موارد تاثیرگذار بر روی قبول کالا در ” انبارهای گمرکی ” و نحوه ترخیص کالاهای وارداتی انبار شده در گمرک

موارد تاثیرگذار بر روی قبول کالا در ” انبارهای گمرکی ” و نحوه ترخیص کالاهای وارداتی انبارشده در گمرک

در این نوشته سعی داریم مطالب مهم در خصوص قبول کالا در انبارهای گمرکی به مواردی مانند تسلیم اظهارنامه اجمالی ، اظهارنامه صادرات ، پروانه صادراتی ، پروانه ترانزیت خارجی ، پروانه ترانزیت به داخل یا حمل یکسره یا ترانزیت داخلی ، پروانه ورود موقت ، پروانه کابوتاژ، پروانه مرجوعی یا در مورد کالای قاچاق یا توقیفی، صورت جلسه کشف و نامه گمرک را بیان نماییم زیرا این موارد در قبول کالا در انبارهای گمرکی تاثیرگذار می باشد.

شرایط واردات کالا ، عبور کالا ، نگه داری کالا و ترخیص کالا از گمرک

منظور از انبارهاي گمركي اعم از انبار مسقف، غيرمسقف و محوطه، اماكني است كه براي نگهداري كالاهاي ورودي و صدوري تأسيس و توسط مراجع تحويل‌گيرنده كالا اداره مي‌شود.

هر جا ضرورتهاي تجاري ايجاب نمايد گمرك اجازه تأسيس اين انبارها را صادر و ترتيبات كنترلهاي گمركي را تعيين مي‌نمايد. مراجع تحويل‌ گيرنده كالا ملزمند مفاد اين قانون را رعايت نمايند

به طور کلی هر کجا عنوان اداره گمرک با پسوند نام بندر یا اسم خاص دیگری خوانده می شود، آن مجل انبار گمرکی به مفهوم ماده ۲۳ می باشد. مثل «گمرک تهران» ، «گمرک بندر امام» و غیره و اعم از مجتمع انبارها و محوطه ها و باراندازهایی که به وسیله بخش خصوصی تاسیس گردیده، یا متعلق به بخش دولتی باشد.

در انبارهای گمرکی و به طور کلی در جایی که گمرک مستقر است ورودکالا، عبور کالا و نگهداری کالا برای هریک از رویه های گمرکی یا هر اقدام دیگری که گمرک موظف به انجام آن است، میسر نمی شود مگر اینکه اسناد گمرکی معتبر یا قابل قبول گمرک طبق قانون گمرک و آیین نامه اجرایی آن ارایه گردد.

انبارهای گمرکی | کالاهای وارداتی انبارشده در گمرک | نحوه ترخیص کالاهای وارداتی انبار شده در گمرک

انبارهای گمرکی | کالاهای وارداتی انبارشده در گمرک | نحوه ترخیص کالاهای وارداتی انبار شده در گمرک | سامانه ثبت سفارش ntsw

بدو ورود کالا به کشور ( قلمرو گمرکی ) به طور کلی در بنادر، فرودگاه ها، گمرکات مرز زمینی قاعدتا اظهارنامه اجمالی که فرم آن را گمرک طراحی و در اختیار گمرک خانه ها می گذارد، به وسیله آورنده (حمل کننده) یا نماینده او در این مبادی تنظیم و اسناد حمل، بارنامه، فهرست كل بار ( Manifest ) همچنین تصویر فاکتور پیوست و به گمرک تسلیم می شود. hamta

طبق اسناد ( بارنامه و مانیفست ) معلوم می گردد که کالا در همان گمرک ورودی باید تخلیه و تحویل شود یا مقصد آن گمرک خانه دیگر در داخل کشور است که باید به صورت حمل یکسره به مقصد بارنامه، ترانزیت شود.

برای صادرات کالا ، صادرکننده باید کالا را به گمرک معرفی نموده تا در صورت پذیرش در انبارهای گمرکی و صدور قبض انبار، اظهارنامه تنظيم و تسلیم نماید. بنابراین در صادرات کالا ، قبول کالا به انبار مستلزم تنظيم درخواست و متعاقبا تنظیم اظهارنامه صادرات است.

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین در سامانه جامع تجارت ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

برای انجام تشریفات ترخیص و خروج کالا از قلمرو گمرکی لازم است پروانه گمرکی صادراتی که نشان دهنده انجام تشریفات گمرکی کالای صادراتی است به گمرک مرز خروجی ارایه شود.

در ترانزیت خارجی یا داخلی و حمل یکسره به گمرک مقصد در قلمرو گمرکی : باید پروانه گمرکی برای هریک از این عناوين ارایه شود.

در هنگام برگرداندن کالایی که قبلا به عنوان واردات موقت اجازه ورود به قلمرو گمرکی یافته است و ایفای تعهد و تسویه واردات موقت کالا باید پروانه مربوط به گمرک خانه ای که قرار است کالا را معرفی و در آنجا تشریفات مرجوع کردن را انجام داد، تسلیم شود.

کالایی که باید از کشور مرجوع شود واردات موقت در پایان مهلت و کالایی که برای مصرف در داخل کشور ( قلمرو گمرکی ) وارد ولی قبل از ترخیص قطعی از گمرک به هر دلیل برای مرجوع کردن اظهار می شود. وقتی در گمرک مرز خروج پذیرفته می شود و اجازه خروج از کشور می یابد که پروانه مرجوعی برای آن ارایه شود.

کالایی که به صورت ( کابوتاژ ) یا کران بری از مرزهای قلمرو گمرکی خارج شدهاست اگر تحت همین عنوان مجددا از مرز ورودی ( غیراز نقطه ای که خارج شده ) برای ورود معرفی شود، باید پروانه کابوتاژ مرتبط با آن را ارایه دهد. همتا

کالاهایی که به ظن قاچاق کشف می شود یا کالاهایی که به هر دلیل بیرون از گمرکات اجرایی توقیف می شود، باید صورت مجلس کشف و نامه گمرک برای قبول آنها در انبارهای گمرکی ارایه شود.

اسناد گمرکی لازم جهت پذیرش کالا در انبارهای گمرکی و اسناد ترخیص کالا

منظور از اسناد گمرکی آنهایی هستند که در خصوص رویه های گمرکی یا به طور کلی مرتبط با کالا، طبق قانون گمرک یا کنوانسیون های بین الملی گمرکی برای ورود، خروج و ترانزیت یا ورود موقت کالا و همانند صادر می شود و به منزله گذرنامه کالا محسوب می شوند، همچنین احکام رسمی که گمرک مجاز به صدور آنها در مورد هریک از رویه های گمرکی است.

اسناد گمرکی متمایز از اسناد خرید ( Invoice )، اسناد حمل یا سایر اسناد . مرتبط با قرارداد خرید، حمل، بیمه ، بازرسی، گواهی های خبره ، گواهی های مبدأ و همانند است. اسناد گمرکی به وسیله گمرک صادر می شود و دلالت بر انجام تشریفات گمرکی قطعی یا غيرقطعی دارد. این اسناد ممکن است بین المللی باشند. یعنی متکی به کنوانسیون های بین المللی در ترانزیت بین المللی به طور کلی با ورود موقت و عبور از قلمروهای گمرکی بوده و مورد پذیرش قرار گیرند.

۱٫  اسناد گمرکی ملی ( National Customs Documents ) مانند:

    • پروانه های گمرکی (برای واردات قطعی، موقت ، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، مرجوعی، صادرات قطعی ، صادرات موقت ، كابوتاژ، انتقال).
    • پته گمرکی، پته عبور، احکام رسمی (موضوع ماده ۴۲ قانون گمرک)
  1.  اسناد گمرکی بین المللی ( International Customs Documents) :
    •  دفترچه ورود موقت کالا موسوم به ATA CARNET
    • دفترچه TIR مربوط به برای جابه جایی بین المللی کالا از طریق جاده موسوم به:

      TIR CARNET: INTERNATIONAL TRANSPORT BY ROAD

    • دفترچه عبور گمرکی (وسایط نقلیه شخصی):

TRIPTYQUE

DIPTYQUE

 

هیچ کدام از اسناد حمل، خرید، گواهی ها، مجوزها و مدارکی که برای ترخیص کالا در فرآیند تشریفات گمرکی به وسیله صاحب کالا یا متقاضی هریک از رویه های گمرکی ارایه می شود، حتی « اظهارنامه های گمرکی » به عنوان اسناد گمرکی محسوب نمی شوند، جز آنچه در بند ۱ و ۲ گزنیه ۲ بالا نامبرده شد. تأکید بر این نکته به لحاظ آنست که بعضا اسناد مذکور را به غلط « اسناد گمرکی » می خوانند.

اسناد گمرکی عموما به عنوان « اسناد مثبته » گمرکی محسوب می شوند و در مواردی مثل قاچاق، مالیات، مالکیت، ایفای تعهدات ارزی و غیره حسب مورد کاربرد دارند. مثلا برای رفع ظن قاچاق یا تسویه حساب های مالیاتی و تعهدات ارزی. اسناد مثبته گمرکی دیگری مثل قبض درآمد، قبض سید نیز مورد توجه و اهمیت است. ( ماده ۱۱۷ قانون گمرک )

فقدان اسناد گمرکی از جمله اسناد وصول و اسناد ترخیص کالا

در نگهداری اسناد گمرکی باید جدی بود، زیرا در صورت فقدان، المثنى صادر نمی شود.

طبق قانون گمرک، صدور المثنی از اسناد وصول و ترخیص به طور مطلق ممنوع است. اما صاحب سند می تواند از گمرک درخواست کند تا گواهی نامه حاکی از مدلول سند به او تسلیم شود. (ماده ۱۵۳ قانون گمرک)
اسناد وصول شامل پروانه های گمرکی، پته، قبض درآمد و قبض سپرده می گردد که هر کدام دارای فرم چاپی مخصوص هستند و به رنگ سبز که در خمیر کاغذ قید عبارت « گمرک جمهوری اسلامی ایران » شده است. این اسناد به هر دلیل از بین رفته باشند، برای آنها صدور المثنی ممنوع است، ولی گواهینامه ای که دلالت بر صدور آنها نماید به درخواست دارنده سند قابل ارایه می باشد.

اسناد بین المللی گمرکی نیز ( کارنه با دفترچه های TIR, ATA و CDP ) چنانچه از بین رفته باشند، فقط با صدور گواهینامه حاکی از مدلول ها از آنها از سوی صادرکننده سند امکان پذیر است.

امیدواریم این قاله به شما در موارد تاثیرگذار بر روی قبول کالا در ” انبارهای گمرکی ” و نحوه ترخیص کالاهای وارداتی انبار شده در گمرک کمک کرده باشد.

انبارهای گمرکی | کالاهای وارداتی انبارشده در گمرک | نحوه ترخیص کالاهای وارداتی انبار شده در گمرک | سامانه همتا