ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی

بندر امام خمینی یکی از بزرگترین بنادر تجاری و گمرکی کشور می باشد. در ادامه مختصری در خصوص بندر امام خمینی و نیز چگونگی ترخیص کالا از گمرک این بندر شرح داده خواهد شد. این بندر با مساحت ۵۵ هزار هکتار در شمال غرب خلیج فارس قرار دارد و فاصله آن تا ماهشهر ۱۸ کیلومتر می باشد. گمرک بندر امام خمینی با داشتن ۳۶ بارانداز جهت نگهداری و ترخیص کالا به طور سالانه توانایی پذیرش ۵۴٫۵ میلیون تن کالا را دارد. به دلیل موقعیت خوب این بندر، بزرگترین کشتی های باربری پست پاناماس و کشتی های ۱۵۰ هزار تنی می توانند در آن پهلو گرفته و عملیات تخلیه و بارگیری کانتینرها و محموله های خود را انجام دهند.

ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی

ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی

گمرک این بندر مجهز به انبار مسقف با مساحت ۵۲۲ هزار متر مربع می باشد و با ۳۸ اسکله ی ۷ کیلومتری بزرگترین بندر کشور محسوب می شود. در گمرک بندر امام اسکله هایی با کاربری های گوناگون و ظرفیت پذیرش مختلف وجود دارد. اسکله ای که کاربری آن در زمینه ی کالاهای فله ای، کیسه ای و متفرقه می باشد، بیش ترین ظرفیت پذیرش سالانه معادل ۲۶ میلیون تن را دارد و پس از آن به ترتیب ظرفیت پذیرش اسکله ها با کاربری های مواد نفتی، کانتینری، مواد معدنی، پودر صنعتی، روغن مایع و سیلوی غلات می باشد. گمرک بندر امام خمینی تحت نظر گمرک جمهوری اسلامی فعالیت می کند و ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی تابع قوانین ایران است. ظرفیت ترمینال کانتینری گمرک بندر امام ۷۰۰ TEU می باشد.

ترخیص کار گمرک بندر امام خمینی

بر اساس آمار به دست آمده در نیمه ی اول سال ۱۳۹۴ واردات کالا به گمرک امام خمینی بیش از ۷ میلیون تن و ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به این بندر بیش از ۲ میلیارد دلار می باشد. یعنی ۱۴ درصد ارزش دلاری کل واردات کشور به این بندر بوده و ۴۵ درصد واردات و ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی صورت گرفته است. گمرک بندر امام خمینی در سال ۱۳۹۴ پس از گمرک شهید رجایی رتبه دوم را در واردات و ترخیص کالا دارد.

این گمرک نه تنها در بخش واردات بلکه در صادرات نیز نقش مهمی را ایفا می کند به صورتی که در شش ماه اول سال ۱۳۹۴ پتروشیمی بندر امام خمینی بیش از دو میلیون تن بار با ارزشی بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون دلار صادرات داشته است. و پس از عسلویه و بندر شهید رجایی رتبه سوم صادرات کشور را به خود اختصاص داده یعنی ۱۰ درصد صادرات کشور از طریق گمرک بندر امام خمینی صورت گرفته است. بر اساس آمار منتشره سالهای پیش، سهم ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی در میان سایر گمرکات کشور قابل توجه است.

قرار داشتن اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، اداره گمرک، منطقه ویژه اقتصادی در بندر امام خمینی از دلایلی است که این بندر را به بندری ویژه در این منطقه و فعال ترین بندر اقتصادی خوزستان در زمینه ترخیص کالا از مرز بازرگان تبدیل کرده است.

راهنمای ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی

همان گونه که می دانید ترخیص کالا از گمرک کاری تخصصی است و بستگی به تجربه و خبرگی ترخیص کار و شرکت ترخیص کالا دارد. در صورتی که شرکت های بازرگانی صادرات و واردات و بازرگانان بخواهند ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی داشته باشند می توانند از شرکت بازرگانی متخصص ترخیص کارا در زمینه ترخیص، مشاوره بازرگانی دریافت کرده و تشریفات گمرکی را بر عهده آن شرکت قرار دهند تا در کم ترین زمان بدون هیچ نگرانی کالای خود را در اختیار داشته باشند. هزینه ترخیص کالا از گمرک امام خمینی بستگی به نوع کالا و کد تعرفه مورد نظر متغیر می باشد. بر اساس قوانین و مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۵ حداقل تعرفه کالای وارداتی پنج درصد می باشد. البته برخی از کالا ها مشمول کد تعرفه های ترجیحی و معافیت های گمرکی می شوند.

همچنین بازرگانی کارا قادر به انجام اظهارنامه گمرکی تلفن همراه است. تنها کاری که باید در این مورد انجام دهید آن است که با ترخیص کارا تماس بگیرید و سپس نسبت به رجیستری تلفن همراه خود در سایت همتا اقدام فرمایید.

بیشتر بخوانید: ترخیص کالا ، ترخیص کار ، ترخیص کالا از چین ، سامانه جامع تجارت