دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی

دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر صادر شد

دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر صادر شد!

پس از ماه ها، بالاخره ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی را تصویب و برای اجرا به کلیه گمرکات کشور ابلاغ کردند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد جمال ارونقی این دستورالعمل را ابلاغ کرده است. در دستورالعمی که معاون فنی و گمرکی گمرک ایران به تمامی گمرکات کشور ابلاغ کرده است فراینده پیچیده اصلاح ثبت سفارش بانکی به ارز متقاضی حذف شده است. شما می توانید از این خبر را در زیر بخوانید.

مدت زمان لازم برای خواندن این خبر ۲ دقیقه می باشد.

جزئیات دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر |حذف فرایند پیچیده اصلاح ثبت سفارش از بانکی به ارز متقاضی

جزئیات این مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به شرح زیر است:

به منظور بررسی دلایل رسوب کالا ها در بنادر و گمرکات کشور، جلسات بسیار زیادی از طرف سازمان های مرتبط و ذی مدخل در امور تجارت خارجی برگزار شده است. در تمامی این جلسات تاکید بر این بوده است که کالاهای انباشته شده در گمرکات تعیین تکلیف شود. از این رو به تمامی گمرکات و بنادر کشور تاکید شده است که برای جلوگیری از انباشت و رسوب کالا در این اماکن و برای تسهیل در فرایند ترخیص کالا و تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور اقدام کنند. همچنین متعاقب این امر، دولت نیز برنامه ریزی و تصمیمات لازم برای برقراری جریان واردات کالا را اتخاذ نموده است تا روند ترخیص کالا ها تسهیل شود.

شایان ذکر است که در حال حاضر عوامل مختلفی در رسوب این کالاها در بنادر و گمرکات تاثیرگذار بوده است. برخی از این عوامل همانند الزامات قبل از اظهار کالاها به گمرک، اقدامات صاحبان کالاها در جهت این اظهار به گمرک، فرایند تشخیص گمرکی و ترخیص کالا از گمرک ، سیستم ترانزیت و حمل و نقل کشور و … می باشند که در میزان مانگاری کالاها در گمرکات و … موثر بوده اند.

شماره نامه های دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی از بنادر

این دستورالعمل پیرو تصمیمات اتخاذ شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جلسات جلسه ۱۷۷ است که از طریق نامه های زیر ابلاغ شده است. نامه شماره ۹۰۸۲۹ مورخ ۱۲‏/۸‏/۱۳۹۹ معاون اقتصادی رئیس جمهور، نامه شمارۀ ۱۹۵۷۶۵‏/۶۰ مورخ ۱۲‏/۸‏/۱۳۹۹ معاون محترم بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار در خصوص موضوع تصمیمات دستگاه‌های مرتبط راجع به ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه موجود در بنادر و گمرکات کشور می باشد. همچنین نامه شمارۀ ۱۹۷۰۸۹‏/۶۰ مورخ ۱۶‏/۸‏/۱۳۹۹ همان معاونت موضوع ابلاغ تصمیمات جلسۀ ۱۱۵ کارگروه تنظیم بازار (جلسۀ فوق‌العاده). و نیز نامه شمارۀ ۱۹۷۸۳۴‏/۶۰ مورخ ۱۷‏/۸‏/۱۳۹۹ دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای موضوع ارسال فهرست اقلام ممنوعه و مشمول بررسی ساخت داخل و ضمایم مربوطه می باشد.

 

دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر

منبع خبر: بخش اخبار اقتصادی خبرگزاری تسنیم.