چگونگی واردات کالا و دریافت مجوز واردات کالا

چگونگی واردات کالا و دریافت مجوز واردات کالا

در بخش چگونگی واردات کالا و مجوز واردات کالا به چگونگی تنظیم  واردات کالا و ترخیص کالا و دریافت مجوز واردات کالا به کشور می پردازیم . در ابتدا به تشریح مجوز واردات کالا و سهمیه واردات و ثبت سفارش واردات کالا در سامانه جامع تجارت و انواع آن پرداخته و در ادامه به معرفی واردات ممنوع و روش های  تامین ارز و خرید ارز دولتی و موانع تعرفه ای واردات کالا و موانع غیرتعرفه ای واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک توسط ترخیص کار می پردازیم.

دریافت مجوز واردات کالا

پیش از آنکه قرارداد بازرگانی بین المللی به طور نهایی منعقد گردد هریک از طرفین صادرات و شرکت واردات کالا توسط ترخیص کار گمرک باید اطمینان حاصل نمایند که می توانند مجوز صادرات کالا یا واردات کالا را که قرارداد بدان ارتباط می یابد، از مراجع اداری کشور خود اخذ نمایند. در صورت عدم ارائه چنین مجوز هایی ممکن است کالای موضوع قرارداد از سوی تشکیلات گمرک در مرز خروجی و یا ورودی توقیف شود. در چنین شرایطی  پرداخت حق بیمه فوق العاده، تامین مخارج عودت کالا و جریمه های گمرکی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

واردات و مجوز های واردات کالا چگونگی واردات کالا مجوز واردات کالا

واردات و مجوز های واردات کالا چگونگی واردات کالا مجوز واردات کالا ، ترخیص کالا از گمرک

 

برپایه مذاکرات تجاری میان اعضای گات موافقتنامه ای در مورد روش های صدور مجوز واردات کالا به امضا رسید است. در میان کشور های عضو مجوز واردات کالا یا به صورت غیر اتوماتیک  و یا به صورت اتوماتیک ارائه می گردد. فارغ از این امر در هر دو صورت می بایست مجوز واردات کالا را به هنگام ترخیص کالا توسط شرکت ترخیص کار  همراه با اظهارنامه گمرکی برای واردات کالا تسلیم گمرک ورودی نمود.

در ایران این مجوز به صورت غیراتوماتیک در سامانه ثبت سفارش یا همان ثبتارش و در سامانه جامع تجارت ایران صورت می پذیرد. البته اخذ برخی مجوز های واردات مربوط به گروهی از کالاهای خاص در مرحله ی ثبت سفارش مورد نیاز خواهد بود که در همکاری با سازمان های مربوطه شرکت بازرگانی و واردات کالا یا وارد کننده کالا می تواند آن مجوز های واردات را نیز دریافت و ضمیمه فرم ثبت سفارش خود نماید.

مجوز واردات کالا به صورت غیر اتوماتیک

این روش صدور مجوز به روش های زیر صورت می پذیرد.

۱-اجازه واردات نوع معینی کالا به مقدار محدود. فهرست انواع کالا ها طی آگهی های سهمیه یا اطلاعیه های مخصوص واردات در نشریات رسمی و گمرک کشور واردکننده منتشر می گردد.

۲-اجازه فصلی برای واردات کالاهایی مشخص یا کالاهایی با ارزش کل تعیین شده. ترخیص کالا

۳-اقدامات متقابل یا تهاتری که مجوزهای واردات کالا طبق روش اطلاع مستقیم به صادرکنندگان مشخصی تخصیص می یابند.

مجوز های واردات کالا و سهمیه ها را وزارت دارایی و بازرگانی صادر می کند. باید پیشتر اطلاعات لازم برای درخواست مجوز را کسب نمود اسناد را در هنگام ترخیص کالا از گمرک  مرتب نموده و به اداره گمرک تسلیم کرد.

وارد کننده یا نماینده او در اینجا حق العمل کار گمرکی یا ترخیص کار بایستی اطلاعات مربوط به تعرفه گمرکی و مقررات واردات و صادرات تعرفه را با عنوان کردن آن و بیان زیر تعرفه با توجه به کشور واردکننده تنظیم نماید.

در نظام تجاری ایران مجوزهای واردات اصولا به صورت غیر اتوماتیک است، دولت با صدور مجوزها و بعضا تعیین سقف کالاهای قابل واردات از صدور مجوز واردات برای کنترل واردات به منظور حفظ توازن تراز پرداخت ها استفاده می کند. در صدور مجوز واردات اینکه واحد های تولید کننده داخلی می توانند کالای مشابه کالای وارداتی را تولید کنند یا خیر مورد توجه قرار می گیرد. عمدتا صدور مجوز واردات به گونه ای شفاف قابل پیش بینی است و وارد کننده با توجه به زمینه تولید کالا در داخل و نوع کالا تشخیص می دهد که موفق به اخذ مجوز یا به عبارت دیگر ثبت سفارش کالا خواهد شد یا خیر.

مجوز واردات کالا به صورت اتوماتیک

در اغلب کشور ها با صدور مجوز واردات بر جریان واردات نظارت می کنند و اطلاعات آماری جهت نظارت بر موافقتنامه های دوجانبه و سیاست های محدود ساز را گردآوری می نمایند. گرچه مجوز واردات در این حالت جنبه خودکار می یابد اما در عین حال دریافت آن نیاز به درخواست دارد. بنابراین فقدان مجوز واردات کالا به هنگام ترخیص از گمرک را با مشکل و تاخیر روبرو می کند.

کالای واردات ممنوع

هر دولتی حق دارد از واردات و ترخیص برخی کالاها به قلمرواش ممانعت نماید، مشروط بر آنکه این اقدام در مقررات بین المللی حاکم بر بازرگانی خارجی مجاز باشد و جنبه حمایتی نداشته باشد.

به منظور حفظ سلامتی مصرف کنندگان لازم است در موقع ترخیص کالا از گمرک گواهی بهداشتی در مورد محصولات کشاورزی و دامی و گواهی کیفیت و استاندارد مربوطه در مورد میوه و سبزیجات ارائه گردد. برخی از کشور های اروپای شرقی و آمریکای شمالی اسناد مربوط را به هنگام ترخیص کالای صادراتی از گمرک صادر می کنند. برخی دیگر ازکشور های صادرکننده در موقعیتی نیستند که بتوانند چنین اسنادی را صادر نمایند. بنابراین به عنوان قاعده ای کلی بررسی ها ی مربوط به کنترل آفات نباتی یا کنترل بهداشتی، در زمان واردات کالا به کشور انجام می پذیرد. به منظور اجتناب از عدم قبول کالا و عودت دادن آن به فرستنده ضروری است که پیش از حمل و نقل تمامی کنترل های مربوط به آفات نباتی و ضوابط مربوط به بهداشت، کیفیت، بسته بندی و غیره مراعات گردد.

مطالب فوق در مورد واردات کالاهای با مراقبت های بهداشتی نیز صدق می کند. برخی داروها تنها با طی مراحل اداری طولانی اجازه واردات می ابند. در این خصوص شرکت بازرگانی واردات و صادرات بایستی از پیش با حق العمل کار گمرکی و ترخیص کار معتمد خود در این خصوص مشورت لازم را به عمل آورد.

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

ارز مبادله ای در واردات کالا و کنترل های آن –  ارز مبادلاتی

اکثر کشور هایی که وضعیت تراز پرداخت هایشان نامطلوب است می کوشند مصرف ارز را برای تامین مالی واردات محدود سازند این روش تا حدودی با توزیع ارز دولتی در بانک های ایران به واردات کالا مشابهت دارد. هزینه ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا با ارز مبادله ای

مقررات کنترل ارز دولتی غالبه خرید ارز دولتی یا استفاده از این ارز را منع می کند، مگر اینکه دولت صراحتا اجازه داده باشد. بانک های مرکزی یا سازمان های دولتی ذیربط قواعد تفصیلی کنترل ارز را معمولا در چارچوب مقررات اداری تنظیم می کنند. بنابراین ممکن است وارد کننده یک موافقت نامه خرید بین المللی منعقد سازد اما نتواند ارز مورد نیاز برای انجام تعهدات مالی خود را ارسال دارد، مگر اینکه طبق مقررات کنترل ارز کشورش اجازه چنین امری را کسب نماید. معمولا نقض مقررات ارزی جرمی از درجه جنایی تلقی می گردد. ترخیص از گمرک

تشریح این مبحث را در موضوع جداگانه ای با عنوان تخصیص ارز مبادله ای و دولتی به واردات کالا و ترخیص گمرک انجام داده ایم .

در واردات کالا به کشور ها موانعی توسط دولت ها ایجاد می گردد این موانع برخی شامل موانع تعرفه ای بوده که وجوه حاصل از آن صرف درآمد های دولتی می گردد و در عین حال برخی از موانع با عنوان موانع غیر تعرفه ای واردات کالا مطرح می گردد که  از جمله موانع اداری و سهمیه ای و موانع فنی را در بر می گیرد.