

اصطلاح گمرک در زبان انگلیسی Customs و در زبان فرانسه Douane نامیده می شود و بنابر قول مشهور محققین و مورخين، مشتق از کلمه لاتين Commercium به معنی تجارت و مبادله کالا بوده که خود این کلمه مشتق از ریشه یونانی CunnerX (کومركس) به معنی حقوق متعلق به کالا و مال التجاره می باشد.

کلمه گمرک از ریشه یونانی کوم مركس یا کومرکی و به معنی حقوقی است که بر کالا و مال التجاره تعلق میگیرد. به عقیده بعضی از نویسندگان پس از فتح قسطنطنیه دولت عثمانی این واژه را از زبان یونانی احد و با تلفظ ترکی، یعنی کومروک مورد استفاده قرار داده است. در فارسی این کلمه از ترکی گرفته شده است. در ضمن معاهدات نادرشاه با سلطان محمودخان اول پادشاه عثمانی ( هـ ق ۱۱۹۵ ) كلمه گمرک ذکر گردیده است. و در زبان ترکی به شکل واژه یا Kumruk (کومروک) یا Gumruk رواج یافته است. این واژه بعدها در دوران صفویه به واسطه همجواری ایران با ترکیه در کشور ما نیز متداول شده است. <— تعریف گمرک

 تعریف گمرک به عنوان یک اصطلاح بین المللی

شورای همکاری گمرکی(CCC) تعریف گمرک را این چنین بیان نموده است : « گمرک سازمانی است دولتی که مسئول اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری و همچنین واردات کالا ، ترانزیت و صادرات کالا می باشد.» این اصطلاح به هریک از قسمت های سازمان گمرک و یا ادارات اصلی یا تابعه آن نیز اطلاق میشود. مثلاً در مورد مامورین گمرک، حقوق و عوارض ورودی و صدوری و کنترل واردات یا صادرات یا هر امر دیگری که در حدود عملیات گمرکی باشد نیز به کار می رود، مثل: مامور گمرک، حقوق گمرکی، اداره گمرک و اظهارنامه گمرکی.

با توجه به تعاریف به عمل آمده می توان گفت گمرک سازمانی است مالی و اقتصادی که از دیر زمان در کشورها وجود داشته و در هر زمان بنابه مقتضیات زمان و خواست حكومت ها شکل و سازمانی خاص به خود گرفته است تا به صورت فعلی در آمده است. همچنین ترخیص کار گمرکی در گمرکات مختلف فعالیت های ترخیص کالا از گمرک را با داشتن وکالت از طرف صاحب کالا به صورت قانونی در گمرک انجام می دهد. <— تعریف گمرک

ابعاد نقش و اهمیت گمرک در واردات و صادرات

طبق نظر سازمان جهانی گمرک (WCO) « گمرک نهادی ضروری برای حکومت داری مطلوب “، تامین رفاه و حفاظت از جامعه می باشد. این سازمان جابه جایی کالا، انسان و نقل و انتقالات را در مناطق مرزی و بین کشورهای مختلف مدیریت می کند. دولت ها جهت به اجرا در آوردن مناسب برنامه ها و سیاست های مالی، اقتصادی و اجتماعی خود نیازمند سازمان گمرکی کارآمد و موثر می باشند. از این جهت فعالیت های گمرک در ارتباط مستقیم با اهداف و اولویت های دولت در موارد ذیل قرار می گیرد:

  • اخذ حقوق و عوارض گمرکی
  • حفاظت از جامعه
  • حفاظتهای زیست محیطی
  • اعمال سیاستهای تجاری
  • حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی

لذا سازمان گمرک، گستره وسیعی از سیاست های دولت را به اجرا در آورده و در تعامل با تعداد زیادی از وزارتخانه ها و ادارات دولتی قرار می گیرد. نقش گمرک در سطح ملی به مثابه قلبی برای کامیابی و موفقیت در اجرای سیاستها و برنامه های دولت عمل می نماید. از این رو موفقیت یا عدم موفقیت دولت ها در اجرای سیاستها و برنامه های توسعه اقتصادی تاحدود زیادی به نقش و کارایی گمرکات آنان بستگی دارد.

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

نقش و اهمیت گمرک در اجرای سیاست های مالی

سابقه نقش و اهمیت گمرک از جنبه مالی آن، به زمان تشکیل اولین حكومت ها و دولت ها در جوامع برمی گردد. با توجه به سهل الوصول بودن مالیات بر مال التجاره، همواره بخش عمده ای از درآمد خزانه دولت ها را گمرک تامین می نموده و در حال حاضر نیز درآمدهای گمرکی به عنوان بخش مهمی از درآمدهای عمومی کشور مطرح می باشد.

حقوق ورودی به عنوان مالیات غير مستقیم نقش موثری در پیشبرد اهداف ناشی از اعمال سیاست های مالی دولت ها دارد و اقتصاد کشورها همواره تحت تاثیر سیاست های انبساطی و انقباضی در وصول مالیات های غیر مستقیم و از جمله حقوق و عوارض گمرکی از واردات و صادرات کالا می باشد.

نگاهی به درآمدهای گمرکی (درآمدهای حاصل از حقوق و عوارض و سود بازرگانی بر واردات قطعی به کشور ) طی سال های مختلف، اهمیت نقش گمرک را از جنبه مالی آشکار می سازد. از آنجا که در آمدهای حاصله از محل اخذ حقوق و عوارض و سود بازرگانی نوعی مالیات غير مستقیم است، و با توجه به اثرات اخذ مالیات غیرمستقیم بر نرخ تورم و سایر تبعات آن، مالیات های غیر مستقیم از نوع مالیات مطلوب محسوب نمی شود. لذا در تعیین ضوابط عمومی مقررات صادرات و واردات، علاوه بر ملاحظه جنبه های دیگر گمرک که اهم آن جنبه اقتصادی آن است، همواره این موضوع مورد توجه هیات وزیران و مراجع قانون گذار قرار داشته و در تامين در آمدهای عمومی بودجه های سالیانه ازطریق وضع حقوق گمرکی یا سود بازرگانی و سایر عوارض، این ملاحظات در تعیین و تصویب مقررات مربوطه مدنظر قرار می گیرد. تعریف گمرک

 انواع وصولی های گمرکی و آشنایی با ترخیص کالا از گمرک | تعریف ترخیص کار

بر اساس قانون امور گمر کی مصوب ۱۳۹۰، انواع وصولی های گمرکی کشور تحت چهار عنوان زیر دریافت می گردد:

  1. حقوق گمرکی
  2. سود بازرگانی
  3. عوارض
  4. هزینه های گمرکی

۱٫ حقوق گمرکی : وجوهی است که میزان آن به موجب جدول تعرفه گمرکی و با تصوب مجلس، تعیین و دریافت میشود.

۲٫ سود بازرگانی : وجهی است که به موجب تصویب نامه هیات وزیران برقرار می گردد.

۳٫ عوارض : وجوهی است که وصول آن طبق مقررات به عهده گمرک واگذار می شود.

۴٫ هزینه های گمرکی : وجوهی است که میزان و شرایط آن با تصویب هیات وزیران، برای هزینه اشعه ایکس (ایکس ری)، مهر و موم، پلمب، تخليه، بارگیری، باربری، انبارداری در اماکن گمرکی، توزین کالا، بدرقه کالا و خدمات فوق العاده (نظیر اضافه کاری در خارج از ساعات اداری یا خارج از اماکن گمرکی و غیره) تعیین می شود.

حقوق گمرکی و سود بازرگانی نوع مالیات غیر مستقیم است که دولت به منظور تحصیل در آمد، حمایت از صنایع داخلی، کنترل و تنظیم مبادلات بین المللی و یا ترکیبی از آن ها، از کالاهای وارداتی وصول می کند.

بين عوارض و مالیات یک تفاوت وجود دارد و آن اینکه برای اخذ مالیات، مورد مصرف خاصی پیش بینی نشده و کلاً برای مصارف و هزینه های عمومی دریافت می گردد، درحالی که در خصوص عوارض، محل خاصی برای مصرف آن در مجوز قانونی مربوطه پیش بینی شده و به نام سازمان استفاده کننده از آن و یا مصرف خاص، دریافت می گردد.

حقوق پایه، طبق ماده (۲) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا ، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی تجميع گردیده است و معادل ۴ درصد ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود. به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیات وزیران تعیین می شود، حقوق ورودی اطلاق می شود. <– تعریف ترخیص کار

ترخیص ، گمرک و مالیات بر ارزش افزوده

از آنجایی که مالیات بر ارزش افزوده، کلیه کالاها خدمات تولید و یا توزیع شده در جامعه را دربر میگیرد، صادرات و واردات کالاها و خدمات بازرگانی از اهمیت خاصی در وصولی های مالیاتی از آن برخوردار می باشد، لذا گمرک به عنوان متولی امور صادرات کالا و واردات، به لحاظ اجرایی در افزایش کارایی سازمان اجرایی مالیات بر ارزش افزوده نقش مهمی را به عهده دارد.

سیستم گمرکی از طریق ایجاد ارتباط منطقی با ادارات مالیاتی و تهیه و تدارکی اطلاعات و اسناد مربوط به مودیان مالیاتی، ضمن تلاش در تحقق اهداف سیاست های تجاری و بازرگانی خارجی کشور،نقش بسزایی را در تحقق اهداف اصلاح سیستم مالیاتی کشور ایفا می کند.