مشوق های صادرات کالا

مشوق های صادرات کالا

اغلب کشور ها مشوق های خاصی برای صادرات کالا به کار می برند. مشوق های صادرات کالا ی مذکور معمولا در قالب مقررات پیچیده ای هستند که صادر کنندگان می بایست از آنها مطلع شده و چگونگی کاربردشان را فراگیرند.

  • تشویق از طریق کنترل های ارزی

بسیاری از کشور ها که مقررات کنترل ارز را با هدف محدود کردن واردات کالا و ترخیص کالا توسط ترخیص کار و سیستم های ایجاد نرخ ارز چند قیمتی ایجاد می نمایند ( مانند کشورمان با وجود نرخ ارز دولتی و نرخ ارز بازار آزاد ) برای تشویق صادرات استثنائاتی را در نظر می گیرند یا رفتار ترجیحی اعمال می نمایند.

برخی کشور ها صادرکنندگان معینی را از رعایت قواعد عمومی فروش ارز در بانک ها با نرخی ثابت معاف می نمایند.

مشوق های صادرات کالا

مشوق های صادرات کالا | ترخیص کالا از گمرک

برخی دیگر به تاجران صادرات کالا برگه های جایزه صادرات کالا یا گواهی هایی اعطا می نمایند که از طریق آنها بتوانند میزان مشخصی از ارز را جهت واردات کالا یا حواله آن به خارج از کشور وصول نمایند.

تعدادی هم که در کشور آنها اخذ پروانه واردات کالا کاری دشوار است  برای صادرکنندگان خود در اعطا پروانه واردات کالا اولویت قائل می شوند.

برقراری نرخ های چندگانه ارز از اقدامات مشوق صادراتی است که نرخ ارز صادرات را مطلوب تر از باقی نرخ ها در نظر می گیرند.

  • تشویق از طریق روش های مالیاتی

بسیاری از کشور ها در خصوص مالیات غیرمستقیم که تاجران صادرات کالا می بایست بپردازند معافیت یا تخفیف هایی قایل می شوند که در غیر اینصورت کالای صادراتی آنها بسیار گرانتر می گردد.

مالیات بر ارزش افزوده معمولا ناظر بر صادرات کالا نیست و حتی احتمال دارد مالیات بر ارزش افزوده دریافتی در مراحل پیشین تولید نیز مسترد گردد.

کشور هایی که تنها به صادرات چند کالای سنتی متکی هستند، غالبا بر صادرات خویش مالیات می بندند، اما در عین حال ممکن است برای صادرات کالاهای غیرسنتی یا کالاهایی خاص معافیت یا تخفیف مالیاتی قائل شوند تا قدرت رقابت آنها در بازارهای بین المللی حفظ گردد.

بر اساس بند چهار ماده ۳۷ قانون امور گمرکی ایران صادرات کالایی کشور از پرداخت حقوق گمرکی و سودبازرگانی و عوارض بخشوده شده اما شامل پرداخت هزینه های گمرکی می باشد. بنابراین طبق قوانین فعلی ایران کلیه کالاهای صادراتی اعم از سنتی و غیرسنتی از پرداخت حقوق گمرکی و سودبازرگانی وعوارض که در واقع مالیات غیرمستقیم محسوب می شوند معاف اند.

اغلب آن دسته از مالیات های مستقیم که بر فعالیت صادرات تاثیر دارد تقلیل یافته یا بخشوده می شود. بعضی کشور ها نیز درآمد حاصل از صادرات را از پرداخت مالیات معاف می کنند در حالی که برخی دیگر تنها به تاجر صادرات اجازه می دهند درصدی از ارزش محصولات را که طی سال مالی صادر کرده اند از درآمد مشمول مالیات خود کسر نمایند.

طبق ماده ۱۴۱ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶ صد در صد درآمد حاصل از صادرات محصول تمام شده کالا های صنعتی و ۵۰ درصد درآمد حاصل از صادرات سایر اقلام و کالاها و اجناس که در جهت حصول به اهداف صادرات کالا ی غیرنفتی به خارج از کشور صادرات می شوند از مالیات معاف اند.

به طریق مشابه به دست اندرکاران امر صادرات اجازه داده می شود که کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه مرتبط با صادرات را بدون پرداخت مالیات یا حقوق گمرکی واردات نمایند.

بر اساس بند ج ماده سه قانون تشویق صادرات و تولید مصوب ۱۳۳۳ واردات کالایی مانند ماشین آلات برای خط تولید و یا اصلاح و تبدیل مواد و محصولات کشاورزی و دامپروری، صنایع دستی، تولیدات صنعتی و کارخانه ای و  معدنی و بسته بندی و هر نوع ماشین مشابه دیگر که بیشتر برای امر تشویق در تولید کالاهای صنعتی و یا سنتی به نحو مرغوب و برای تحصیل ارز می باشد با تشخیص وزارتخانه های صنایع و بازرگانی در هر مورد از پرداخت حقوق گمرکی معاف است.

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

ماده ۳۹ قانون نیز قطعات و لوازم موادی را که برای مصرف در ساخت یا مونتاژ و بسته بندی اشیاء  یا دستگاه ها واردات می شود و ماخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی آن طبق جدول تعرفه در سال واردات و یا ترخیص کالا در مجموع بیش از ماخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالایی باشد که این قطعات و لوازم و یا مواد برای ساخت آن در داخل وارد شده ، به میزان  ماخذ تعرفه گمرکی کالای ساخته شده وصول خواهد گردید.

ترخیص کالا از گمرک

ممکن است مواد اولیه مرتبط با صادرات از طریق سیستم ورود موقت کالا به معنای عدم دریافت تعرفه های وارداتی و یا از طریق روش استرداد حقوق ورودی کالا به معنای استرداد مالیات دریافت شده از واردات به محض صادرات مجدد کالا مشمول مالیات ترخیص کالا از گمرک نگردد.

  • تشویق از طریق تامین مالی صادرات

برخی دولت ها طرح های متعددی در زمینه تامین مالی صادرات به منظور تولید کالاهای صادراتی برای صادرات یا فروش در خارج از کشور عرضه می دارند. اغلب وام هایی با شرایط مطلوب در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد.ترخیص کار

بعضا از تنزیل برواتی که خریدار آنها را قبول نویسی کرده است صادرات را در بلند مدت تامین مالی کنند

  • تشویق صادراتی از طریق ضمانت نامه های اعتبار صادرات

روش اعطای تضمین نامه های اعتبار صادراتی به صادر کنندگان کمک شایانی می کند. تضمین نامه ها خطر هایی را تحت پوشش خود قرار می دهند.

خطرهای تجاری مربوط به ناتوانی خریدار ناشی از ورشکستگی یا قوه قاهره در پرداخت قیمت کالا می باشد. و یا خطر های سیاسی مربوط به محدودیت ها و تحریم ها توسط دولت وارد کننده کالا و سوم خطر های مربوط به انتقال ارز که ممکن است به برقراری کنترلهای ارزی یا کاهش ارزش پول کشور خریدار ارتباط یابد.

در ایران نیز قانون صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادرکنندگان سه دسته خطر های فوق را پوشش می دهد.

  • تشویق از طریق بیمه اعتبار صادراتی

جدایی از مواردی که توسط صندوق ضمانت صادرات تضمین می شوند دیگر موارد را این بیمه پوشش می دهد.

  • دیگر مشوق های صادرات کالا

برخی کشور ها ممکن است کمک مالی مستقیم انجام دهند.

وجود مراکز عرضه اطلاعات پیرامون بازار های صادراتی به صورت دولتی و خصوصی در اغلب کشور ها به امر صادرات کمک شایانی می نماید. با توجه به ضعفی که در این حوزه در کشور دیده می شود شرکت بازرگانی ترخیص کارا مفتخر است که توانمندی های خود را در این ضمینه و شناساندن بازارهای صادراتی به تاجران گرامی معرفی نماید.

مطالبی در رابطه با ترخیص از گمرک : امکان دارد مواد اولیه مربوط به صادرات از طریق سیستم ورود غیردائمی کالا و ترخیص کالا از گمرک به معنی عدم اخذ کد تعرفه گمرکی واردات و ترخیص و یا از راه استرداد حق و حقوق واردات کالا به معنای استرداد مالیات اخذ شده از واردات و ترخیص گمرک در لحظه صادرات دوباره کالا شامل مالیات ترخیص کالا از گمرک نمی شود.