تاریخ گمرک و ترخیص کالا از گمرک

تاریخ گمرک و ترخیص کالا از گمرک | سابقه گمرک و ترخیص کالا از گمرک

سوابق تاریخی گمرک

گمرک و ترخیص کالا از گمرک یکی از قدیمی ترین نهادها در جوامع بشری می باشد. شناخت سابقه ایجاد و تاسیس گمرک برای اکثر افراد به خصوص ترخیص کار ان، حق العمل کار ها، کارگزار ها و شرکت های بازرگانی صادرات و واردات و بازرگانان می تواند بسیار جالب باشد. در طی گذشت زمان قوانین واردات و صادرات و ترخیص کالا از گمرک توسط شرکت ترخیص کالا دستخوش تغییرات فراوانی شده است و شکل گیری نظام گمرکی امروز و قوانین و تشریفات گمرکی ریشه در زمان های بسیار دور دارد. به عنوان مثال گمرک بندر عباس از قدیمی ترین گمرک های ایران بوده و واردات و ترخیص کالا از  گمرک بندر عباس توسط شرکت ترخیص کار گمرک امام از قدمت و پیشینه بالایی برخوردار است.

سوابق تاریخی گمرک - تاریخ گمرک و ترخیص کالا از گمرک

سوابق تاریخی گمرک – تاریخ گمرک و ترخیص کالا از گمرک | ترخیص کالا از گمرک | ترخیص کار

استنادات تاریخ گمرک و ترخیص کالا از گمرک در جهان

سابقه اوليه گمرک  همچنان در ابهام قرار دارد و دانش ما درباره گمرک و ترخیص در دوران باستان بسیار ناچیز است. آدام اسمیت (کمیسیونر گمرک اسکاتلند) در کتاب معروف خود به نام “ثروت ملل” اشاره می کند که گمرکات به مفهوم پرداخت های همیشگی، از زمان های بسیار دور وجود داشته است، اما خود اسمیت نیز نتوانسته زمان اولین عملیات گمرکی را در کتابش ذکر کند. عبارت زیر در کتابی که به وسیله ، ”  SJ .Delaet” نوشته شده است، اطلاعات دقیق تری در این زمینه ارائه میدهد. وی در این عبارت می گوید: ” قدیمی ترین اطلاعات موجود درباره سازمان گمرک در یونان به عصر “هومر” (حماسه سرای بزرگ یونانی) بازمی گردد.

در آن دوره مالیات های ساده ای بر تجارت وضع می شد که این مالیات ها از دو لحاظ با عوارض وضع شده در دوران بعد متفاوت بودند. اول اینکه، این مالیات ها براساس ارزش کالاها تعیین نمی شدند، یعنی میزان این مالیات ها درصد معینی از ارزش کالاهای مشمول ماليات نبود و دوم اینکه این مالیات ها به صورت داوطلبانه و تخمینی پرداخت میشدند، یا حداقل ظاهر قضیه این طور نشان میداد. معمولا مالیات ها به شكل هدایایی از سوی بازرگانان خارجی به بزرگانی که تجارت در منطقه آنها صورت می گرفت، پرداخت میشد و تجار در قبال این هدایا حمایت یا رفتار ویژه ای از این بزرگان انتظار داشتند. با وجود اینکه پرداخت این گونه هدایا در ظاهر، امری داوطلبانه بود، اما اگر بازرگانی از پرداخت این هدایای مرسوم به پادشاه یا شاهزاده امتناع می کرد از حق تجارت با سرزمینی که به آن حاکم تعلق داشت، محروم میشد.
هرچند به یمن تلاش های مورخان و باستان شناسان ما اکنون مدارک تاریخی قطعی از وجود گمرک به صورت پراکنده در دوران باستان در اختیار داریم، اما این گونه اطلاعات محدود هستند. به عبارت دیگر، دانش ما از گمرک و ترخیص کالا در دوران باستان بیشتر ترکیبی است از مجموعه نکات پراکنده تا سلسله مطالبی روشن و به هم پیوسته که با به هم وصل کردن این نکات ( یا به بیان دیگر پاره های کوچک اطلاعات ) می توان تصویری کلی از گمرک در عهد باستان به دست آورد.

سابقه گمرک و ترخیص کالا از گمرک در دوران کهن

همگان با این گفته موافقند که قدیمی ترین تمدن های بشر در بین النهرین (حوزه رودهای دجله و فرات)، مصر (حوزه رود نیل)، شبه قاره هند (حوزه رود ایندوس) و سرزمین چین (حوزه رود زرد) به منصه ظهور رسیده اند. از آنجا که گمرک یکی از قدیمی ترین سازوکارهای مالی است، تصویر پیدایش گمرک در گهواره های تمدن بشری نیز منطقی به نظر می رسد. با توجه به اهمیت تجارت دریایی در عهد باستان (به ویژه در منطقه مدیترانه)، یونان و مدیترانه را نیز باید به عنوان پنجمین منطقه پیدایش گمرک به مناطق پیش گفته افزود. با توجه به اینکه هم اکنون اطلاعات فراوانی در مورد گمرک روم در دسترس است، روم را نیز باید وارد این فهرست کرد.

بين النهرين از واژهای یونانی به مفهوم بین دو رودخانه مشتق می شود و همانطور که از واژه یونانی آن نیز قابل استنباط است، به منطقه تاریخی بین دو رود دجله و فرات اشاره دارد. در هر حال، این واژه همچنین می تواند منطقه وسیع تری را که شامل بخش هایی از سوریه، ترکیه و عراق می شود، دربر گیرد. در آغاز سخن باید گفت که اطلاعات چندان روشنی درمورد سازمان و وظایف گمرکات باستانی در منطقه بين النهرین و یا اینکه آیا حقوق گمرکی یا عوارض و مالیات های مشابهی حتی در آن عهد وجود داشت یا خیر در دست نیست. در هر حال، به دلیل آنکه بین النهرین عموماً و به طور گسترده به عنوان مهد یکی از کهن ترین تمدنهای بشری شناخته شده است، حذف این منطقه از تاریخ جهانی گمرک مناسب به نظر نمی رسد.

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین , صادرات به عراق و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

اسناد و شواهد تاریخی  دال بر ترخیص کالا از گمرک

بر اساس برخی گفته ها تقریباً ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، تمدنی باستانی به نام سومر در بخش جنوبی بین النهرین و در شهر اوروک ظهور کرد و شهر به مانند بسیاری دیگر از شهرها ناگهان از آسمان بر زمین نیفتادند، بلکه تاریخ گستردهای از گسترش تمدن انسانی تا ۵۰۰۰ سال قبل ازمیلاد مسیح یا حتی پیش از آن در آن منطقه وجود داشت.
علاوه بر کاهنان، جنگجویان و صنعتگران، بازرگانان حرفه ای که با مناطق دوردست از قبیل عربستان، سوریه و ایران به تجارت مشغول بودند نیز در این شهرها زندگی می کردند. این همان دوره ای است که جان آر. هيكز در کتاب خود تحت عنوان “نظریه ای بر تاریخ اقتصاد ” به تفصیل به آن پرداخته است و در واقع دوره ای است که بازرگانان به حوزه تخصص مشخص برای اولین بار وارد عرصه تجارت میشوند.
باتوجه به لوح های گلی به دست آمده از این منطقه باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که تجارت فلزات گرانبها، غلات و سایر مواد و کالاها در این منطقه از رونق خوبی برخوردار بوده است. در هر حال، تقریباً می توان گفت که هیچ شواهد تاریخی حاکی از وجود گمرک و ترخیص کار ان یا سازمان های مشابه در منطقه بین النهرین و در دوران نخستین زمامداران (تقریباً از ۲۳۵۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد)، دوره بابلی ها (از۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد) یا حتی در دوران هخامنشیان (از  ۱۸۰۰تا ۱۰۰۰سال قبل از میلاد) به دست نیامده است. ظاهراً اولین شواهد تاریخی در این زمینه به دوره ای بسیار بعدتر مربوط است، یعنی به عصر امپراتوری سلوکی ها (تقریباً از ۳۳۲ تا ۱۲۹ قبل از میلاد) که احتمالاً بسیاری از مسائل مالی فعال بوده است.
حفاری های انجام شده در سلوکیه منجر به کشف هزاران مهر خشتی شد که شاهدی بر وجود روش های پیشرفته کنترل و اعمال مالیات های نمک است. در هر صورت، به نظر می رسد بسیاری از این عوارض و تعرفه ها، مالیات ها و عوارض محلی بوده اند تا مالیات های سلطنتی و حکومتی. چه این مالیات ها سلطنتی بودند و چه منطقه ای، به هر حال شکی نیست که از زمان سلو کی ها نوعی حقوق گمرکی در منطقه بین النهرین وجود داشته است. اینکه آیا قبل از آن دوره نیز نظام مالیاتی وجود داشته یا نه، چندان مشخص نیست. حتی در آشور که بازرگانی و تجارت از چنان اهمیتی برخوردار بود که برای گشودن راه های تجارت به جنگ متوسل می شدند، کشف شواهد تاریخی دال بر وجود عوارض گمرکی و مالیات های مشابه دشوار به نظر می رسد.

قانون حمورابی ,  گمرک و ترخیص کالا از گمرک

اغلب این پرسش مطرح است که آیا در قانون حمورابی به عوارض گمرکی و یا مالیات هایی از این دست اشاره شده است؟
گر چه پاسخ به این سؤال منفی است، اما با توجه به علاقه ای که در این زمینه وجود دارد، بهتر است به قانون حمورابی نیز اشارهای داشته باشیم. قانون حمورابی یکی از قدیمی ترین قوانین مدون جهان بوده که ۲۸۲ بند آن که مجموعه ای از تصمیمات قانونی پادشاه بوده، بر ستون بزرگی از سنگ آتشفشانی حک شده است. این ستون دارای ۲۲۵ سانتی متر ارتفاع و ۶۵ سانتی متر قطر است. حمورابی ششمین پادشاه کهن خاندان بابلی (۱۷۵۰تا ۱۷۹۲ تا پیش از میلاد) دستور داد این قوانین را با هدف تأمین عدالت در حکومت منطقه بین النهرین بر ستون یاد شده حک کنند. بخشی از مقدمه قانون حمورابی به این شرح است: “در آن هنگام آنوم و ایلیت برای نیکبختی مردم مرا به نام خواندند که ای شاهزاده شامخ خداترس، برای ظهور و اقامه عدالت، نابودی خباثت و شرارت و برای جلوگیری از ظلم قوی بر ضعیف همچون “شاماش” برعلیه قوم سيه موی به پای خیز تا بر زمین روشنی بخشی.”

گر چه قانون حمورابی به موارد گوناگونی ازجمله دادگاه های فاسد، دزدی، مال خری، سرقت از منازل ، قطع غیر قانونی درختان نخل، ، غارت، قتل، قتل نفس، ضرر جانی، مشکلات قانونی بنگاه های تجاری به ویژه ارتباط بین تاجر و مستخدمين او، اختلاس و حیف و میل اموال، شيربها، جهیزیه، حقوق زنان و مسائل حقوقی مربوط به آنها، طلاق، فرزند خواندگی و ارث اشاره دارد، اما در این لوح به موضوعات مربوط به حقوق گمرکی و مالیاتهای مشابه واردات کالا، صادرات کالا و حمل و نقل کالا اشاره ای نشده است. شاید بر همین اصل بتوان گفت که در عصر حمورابی و در سرزمین بین النهرین، هنوز حقوق گمرکی و مالیات های مشابه آن وجود نداشته است. قانون حمورابی امروزه در موزه لوور پاریس نگهداری می شود.

شرکت بازرگانی ترخیص کارا به عنوان یک حق العمل کار گمرکی خدمات ترخیص کالا از گمرکات زیر را انجام می دهد.

 حقوق گمرکی و حق العمل کاری گمرک در باستان

آنچه مسلم است اینکه سابقه گمرک و تشکیلات آن برای وصول حقوق گمرکی بر مال التجاره به زمان های دور بازمی گردد و پدیده ای نو محسوب نمی شود، به طوری که در آثار محققین و مورخين در این خصوص، اشارات بسیار رفته و نمونه های فراوانی نقل گردیده است.
گمرک و کارگزاری گمرک از قدیم ترین ایام وجود داشته و هر کشوری در همان گام های نخستین که برداشته و اندک مراوده ای با ممالک دیگر پیدا کرده، گمرکی به وجود آورده است، زیرا احساس کرده است که به حساب و کتاب و نظارت بر واردات و صادرات خود نیاز دارد. در میان ممالکی که تاریخ کهن دارند می توان ایران، روم و یونان را به طور مثال نام برد که هر یک بعد از تحولات چندی تشكيلات منظم گمرکی به وجود آورده اند.
در سایر کشورهای بزرگ آن زمان نظیر یونان قدیم یا امپراتوری روم نیز حقوق گمرکی براساس درصدی از قیمت واردات دریافت می گردید. در یونان قدیم معادل یک پنجاهم و در امپراتوری روم معادل یک چهلم از بهای کالا، حقوق گمرکی می گرفته اند.

گمرک و ترخیص کار و ترخیص کالا توسط شرکت ترخیص کالا یکی از دیرینه ترین نهاد ها برای جامعه انسانی است. شناخت سابقه و تاسیس گمرک و شرکت ترخیص کالا برای افردا کثیری  مخصوصا برای ترخیص کار آن کالا، حق العمل کار گمرک ، کاگزار های گمرک ، و شرکت های بازرگانی واردات و صادارت و ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک می تواند خیلی خوب باشد.