واردات کالا و ترخیص کالای وارداتی توسط ترخیص کار گمرکی

واردات کالا و ترخیص کالای وارداتی توسط ترخیص کار گمرکی

 

واردات کالا و ترخیص کالای وارداتی توسط ترخیص کار گمرکی

در این مقاله سعی داریم نکات مهم در رابطه با واردات کالا و ترخیص کالای وارداتی توسط ترخیص کار گمرکی را بیان نماییم.

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین در سامانه جامع تجارت ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین , صادرات به عراق و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

.

روند ترخیص کالای وارداتی | مثال : دستگاه تلفن همراه | پروسه و محاسبات پرداختی ترخیص

الف) مفروضات

-شرکت «الف» با ارایه پیش فاکتور A برای ۱۰۰۰ دستگاه تلفن همراه به ارزش هر دستگاه ۴۰CIF دلار ثبت سفارش در سامانه ثبت سفارش نموده است.

– بعد از واردات کالا با ارایه اسناد (پیش فاکتور A و فاکتور B و اسناد حمل، قبض انبار و غیره) و اظهارنامه به گمرک کالا را اظهار می نماید. (نرخ هر دلار فرض می شود ۲۵ / ۰۰۰ ریال) فاکتور عینا منطبق با پیش فاکتور است.

– بعد از ارزیابی معلوم می گردد کالای موجود ۱۰/۰۰۰ دستگاه تلفن همراه می باشد.

– با توجه به این اطلاعات و نرخ حقوق ورودی تلفن همراه (فرض میکنیم۱۰ درصد است):

۱-حقوق ورودی اظهار شده:

ریال ارزش گمرکیc.v)1/000/000/000)=(دلار) ۴۰* (ریال)pcs)1000*25/000)

۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ حقوق ورودی=R)10%*(c.v)1/000/000/000)

۲- حقوق ورودی استنباط شده بر اساس کالای موجود ( ۱۰/۰۰۰ عدد):

ریال ارزش گمرکیc.v)1/000/000/000)=(دلار) ۴۰* (ریال)pcs)1000*25/000)

۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ حقوق ورودی استنباط شده=R)10%*(c.v)1/000/000/000)

۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰-۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰=۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ مابه تفاوت حقوق ورودی

ملاحظه می شود که:| کالای مجازی (تلفن همراه با کد معین به ارزش کل ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال (برای ۱۰۰۰ دستگاه به گمرک اظهار شده است در حالی که ارزش کالا۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال (برای ۱۰/۰۰۰ دستگاه) است.

ب) مطلوبست تعیین وضعیت کالا از لحاظ اینکه طبق قانون گمرک تخلف محسوب می شود با قاچاق گمرکی؟ همچنین وضعیت اسناد (پیش فاکتور و فاکتور از لحاظ درست بودن، نادرست و یا خلاف واقع بودن.

ج) حل مسئله
گزینه اول: کالای اظهار نشده، ضمن کالای اظهار شده ای که هم از لحاظ تعداد و هم میزان حقوق ورودی متعلق، نه برابر کالای اظهار شده است، یعنی۹/۰۰۰دستگاه تلفن همراه اظهار نشده و در نتیجه ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال حقوق ورودی نادیده گرفته شده است.

با این حال چون کالای اظهار نشده از نوع کالای اظهار شده می باشد، مشمول قاچاق گمرکی نخواهد بود.

نکات مهم : تخلف گمرکی در ترخیص کالای وارداتی

۱-اگر از کالای معینی که محموله کالای وارداتی را تشکیل می دهد فقط بخشی در اظهارنامه درج شده باشد و حقوق ورودی آن بخش محاسبه و اظهار شود، این عمل یک تخلف گمرکی است، نه قاچاق گمرکی

۲-اگر بخشی از کالای معین اظهار شده باشد و بخشی اظهار نشده و بخواهند با همین اظهار همه کالا را از گمرک مرخص نمایند، تفاوتی ندارد که همه کالا در اسناد پیوست اظهارنامه مذکور باشد و یا فقط همان بخش اظهار شده، در هرحال قاچاق محسوب نمی شود (هردو بخش یک گد و نرخ حقوق ورودی یکسان دارند. ntsw

۳-منظور از قید عبارت «کالای معین» یعنی کالا با یک کد هشت رقمی و نرخ حقوق ورودی یکسان می باشد.

گزینه دوم: محموله موضوع پیش فاکتور A و فاکتور ۱۰۰۰B دستگاه تلفن همراه در سه بسته نشان میدهد. قبض انبار صادر شده هم سه بسته را نشان

می دهد. در اظهارنامه تسلیمی در محل درج مشخصات بسته ها و کالا
خانه ۳۱) تعداد بسته با عدد یک مشخص شده است، ولی هرسه بسته مورد ارزیابی ملموس قرار گرفته است. وضعیت بسته ها به این شرح است:

– یک بسته ۱۰۰۰ دستگاه تلفن همراه

– یک بسته ۴۰۰۰ دستگاه تلفن همراه

– یک بسته ۵۰۰۰ دستگاه تلفن همراه

اظهار کالا به شرح موصوف قاچاق محسوب نخواهد شد، تخلف هم نمی باشد.

نکات مهم:  تسلیم اظهار نامه برای ترخیص کالای وارداتی

۱-وقتی یک بسته از سه بسته در اظهارنامه ذکر می شود، حتی اگر با قید عددا | در اظهارنامه یا عبارت «یک بسته از سه بسته» بوده باشد در هنگام ارزیابی یک بسته ای را که ۱۰۰۰ دستگاه می باشد با اظهارنامه تسلیمی باید پذیرفت و برای دو بسته دیگر باید قبض انبار تفکیکی صادر شود. قید نشدن تعداد اضافی در اسناد و برعکس قيد عدد ۱۰۰۰ دستگاه با توجه به هم نوع بودن کالا موجب تلقی قاچاق نمی شود.
مدلول بند «ج» ماده ۱۱۳ قانون گمرک و ماده ۶۰ آیین نامه گمرک)

۲-صاحب کالا یا نماینده قانونی او می تواند برای محموله موضوع یک قبض انبار متعلق به خود در صورتی که بیش از یک بسته باشد در چند نوبت اظهارنامه های متعدد تنظیم و تسلیم نماید. (مدلول قسمت نخست ماده ۶۰ آیین نامه گمرک)

۳-گمرک موظف است در هنگام پذیرش اظهارنامه تعداد بسته ها را که در قبض انبار یا ترخيصه نوشته شده با بارنامه تطبیق داده و آن را با تعدادی که در اظهارنامه (در خانه ۳۱) نوشته می شود مقایسه نماید تا دقیقا معلوم شود اظهارنامه تسلیمی برای یک بسته است یا سه بسته. ولی عدم توجه گمرک موجب نمی شود تا بعدا موضوع را با قاچاق یا تخلفات گمرکی ربط دهند.

۴-در مورد اظهار کالا با توجه به گزینه دوم: قاچاق منتفی است، زیرا کالای اضافی صرف نظر از اینکه در اظهارنامه با قید یک بسته با عددا در محل مشخصات بار مشخص شده است، کالای همنوع می باشد. تخلف محسوب نمی شود، چون اظهارنامه برای یک بسته به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه تنظیم شده است و اتفاقا محتوی یک بسته از سه بسته ۱۰۰۰ دستگاه تلفن همراه است.

۵-عدم ذکر تعداد کل کالای سه بسته در اسناد تسلیمی هم با توجه به هم نوع بودن کالا موجب نمی گردد که کالای اظهار شده را قاچاق محسوب نمایند مخصوصا وقتی که کالای اظهار شده برای یک بسته هزارتایی (از سه بسته) تنظیم شده است.

گزینه سوم: پیش فاکتور و فاکتور تسلیمی را نمی توان به عنوان سند خلاف واقر یا سند نادرست محسوب نمود.

نکات مهم : اسناد خلاف واقع در ترخیص کالای وارداتی چیست ؟

با توجه به تعریف سند خلاف واقع در قسمت اخیر بند «ح» ماده ۱۱۳ قانون گمرک به شرح:
ح: … منظور از اسناد خلاف واقع اسنادی است که در آن خصوصیات کالایی ذکر شده باشد که با جنس و خصوصیات کالای اظهار شده تطبيق ننماید و یا جعلی باشد.» ملاحظه می شود تعداد کالا ارتباطی با خصوصیات کالا (نوع جنس و خصوصیاتی که آن را از غیر خودش قابل تمیز می گرداند) ندارد. جعلی هم نیست.

با توجه به اینکه نوع جنس و خصوصیات کالا در بحث اسناد خلاف و اسناد ] نادرست مطرح می باشد، نه تعداد با ارزش و همانند، از این رو اسناد پیوست نادرست، هم محسوب نمی شود، بلکه به خودی خود صحیح است، یعنی برای ۱۰۰۰ دستگاه موضوع یک بسته صدق می کند.

گزینه چهارم: اسناد خریدی که در آن نام و نوع کالا درست باشد (یعنی با کالای موجود در گمرک مطابقت نماید)، ولی تعداد، مقدار، وزن و ارزش مندرج

در آن با کالای موجود در گمرک متفاوت باشد، به خودی خود سند درستی محسوب می شود، به عبارت دیگر نباید چنین سندی را خلاف، نادرست یا مجعول خواند.

سند خریدی که فروشنده معین آن را صادر می کند و قابلیت تأييد از سوی مراجع صلاحیت دار را در مبدأ دارد، (مثلا سیاهه کنسولی) و خریدار هم مندرجات آن را از لحاظ ارزش صادراتی، مقدار و تعداد و همانند مطابق سفارش خود می داند، اگر در گمرک ارزش گذاری شود و ارزش آن را بیشتريا کمتر اعلام نمایند تأثیری در ماهیت سند ندارد، یعنی سند کماکان درست است. بنابراین نمی توان آن را خلاف یا نادرست نامید.

سند خلاف وقتی است که نام و خصوصیات کالا مغایر با کالای موجود در گمرک باشد.

همچنین شما میتوانید با استفاده از اپلیکیشن تاجریار تمام نیاز های خود را در امر واردات و صادرات برطرف کنید.

شرکت بازرگانی و ترخیص کارا با کادری مجرب و حرفه ای و شعب خود در کشور های مختلفی همچون چین، ترکیه و اروپا در زمینه واردات کالا و ترخیص کالای وارداتی به ارائه خدمات می پردازد. ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارتntsw )، واردات کالا از گمرک، اخذ مجوز های مربوط به گمرک و استرداد حقوق و عوارض دولتی و ترخیص کالای وارداتی توسط ترخیص کار … در زمره خدماتی است که شرکت ترخیص کارا انجام می دهد. شرکت بازرگانی ترخیص کارا علاوه بر خدماتی که در حوزه ترخیص کالا وارداتی انجام می دهد، به ارائه خدمت ترخیص کالا با ارز مبادله ای و حواله یوان چین و اختصاص ارز مبادلاتی، ایجاد اعتبار سندی، بیمه و حمل و نقل جهانی کالا به شرکت های واردکننده و بازرگانی می پردازد.

بیشتر بخوانید : سایت همتا