مشکلات صادرات پوشاک

در این مقاله قصد داریم تا در خصوص مشکلات صادرات پوشاک مطالبی را ارائه دهیم . شرکت بازرگانی و ترخیص کالا با ارائه خدمات ترخیص کالا از گمرک و واردات از کشورهای مختلف همچون واردات از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان و واردات از ایتالیا در خدمت شما عزیزان می باشد. خدماتی که بازرگانی کارا ترخیص ارائه می دهد شامل ترخیص کالا ، ثبت سفارش کالا ، اخذ مجوز وزارت صمت ، اخذ مجوز ثبت سفارش کالا می باشد. اگر شما هم قصد واردات کالایی را دارید می توانید با کارشناسان بازرگانی ما تماس بگیرید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.
ارزش صادرات جهانی پوشاک و منسوجات در سال ۲۰۰۴ در مجموع ۴۵۳ میلیارد دلار (۵ / ۱ درصد صادرات جهانی بوده است که سهم ایران در صادرات جهانی کمتر از ۱ دهم درصد می باشد.
آنچه که مسلم است با توجه به ارزش افزوده تولید پوشاک و منسوجات، اشتغال زایی و ارز آوری آنها، ضرورت دارد که در ایران نسبت به افزایش توان رقابتی در بازارهای جهانی پوشاک و منسوجات، اقدامات ویژه ای صورت پذیرد. قبل از انجام اقدامات لازم است موانع و مشکلات این صنایع مورد کنکاش قرار گرفته و سپس راهکارهای برون رفت از آن ارائه گردد.
در مورد پوشاک (به دلیل وضعیت خاصی که در تجارت جهانی دارد، لازم است در ابتدا تحولاتی که در عرضه جهانی صادرات پوشاک در حال وقوع است مورد بررسی قرار گرفته و سپس به موانع تولید و صادرات پوشاک ایران اشاره گردد. مشکلات صادرات پوشاک

مشکلات صادرات پوشاک

مشکلات صادرات پوشاک

الف) موانع و تهدیدات خارجی که مشکلات صادرات پوشاک را ایجاد کرده اند

این تحول با لغو سقف های پیچیده و پرهزینه واردات ( موافقتنامه الیاف چندگانه) آغاز می شود که از دیرباز جریان پوشاک و منسوجات را عمدتا از کشورهای آسیایی به عنوان صادر کنندگان اصلی جهان به آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین بازارها و نیز به کانادا محدود کرده است.
پیش بینی می شود اجرای کامل موافقت نامه الیاف چندگانه (حذف سهمیه ها) که در سال ۱۹۹۴ در دور مذاکرات اروگوئه مورد توافق قرار گرفت و از ابتدای سال ۲۰۰۵ به طور کامل به مورد اجرا گذاشته شد، از هزینه های صادرات پوشاک بکاهد. در این میان به دلیل مزیت های فراوان، کشورهای چین و هند، برنده بزرگ خواهند بود. در بسیاری از زمینه های پوشاک، همانند سایر بخش های تولیدی، شیوه کار آمد و تمام عیار و هزینه های پایین تولید در چین به به این کشور مزیتی سرنوشت ساز اعطا خواهد کرد. ترخیص کالا
آمارهای منتشر شده در صنایع پارچه و پوشاک آمریکا و سایر کشورهای تولید کننده نشان می دهد که رشد ناگهانی صادرات پوشاک و پارچه چین، این صنعت را در سایر کشورها با خطر مواجه کرده است.
وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که در سه ماهه اول سال ۲۰۰۵، واردات لباس های بافتنی چینی به آمریکا ۱۲۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ترخیص
یافته است. همچنین ورود شلوار کتان چینی به آمریکا با رشد ۱۵۲۱ درصدی مواجه بوده است و در مجموع صادرات پوشاک و منسوجات چینی به آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۰۵، نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۶۳ درصد رشد داشته است. جریان ورود منسوجات چینی به آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۰۵ نشان میدهد که با به پایان رسیدن سهمیه های ۳۰ ساله تجارت منسوجات، بازار جهانی پوشاک و پارچه دچار تحولی بنیادین شده و به مرحله جدیدی پا گذاشته است. بر این اساس وزارت بازرگانی آمریکا در ماه می سال ۲۰۰۵ اقدام به کنترل ضرب العجل واردات هفت قلم کالای نساجی ساخت چین نمود که عبارت اند از: البسه بافتی شلوار پنبه ای، لباس های زیر با الیاف پنبه ای و مصنوعی، البسه بافتنی با الیاف مصنوعی شلوار تهیه شده از الیاف مصنوعی، بلوزهای تهیه شده از پنبه و الیاف مصنوعی و نخ پنبه ای شانه شده.. . مشکلات صادرات پوشاک

آماری در خصوص مشکلات صادرات پوشاک

بر اساس آمار اعلام شده دولت چین در دو ماهه اول سال ۲۰۰۵، صادرات پوشاک و منسوجات به اروپا ۵۶ درصد رشد داشته است.
در این راستا وزارت بازرگانی چین پس از مذاکره با اروپا، با کنترل صدور ۱۰ قلم کالای نساجی به کشورهای اروپایی توافق کرد که این کنترل شامل نرخ افزایش صادرات به اروپا بین ۸/ ۵ تا ۱۲ / ۵ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل و تا پایان ماه می سال ۲۰۰۷ است. این ۱۰ قلم عبارت اند از: البسه پنبه ای، تی شرت، پلوور، شلوار، بلوز، لباس خواب، لباس یک تکه، لباس زیر زنانه و رومیزی و ملحفه همان طور که از شواهد امر پیداست، چین یکی از مهمترین برندگان این میدان خواهد بود. این کشور با دارا بودن توانایی ارائه محصولات با قیمت پایین و کیفیت بالا و متنوع، برای اکثر کشورهای تولید کننده پوشاک به ویژه ایران مشکل آفرین خواهد بود.
هند (با دارا بودن بازار داخلی با جمعیت یک میلیارد نفر، مطرح بودن به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان پنبه و ریسندگی پنبه، دارا بودن ارتباطات تجاری با بازارهای اروپایی و آمریکایی و نیروی کار ارزان قیمت) کشور دیگری است که با توجه به توانمندی های فراوان رقابت در بازارهای جهانی را شدت بخشیده است.
صادر کنندگان آمریکای مرکزی از مزیت مجاورت با آمریکا و در نتیجه اولویت تجاری برخوردار هستند. اگرچه تاکنون نتوانسته اند سرعت و خدمات مورد نیاز برای رقابت را فراهم نمایند. ترخیص کار
عرضه کنندگان اروپای شرقی به اتحادیه اروپایی، در صورت ترقی چشمگیر در ارائه کالاهای مد، تجدیدسهام و رقابت کیفی با کالاهای چینی، جزو این مجموعه باقی خواهند ماند.
در مقابل کشورهای بنگلادش، تایلند، مکزیک، اندونزی، فیلیپین، سریلانکا، کامبوج، هندوراس، لسوتو و سایر ترخیص از گمرک کشورها به دلیل تحولات رخ داده وضعیتی چندان مناسبی نخواهند داشت. به طوری که حتی برخی از آنها به زودی از صحنه خارج خواهند شد. ویژگی های تدابیر جدید تجاری
اگر چه پس از پایان سیستم سهمیه بندی، آزادی تجاری چشمگیری در بخش پوشاک و منسوجات اتفاق خواهد افتاد، اما معیارهای مهمی در شکل گیری روابط تجاری باقی خواهد ماند. مشکلات صادرات پوشاک ترخیص کالا

سیاست های تجاری برای برطرف کردن مشکلات صادرات پوشاک

سیاست های تجاری می تواند به دو روش روی تصمیمات خرده فروشان اثر بگذارد، یکی از آنها استفاده از ابزارهای سیاست تجاری است که WTO آنها را مجاز دانسته است و از دسترسی رقبای قوی آسیایی به بازارها با نرخ MFN جلوگیری می کند که این می تواند باعث کاهش قدرت رقابت پذیری آنها شود. عوارض ضد دامپینگ که معرفی شده اند یا سمیه بندی های جدید بر ضد چین، موقتی هستند و اگر در پروتکل الحاقی WTO درباره چین تصریح شوند، خرده فروشان دیگر به مقدار همیشگی خرید نمی کنند. این حقیقت بسیاری از کشورهای کوچک که تولید کننده هستند را به اجرای سهمیه بندهای جدید علیه چین امیدوار می کند.
البته ترخیص کالا از گمرک سیاست های حفاظتی ویژه چین تنها توسط یک کشور وارد کننده می تواند اعمال شود و آن کشور باید بتواند ثابت نماید ترخیص که به واسطه واردات از چین بازارش مورد تهدید قرار گرفته یا خواهد گرفت. احتمالا این محدویت ها در مقابل محصولات ویژه صورت می گیرد و شامل سایر محصولات کم اهمیت نمی شود. به علاوه این ابزار تنها تا دسامبر ۲۰۰۸ قابل استفاده است، بنابراین بعد از این مدت کشورهای تولید کننده پوشاک و منسوجات باید خود را برای مقابله با کشورهای صادر کننده قوی آماده کنند.
شرکت بازرگانی ترخیص کالا دوم، رفتار متمایز و متفاوت، به ویژه در چارچوب موافقت نامه های یک جانبه، دو جانبه و مناطق آزاد تجاری می تواند روی رقابت پذیری کشورهای کوچک ترخیص کالا آسیب پذیر تأثیر شگرفی بگذارد. شرایط ممتاز غیردو طرفه دسترسی به بازارها از عناصر مهمی است که به کشورها در جهت دوام صادرات پوشاک خود به بازارهای بزرگ یاری می رساند. یک مثال مناسب در این زمینه، قوانین انعطاف پذیری است که کشور مبدأ تعیین می کند از جمله طرح ویژه کانادا برای کشورهای کمتر توسعه یافته با برنامه منبع یابی محصول کشورهای سوم که تحت AGOA است.

دیگر مقالات ما : سامانه جامع تجارت ، سامانه همتا ، خرید از چین ، ترخیص کالا از چین