بیان نکات مهم در خصوص زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک و حداکثر زمان مهلت ترخیص کالا از گمرک

بیان نکات مهم در خصوص زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک و حداکثر زمان مهلت ترخیص کالا از گمرک

زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک | مهلت ترخیص کالا از گمرک | زمان نگهداری کالا در گمرک

زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک | مهلت ترخیص کالا از گمرک | زمان نگهداری کالا در گمرک | ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت

کالاهای موجود در انبارهای گمرک از تاریخ تحویل به مدت سه ماه در گمرک نگه داری می شود و امکان تمدید زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک و ترخیص کالا از گمرک  به مدت حداکثر دو ماه دیگر نیز وجود دارد.

۱- زمان نگهداری کالا در گمرک و مهلت ترخیص آن ها

زمان سه ماه مدت مجاز نگه داری کالا در انبارهای گمرکی ممکن است برحسب نوع کالا از زمان ورود تا پایان این مهلت در نوسان باشد. مثلا کالاهای سریع الفساد، حیوانات زنده، گل وگیاه زنده و همانند اینها باید باید بلافاصله ترخیص کالا از گمرک انجام شود. بعضی کالاها با زمان بیشتری و بالاخره کالاهایی که نوعا در این مدت به لحاظ ماهیت آنها از بین نمی روند در مهلت سه ماه یا در صورت تمدید حداکثر تا دو ماه دیگر در انبار نگه داری می شوند.

۱ / ۱ انبارهای گمرکی

انبارهای گمرکی اماکنی هستند «انبارهای سرپوشیده و مسقف، محوطه های سرپوشیده، محوطه های سربازی که به موجب قانون یا قراردادهای متکی به قانون و با اجازه گمرک ایران به وسیله اشخاص حقوقی تاسیس می شود تا مسئولیت تحویل و نگهداری کالاهای گمرک نشده را به عهده بگیرند. (مدلول ماده ۲۳ و بند «ک» ماده ۱ قانون گمرک)

۱ / ۲

انبارهای گمرکی، شامل «انبار اختصاصی» یا «سردخانه های عمومی» نمی گردد. (با توجه به قسمت اخیر بند «ت» ماده ۱ قانون گمرک)

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا در ntsw تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

۱ / ۳

مهلت مجاز توقف کالا در «انبارهای اختصاصی» موضوع ماده ۲۷ قانون گمرک محدود به سه ماه مهلت مجاز توقف کالا در «انبارهای گمرکی» نبوده ، بلکه مهلت آن از طرف گمرک ایران تعیین می شود. (ماده ۲۹ قانون گمرک)

۱ / ۴

کالاهایی که در اثر اختلاف بین گمرک و صاحب کالا ترخیص نشده و موضوع اختلاف به گمرک ایران یا کمیسیون های رسیدگی به اختلافات گمرکی و تجدید نظر منعکس می گردد و منجر به اظهارنظر قطعی گمرک ایران با رأی قطعی کمیسیون ها می شود از تاریخ ابلاغ این نتایج حداکثر تا سه ماه مجاز به توقف است. (ماده ۴۷ آیین نامه قانون گمرک)

۱ / ۵

انبارهای گمرکی، به لحاظ قرار داشتن در محدوده تشکیلات اداری گمرک اجرایی که ورود با خروج کالا به این انبارها یا از این انبارها را کنترل و نظارت نموده و فرآیند تشریفات گمرکی تا صدور پروانه گمرکی در آنجا صورت می گیرد و حصار پیرامونی و درب های ورود و خروج عملا در اختیار گمرک قرار دارند، از انبارهای عمومی رسمی یا انبارهای اختصاصی که گمرک در آنجا حضور ندارد، قابل تمیز است.

۱ / ۶

اداره یا واحد گمرکی در محل انبارهای اختصاصی و انبارهای عمومی رسمی که در تصرف گمرک نیستند، وجود ندارد. کالاهای موجود در انبارهای اختصاصی کلا زیر کلید گمرک قرار دارند و در انبارهای عمومی رسمی و سردخانه های عمومی اگر کالای گمرک شده انتقال یافته باشد با اجازه گمرک و به صورت ترانزیت داخلی بوده و دارندگان این اماکن متعهدند تا فقط در برابر ارایه پروانه گمرکی کالاها را در اختیار صاحبان آنها قرار دهند. (پروانه ورود قطعی)

۲- ترخیص کالا از گمرک پس از مهلت

اگر نسبت به کالاهای موجود در انبارهای گمرکی بعد از انقضای مهلت مقرر (سه ماه) یا در صورت تمدید بعد از انقضای این مدت دو ماه از تاریخ انقضای مهلت اولیه برای انجام تشریفات گمرکی اقدام نشود، مشمول مقررات متروکه می شود. ntsw

۲ / ۱

این حکم شامل کالاهای سریع الفساد یا حیوانات زنده، گل وگیاه و همانند ا که بلافاصله بعد از ورود و حصول در مقصد بارنامه باید تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک  انجام گیرد، نمی شود. (مدلول تبصره ۱ ماده ۲۴ قانون گمرک)

۲ / ۲

کالاهایی که به گمرک اظهار شده و پس از انجام تشریفات گمرکی سند ترخیص آنها صادر می شود، اگر ظرف یک ماه از تاریخ صدور پروانه از گمرک خاری نشود، مشمول مقررات متروکه میگردد.

۲ / ۳
صرف انقضای مهلت های مجاز توقف کالا در انبارهای گمرکی که منجر به «متروکه شدن کالا می گردد، موجب نمی گردد تا صاحب کالا نتواند اقدامی در جهت حفظ کالا نماید، زیرا تا زمانیکه مراتب متروکه شدن کالا برای تحویل به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام نشده، اگر صاحب کالا مراجعه نماید، می تواند اقدامات مربوط به اظهار برای ترخیص کالا را انجام دهد.

۲ / ۴

تا زمانی که کالا به انتظار اعلام نظر قطعی گمرک در انبارهای گمرکی متوقف است، کالا متروکه نمی شود.

۳- مهلت ترخیص کالا از انبارهای گمرکی

مهلت مجاز توقف سه ماه شامل همه انبارهای مربوط به «اماکن گمرکی» نمیشود

۳ / ۱

انبارهای اختصاصی که در قانون گمرک جزء اماکن گمرکی محسوب می شود.مدت مجاز توقف آنها محدود به سه ماه نیست.

انبارهای گمرکی که کالاهای گمرک نشده را تحویل گرند، مکلف به درج مفاد ماده ۲۴ قانون گمرک به متروکه شدن کالا در ظهر قبض انبار هستند.

قوانین دریافت کالاهای گمرک نشده در انبارهای گمرک بر اساس قانون گمرک جمهوری اسلامی

انبارهای گمرکی که کالاهای گمرک نشده را تحویل می گیرند، مکلف به درج ماده ۲۴ قانون گمرک راجع به متروکه شدن کالا در ظهر قبض انبار هستند.

در پشت قبض انبار مهلت حداکثر سه ماه توقف مجاز در انبارهای گمرکی درج می گردد.

قبض انبار به شرکت حمل و نقل یا آورنده کالا تحویل می شود و این شرکت ها مکلف هستند تاریخ تحویل کالا به انبارهای گمرکی و مفاد ماده ۲۴ قانون گمرک را حداکثر ظرف پنج روز پس از تحویل کالا به صاحب یا گیرنده کالا و در صورتی که مشخص نباشد به بانک گشایش کننده اعتبار یا فروشنده کالا اطلاع دهند، در غیر این صورت مسئولیت هرنوع خسارت که به اشخاص ذی نفع وارد شود متوجه آنها می باشد.

مهلت سه ماهه که حداکثر مهلت مجاز توقف کالا در انبارهای گمرکی است، در صورت تقاضای صاحب کالا تا دو ماه دیگر قابل تمدید است و اگر بعد از این وی یکی از رویه های گمرکی اظهار ننماید، کالا متروکه میشود.

رویه های گمرکی یا (Customs Procedures) برحسب اینکه واردات باشد یا صادرات عبارتند از:

  •  واردات قطعی ، موقت، مرجوعی، ترانزیت خارجی یا داخلی.
  •  صادرات قطعی ، موقت، برگشتی.

همانطور که در بالا گفته شد حداکثر مهلت توقف سه ماه است. بدیهی است کالاهای سریع الفساد و حیوانات زنده بلافاصله بعد از ورود باید ترخیص شوند در غیر این صورت مشمول مقررات متروکه می باشند.

امیدواریم این مقاله به شما در خصوص زمان نگهداری کالا در انبار های گمرک و حداکثر زمان مهلت ترخیص کالا از گمرک کمک کرده باشد برای مشاهده سایر مقالات تخصصی درباره ی ترخیص کالا از گمرک ، واردات کالا ، صادرات کالا ، ثبت سفارش واردات در سامانه ثبت سفارش و نکات مهم پیرامون آن با ما همراه باشید.

گردآوری و تدوین : ترخیص کارا