تغییرات نرخ برابری ارز با ریال و تأثیر آن بر واردات کالا در مراحل مختلف از ثبت سفارش تا ترخیص از گمرک و انجام تشریفات گمرکی

تغییرات نرخ برابری ارز با ریال و تأثیر آن بر واردات کالا در مراحل مختلف از ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت تا ترخیص از گمرک و انجام تشریفات گمرکی

نرخ برابری ارز با ریال | ترخیص از گمرک | واردات کالا | انجام تشریفات گمرکی | ثبت سفارش

نرخ برابری ارز با ریال | ترخیص از گمرک | واردات کالا | انجام تشریفات گمرکی | ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ntsw

در این مقاله سعی داریم نکات کلیدی و اساسی در رابطه با تغییرات نرخ برابری ارز با ریال و تأثیر آن بر پروسه واردات کالا تا ترخیص کالا از گمرک و انجام تشریفات گمرکی را بیان کنیم این تغییرات بر روی کالاهای ثبت سفارش شده در سایت سامانه جامع تجارت ، کالاهای موجود در گمرک، کالاهای اظهار شده، کالاهایی که پروانه گمرکی آنها صادر شده ولی هنوز در گمرک است و کالاهایی که با انجام تشریفات قطعی گمرکی از گمرک ترخیص و خارج شده است را تاثیر می گذارند. امیدواریم این مقاله که توسط تیم حرفه ای بازرگانی ترخیص کارا برای شما تدوین شده است بتواند به شما در این زمینه کمک کند.

تغییر نرخ ارز در کشور بر روی چه مواردی اثر گذار است:

تغییر نرخ ارز در هر حال روی حقوق و عوارض ورودی در واردات کالا اثرگذار است که به تفضیل در ادامه موارد اصلی را بیان کرده ایم.

۱ / ۱

ممکن است کالای واحدی با ارزش و مقدار برابر ( کالای ساخت کشور واحد با ارزش صادراتی یکسان ) به موجب دو فقره اظهارنامه در مقاطعی اظهار شده باشند که نرخ برابری ارز متفاوت بوده است، در این صورت حقوق ورودی دو کالا (یک واحد کالا) با وجود مشابهت کامل، متفاوت خواهد بود.

۱ / ۲

نرخ برابری ارز با ریال توسط بانک مرکزی در «روز اظهار» ملاک محاسبه ارزش و حقوق و عوارض ورودی است.
(مدلول ماده ۱۴ قانون گمرک)

۱ / ۳
اصولا بحث تغییر در نرخ ارز تا زمانی که کالا برای انجام تشریفات گمرکی اظهار نشده ، مطرح نیست و صاحب کالا ناگزیر است نرخ روز اظهار را در اظهار نامه تسلیمی به گمرک ملاک محاسبات خود قرار دهد. هرگونه نوسان یا تغییر در نرخ ارز، موجب افزایش یا کاهش میزان حقوق ورودی و عوارض می گردد.

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

تغییرات نرخ ارز پس از اظهار کالا و اثرات آن:

بعد از اظهار کالا ، اگر تغییر نرخ برابری ارز با ریال در جهت افزایش باشد، شامل کالای اظهار شده نمی گردد مگر اینکه تغییر عنوان اظهارنامه صورت بگیرد.

۲ / ۱

اگرصاحب کالا بعد از اظهار کالا به گمرک بخواهد تغییر عنوان دهد، علاوه بر رعایت شرایط ( کالا از گمرک خارج نشده باشد، اظهار اولیه مشمول مقررات قاچاق نباشد، اگر اظهار اولیه مستلزم پرداخت مابه التفاوت حقوق ورودی بوده، جریمه تخلف گمرکی را بپردازد. (مدلول ماده ۴۶ قانون گمرک) ) ناگزیر به ابطال اظهارنامه اولیه و تنظیم و تسلیم اظهارنامه تحت عنوان دیگر است، در این صورت در اظهارنامه جدید محاسبات ارزش و حقوق و عوارض یا میزان تضمین برای این حقوق با نرخ برابری در روز اظهار جديد صورت خواهد گرفت، زیرا ملاک نرخ برابری متناسب با اظهارنامه و اظهار جديد است نه نوع کالا.

۲ / ۲
بعد از اظهارکالا به گمرک در ضمن عمليات ارزیابی تا پایان فرآیند تشریفات گمرکی و خروج کالا از گمرک و بعد از آن به طور کلی، تغییرات نرخ ارز نسبت به اظهارنامه و پروانه گمرکی که برای آن صادر شده تأثیری در محاسبات نخواهد داشت، مگر اینکه اظهارنامه و پروانه تغییر یافته باشند.

تغییرات نرخ ارز قبل از ترخیص کالا از گمرک و اثرات آن :

بعد از اظهار کالا تا قبل از ترخیص و خروج کالا با صدور پروانه گمرکی، تغییرات نرخ ارز در جهت کاهش می تواند به نفع صاحب کالا به کار گرفته شود.

۳ / ۱

اگر بعد از اظهار کالا به گمرک نرخ برابری ارز با ریال کاهش پیدا کند، صاحب کالا می تواند در صورت تمایل درخواست نماید اظهار اولیه او ابطال گردد، در این صورت حتی اگر پروانه گمرکی هم صادر شده باشد، مشمول این درخواست می گردد، وجوه پرداختی را هم مسترد و بلافاصله و به موقع، مجددا اظهارنامه با نرخ برابری جدید که کمتر از نرخ قبلی بوده تنظیم و تسلیم نماید. این عمل به هیچ وجه مخالف قانون نبوده و گمرک باید آن را بپذیرد.

۳ / ۲

بعد از ترخیص و خروج کالا از گمرک، امکان ندارد به بهانه تغییر نرخ برابری در زمانی که کالا بعد از اظهار در گمرک متوقف بوده، چنین درخواستی به گمرک تسلیم شود.

 

شرکت ترخیص کارا به عنوان شرکت بازرگانی واردات و صادرات با استفاده از ترخیص کاران و حق العمل کار گمرکی – کارگزار گمرک – خبره که در گمرکات مختلف کشور مشغول به فعالیت هستند با ارائه خدمات خود به شرکت های واردات و صادرات و شرکت های تولیدی و بازرگانی در زمینه ی خدمات بازرگانی و امور ترخیص کالا و تشریفات گمرکی یاری رسانده و در کم ترین زمان کالاها و محموله های مختلف را از گمرک ترخیص می نمایند. همچنین با ارائه مشاوره بازرگانی در زمینه ی صادرات و واردات به تجار آگاهی های لازم را داده تا روند واردات به نحو احسنت و بدون مشکل صورت گیرد.