صادرات کالا , ترخیص صادراتی و ترخیص کالا از گمرک مبدا

 صادرات کالا – ترخیص صادراتی و ترخیص کالا از گمرک مبدا

در ابتدا به  بیان روشها و تشریفات گمرکی در ترخیص صادراتی و صادرات کالا می پردازیم. این بیان مشتمل بر نکات اصلی قابل توجه صادرکنندگان جهت ترخیص کالا از گمرک مبدا می باشد.

مقررات کشورهای صادرکننده کالا در این زمینه شدیدا با یکدیگر متفاوت اند. صادرکنندگان می توانند از طریق اتاقهای بازرگانی، دوایر گمرکی و یا حق العمل کاران گمرک و ترخیص کار ان مورد اعتماد و اطمینان همچون شرکت ترخیص کارا ، اطلاعات ارزنده ای کسب نمایند.

در خصوص ترخیص گمرک توسط ترخیص کار گمرک صادارتی باید نکات زیر روشن شوند:

آیا کالایی که قرار است صادر شود می تواند آزادانه از کشور خارج گردد و به جز اظهارنامه گمرکی و مجموعه متداول اسناد تجاری یعنی صورت حساب و خلاصه هایی از بارنامه و غیره به ارائه هیچ گونه سند دیگری به اداره گمرک مبدا نیاز نمی باشد؟

آیا کالای مورد نظر به مجوز یا پروانه  صادراتی که معمولا وزارت دارایی، وزارت امور اقتصادی و یا وزارت بازرگانی صادر می کند نیازی ندارد؟

شرکت های صادراتی و شرکت های وارد کننده به تذکرات منتشر در نشریات رسمی و اعلامیه های ویژه توجه نمایند و به صادرات برخی کالاهای دارای ممنوعیت اقدام ننمایند.

 

صادرات کالا | www.tarkhiskara.com

صادرات کالا , ترخیص صادراتی و ترخیص کالا از گمرک مبدا

 

آیا کالای مورد بحث تابع روش های جاری مانند تسلیم اظهارنامه صادراتی یا اسناد صادراتی دیگر است؟

آیا مقررات واردات و صادرات  ویژه ای ، مورد تایید شورای همکاری گمرکی وجود دارد که صادر کننده را از انجام تشریفات گمرکی و اخذ مجوز صادرات کالا مبرا دارد؟

۱- در خصوص صادرات کالا و واردات کالا و ترخیص از گمرک نمونه بازرگانی باید به تعرفه گمرکی مراجعه شود. محتمل است که گمرک به سپرده تضمینی یا وثیقه نیاز داشته باشد.

۲- بسته بندی کالا:  گاه ترتیبات گمرکی ناظر بر کالا در مورد بسته بندی آن نیز به اجرا در می آید. بعضی اوقات بسته بندی کالای مورد استفاده  تابع شرایط صادرات آزاد و واردات مجدد است. تشریفات صادرات موقت می تواند به طور کامل انجام شود و یا از ترتیبات دیگری استفاده گردد.

۳- واردات کالا جهت ارائه در نمایشگاه ها : دریافت وثیقه یا سپرده تضمینی برای نمایش کالا ضروری است.

۴- کالا های مرجوعی: یعنی کالاهایی که خریدار خارجی رد می کند و آن را به صادر کننده عودت می دهد.

درخواست پروانه صادرات کالا :

در مورد کالاهایی که نیاز به مجوز دارند، باید درخواست رسمی به انضمام اسناد تجاری یا فنی تسلیم مرجع ذیصلاح گردد. مدت اعتبار مجوز صادرات کالا معمولا شش ماه است و می توان این مدت را تمدید کرد، البته مجوز صادرات کالا کلا قابل انتقال نمی باشد.

کنترل مقصد نهایی صادرات کالا

بعضی از کالا های استراتژیک بوده و مشمول کنترلهای مقصد نهایی می باشند. فهرست این  کالا های به اطلاع صادر کنندگان می رسد. در اغلب کشور ها گمرک از صادر کننده می خواهد  تعهد بسپارد و مدرکی مبنی بر تحویل کالا به مقصد نهایی با امضاء مقامات ذیصلاح کشور وارد کننده نیز رسیده باشد ، تسلیم کنند.

کنترل مقصد نهایی می تواند از لحاظ سیاسی نیز انجام گیرد، به عبارت دیگر کشور متبوع وارد کننده ممنوع المعامله گردد. به عنوان مثال در جریان تجاوز عراق به کویت ، شورای امنیت تصمیم گرفت که تمام دولتها از معامله با این دولت خودداری کنند.

البته مقررات داخلی نیز می تواند ممنوعیت معامله را ایجاد نماید. طبق آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر گونه مبادلات بازرگانی با اسرائیل به طور مستقیم یا غیر مستقیم ممنوع اعلام شده است.

معافیت از پروانه صادرات کالا

برخی  کشور ها عمدتا اروپایی با اعطای گواهی ویژه ای ، صادرات کالا های معینی را تسهیل نموده و نیاز به پروانه  صادرات را در مورد آن کالا ها از میان برداشته اند.  اداره گمرک نیز باید گواهی یاد شده را پس از دریافت اظهارنامه صادرات کالا امضا نمایند.

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

کنترل های ارزی و بانکی در صادرات کالا

مقررات کنترل ارزی می تواند بر حقوق و وظایفی که صادرکنندگان طبق قرارداد صادرات کالا عهده دارند و در نهایت بر نتایج تجاری عملیات صادرات کالا تاثیر بگذارند.

در مقررات داخلی بسیاری از کشور ها نرخ بازرگانی ثابتی در مورد کلیه نقل و انتقالات ارزی ناشی از عملیات تجارت خارجی م بین المللی اعمال می شود. احتمال دارد که نرخ ارز مورد بحث با نرخ ارز بازار آزاد یا ارز آزاد تفاوت فاحشی داشته باشد.

اتخاذ تدابیر دیگر اداری نیز ممکن است نتایجی مشابه اعمال نرخ ارز ثابت داشته باشند. مثلا وضع سورشارژ ، کارمزد ، مالیات،  کسور و یا برعکس اعطای جایزه یا پاداش به خاطر واگذاری عواید حاصل از صادرات کالا را شامل شود.

این سیاست ها بر قیمت صادرات کالا در نهایت اثر می گذارند. چنانچه  نرخ ارز ثابت پایین تر از نرخ ارز آزاد باشد این تاثیر همانند عواقب وضع مالیات بر صادرات کالا خواهد بود و اگر نرخ ارز ثابت بالاتر از نرخ ارز آزاد باشد تاثیر یاد شده بر نتایج تشویقهای صادراتی شباهت خواهد یافت.

کشورهایی که برای ادای تعهدات مالی خارجی یا تامین ارز لازم برای واردات با کمبود ارز رو به رو هستند بر چگونگی مصرف ارز دریافتی صادرکنندگان کنترل هایی برقرار می کنند.

تعهدات ارزی صادرکنندگان کالا

مقررات کنترل ارز صورت پیچیده و مفصلی دارد و در این مقررات غالبا واژگانی به کار می رود که ممکن است صادرکنندگان با آن آشنایی نداشته باشند.

ممکن است از تاجران صادرات  خواسته شود برای صدور فاکتور فروش به ارزهایی خاص یا اعطای اعتبار به خریداران خارجی، کسب اجازه نمایند.

احتمال دارد صادرکننده از فروش بعضی از کالا ها به کلیه ارز ها به جز معدودی از آنها و یا از اعطای اعتبار میان مدت یا بلند مدت منع گردد. این کالا ها عموما کالاهای سنتی هستند. در مواردی ممکن است لازم باشد نرخی که باید بر فروش ارز اعمال گردد برای هر یک از کالاهای صادراتی از پیش تعیین شود.

مقررات کنترل ارز معمولا ایجاب می کند که تاجر صادرات همه جزییات مربوط به نحوه پرداخت قیمت کالای صادراتی را اعلام و اسناد یا اظهارنامه های خاصی را تکمیل نماید.

ترخیص در صادرات کالا

در بسیاری از کشور های در حال توسعه تاجر صادرات کالا موظف است تمامی ارز حاصل از صادرات کالا را به کشور خود برگرداند. البته ممکن است به تاجر صادرات اجازه داده شود که درصد معینی از قیمت کالا را از بابت پرداخت هزینه های برون مرزی مانند کرایه حمل بین المللی کالا ، حق بیمه بین المللی کالا، کارمزد نمایندگان تجاری و غیره برای خود برداشت نماید.

مقررات کنترل ارز ممکن است تاجران صادرات را ملزم نماید تا ارز دریافتی را در بانک های خاصی عمدتا بانک های دولتی به نرخ مشخص ارز صادراتی تبدیل نماید و یا با هدف تشویق به او اجازه دهند سهم معینی از ارز دریافتی را آزادانه تبدیل نماید.

طبق قوانین ارزی کشور، تاجر صادرات باید در زمان صادرات کالا تعهد ارزی براساس ارزیابی گمرک به بانک مرکزی ایران بسپارد و ارز حاصل از صادرات کالا را ظرف مدتی معلوم به نرخ خرید صادراتی اعلام شده از طرف بانک مرکزی به یکی از بانک های مجاز بفروشد و واریزنامه پیمان ارزی دریافت نماید. البته این موضوع بار های دستخوش تغییر بوده است و در زمان مورد نظر باید با مشاوران شرکت ترخیص کارا در میان گذاشته شود و راهنمایی مربوطه ارائه گردد.

صادرات کالا

صادرات

Exportation

عمل خارج کردن کالا یا فراهم آوردن موجبات خروج کالا ها از قلمرو گمرکی است.

صادرات قطعی

Outright Exportation

 

رویه گمرکی قابل اعمال در مورد کالاهای در گردش آزاد ( مجاز ) است که از قلمرو گمرکی ترخیص خارج می شوند و در نظر است به طور دائم خارج از آن قلمرو بمانند.

صدور مجدد

Re-Exportation

 

صادر کردن کالا از یک قلمرو گمرکی که پیش تر به آن قلمرو وارد شده باشد.

این اصطلاح به طور کلی در مورد کالاهایی به کار می رود که یک بار به قلمرو گمرکی وارد شده، ولی مجدداً برای صادر کردن معرفی می شود، این قبیل کالا ها ممکن است به همان صورت که وارد شده، برای صادر کردن معرفی شود، يا بعد از انجام کارهایی بر روی آن، در ايران این رویه در مورد واردات موقت که بعد از ورود به خارج فرستاده می شود ، یا وارداتی که برای مصرف بوده ولی به هر دلیل مجددا مرجوع می شود.

 

کالاهای صادر شده با اعلام قصد برگشت

Goods Exported With Notification of Intended Return

کالاهای صادر شده با اعلام قصد برگشت آن ها، عبارت است از کالاهای خاصی که اظهار کننده قصد واردات دوباره آن ها را دارد، که ممکن است اقداماتی برای شناخت آن ها توسط گمرک به منظور تسهیل واردات مجدد در همان کشور اتخاذ شود.

ترخیص صادراتی کالا

این کالاها برای مقاصد معینی به صورت موقت و مشروط به خارج  صادر می شوند. صادرکننده، از ابتدا واردات مجدد کالا را اعلام می دارد، به همین لحاظ در موقع صادرات برای امکان بازشناسی در ورود مجدد، هر اقدامی که لازم باشد باید صورت پذیرد، مثل ثبت جزییات مربوط به کالا، به طوری که در بازگشت با مشکل مواجه نشود. در مواردی مثل صادرات فرش به قصد ورود مجدد ممکن است با علامت وانگ زدن به کالا (مثل پلمپ وسیم و سرب گمرکی) این منظور را برآورد نمایند.ترخیص کالا از گمرکترخیص کار

 

اعمال کنترل های ارزی بر صادرات کالا

مقررات کنترل ارز را معمولا وزارتخانه های اقتصاد یا دارایی و بانک های دولتی با بانک مرکزی اعمال می نمایند.

مقررات کنترل ارز غالبا مشارکت دلالان ارزی مورد تایید و صرافان ارزی و بانک ها را ایجاب می کند. دلالان و صرافی ها یا بانک ها ی یاد شده به نوبه خود ممکن است مشمول کنترل های دولتی شوند.

کنترل های ارزی در کشور واردات کالا ( کشور های هدف در صادرات کالا )

تاجر صادرات باید از وجود مقرراتی در کشور واردات کالا که می تواند بر پرداخت قیمت خرید کالا تاثیر بگذارد آگاهی یابد. مقررات کنترل ارز کشور واردات کالا ممکن است پرداخت قیمت برخی از کالاهای وارداتی را تا مدت معلومی بعد از ترخیص کالا از گمرک کشور مقصد منع کرده باشد.

احتمال دارد در مورد پرداخت قیمت کالا به ارزهایی خاص یا به کشور هایی مشخص محدودیت هایی اعمال گردد و یا ممکن است بخشی از کالای وارداتی به اجبار برای مدتی معین در کشور واردات کالا سرمایه گذاری شود.

چنانچه تاجر صادرات کالا متوجه مقرراتی از این نوع در کشور واردات کالا شود باید با تقاضای پرداخت قیمت کالا از طریق اعتبار اسنادی تایید شده  یا درخواست سایر ضمانت نامه های پرداخت و یا در صورت امکان با انعقاد قرارداد بیمه صادراتی خطرهای احتمالی را به حداقل برساند.

خوشبختانه اخیرا در کشور عزیزمان امکان استفاده از خدمات صندوق ضمانت صادرات کالا برای برخی از کشور ها فراهم گردیده است و بدینوسیله شرکت بازرگانی ترخیص کارا به کلیه تاجران در امر صادرات کالا توصیه می نماید به طور حتم با استفاده از این خدمات ریسک صادرات خود را به حداقل برسانند.

مواردی در رابطه با ترخیص کالا ی صادراتی : این مورد از کالا ها برای هدف های مشخصی بشکل موقت و به شرط صاردات به خارج صادر میشود. صادرکننده کالا یا تاجر ، از ابتدا واردات و ترخیص کالا از گمرک مجدد کالا را اعلام می کند. به همین شکل در مواقع صادرات کالا برای امکان شناسایی دوباره رد هنگام ورود دوباره، هر کاری که نیاز باشد باید انجام گیرد. مثل ثبت جزئیات و مشخصات کالا، به شکلی که در هنگام برگشت با ایرادی مواجه نشود. در زمان هایی مثل صادرات فرش به مقصد برای ورود دوباره امکان دارد که با نشان وانگ زدن به کالا این دلیل را برآورده کند. برای اطلاع بیشتر در مورد هزینه ترخیص کالا از گمرک ، ترخیص کالا از چین و شرکت ترخیص کار کلیک کنید.