مجله گمرک شماره ۸۲۳ ۸۲۴

مجله گمرک شماره ۸۲۳ ( نشریه گمرک ایران ۸۲۳ و ۸۲۴ )

در این شماره از نشریه گمرک جمهوری اسلامی ایران اهم مطالب از جمله خدمات ترخیص کالا و ترخیص کالا از گمرک به شرح زیر است:

۱- ابلاغ سند راهبردی گمرک ایران  به دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی

۲- راهنمای ثبت منشا ارز در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی : با راه اندازی صفحه منشاء ارز در سامانه
پنجره واحد تجارت فرامرزی، صاحبان کالاهای وارداتی از ۲۴ خرداد ماه سال جاری ملزم به ثبت منشاء ارز واردات شدند.

۳- دستورالعمل اظهار قبل از واردات کالا و ترخیص از گمرک، به گمرکات اجرایی ابلاغ شد : علی معقولی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران با صدور بخشنامه ای دستورالعمل انجام تشریفات مربوط به رویه های پته تجاری، متروکه، مرجوعی، بند ۱ ماده ۳۸ آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و اظهار قبل از واردات کالا را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد.

۴- حرکت آفریقای مرکزی و غربی به سوی گمرک دیجیتال و تجارت الکترونیکی  : آفریقای مرکزی و غربی با همکاری سازمان جهانی گمرک به سوی گمرک دیجیتال و تجارت الکترونیکی حرکت می کند . در همین راستا سازمان جهانی گمرک با مساعدت صندوق همکاری های گمرکی  ژاپن و سازمان گمرک بورکینافاسو، یک کارگاه آموزشی ناحیه ای در خصوص گمرک دیجیتال و تجارت الکترونیکی از ۲۱ تا ۲۴ آگوست ۲۰۱۷ در مرکز آموزش ناحیه ای واقع در اوگادوگو، بورکینافاسو ترتیب داد.

۵- پیام تبریک فرود عسگری  سرپرست گمرک ایران به مناسبت انتخاب گمرک به عنوان سازمان برتر در پی انتخاب گمرک جمهوری اسالمی ایران به عنوان سازمان برتر در سیزدهمین جشنواره شهیدرجایی، فرود عسگری  سرپرست گمرک ایران طی پیامی ضمن تبریک این موفقیت بزرگ به کارکنان گمرک ایران تأکید کرد که حرکت این سازمان در راستای تحقق کامل سیاستهای اقتصاد مقاومتی به ویژه گمرک الکترونیکی همچنان
در آینده ادامه خواهد یافت.

۶ – فرود عسگری، سرپرست گمرک ایران: فضا برای تعامل گمرک و بخش خصوصی کاملا مساعد است . سرپرست گمرک ایران از حل مشکلات صادرکنندگان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد و با  اشاره به اینکه فضا برای تعامل گمرک و بخش خصوصی کاملا مساعد است، گفت: تمامی مشکلات صادرکنندگان در نشست های تخصصی تسهیل صادرات در گمرک جمع بندی و به شورای گفتگو ارائه می شود تا  راهکارهایی برای رفع آنها در نظر گرفته شود.

۷- ارزش گمرکی انواع دوچرخه وارداتی ساخت چین و تایلند : ارزش گمرکی انواع دوچرخه کامل وارداتی ساخت چین و تایلند از سوی دفتر بررسی و تعیین ارزش و تعرفه گمرک ایران طی بخشنامه ای به گمرکات اجرایی ابلاغ شد. در این بخشنامه بالاترین ارزش مربوط به دوچرخه دنده ای مدل ۷۰۰ با ۴/۱۱۴ دلار و پایین ترین آن به چند مدل دوچرخه سایر ۱۲ تعلق دارد. در این بخشنامه همچنین ارزش گمرکی قطعات مربوط دوچرخه های وارداتی اعلام شده که به علت طولانی بودن فهرست آنها علاقه مندان می توانند برای اطلاع از آن به سامانه ارزش گمرک ایران مراجعه کنند

۸- تفویض اختیار به گمرکات اجرایی برای بهبود عملکرد سیستم کارشناسی مجازی :گمرک ایران به منظور بالا بردن بازده کاری سیستم کارشناسان مجازی و بهبود عملکرد آن برای فعال یا غیرفعال کردن این سیستم به مدیران گمرکات اجرایی تفویض اختیار کرد.

۹- ورود موقت کالاهای صادر شده به خارج به مقصد مناطق آزاد امکانپذیر نیست : معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران  طی نامه ای به رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اعلام کرد: ورود موقت کالاهای خارج شده فولاد مبارکه به مقصد مناطق آزاد امکانپذیر نیست.

۱۰ – معافیت کیسه ساکشن و لوازم مصرفی آن از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده : کیسه ساکشن و لوازم مصرفی آن از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

۱۱- تعداد و چگونگی اسقاط خودروهای فرسوده برای شماره گذاری خودروهای وارداتی : هیأت وزیران طی مصوبه ای نحوه اسقاط خودروهای فرسوده جهت شماره گذاری خودروهای وارداتی و تولید داخل و همچنین تعیین عوارض خودروهای بنزین سوز را اصلاح کرد.

۱۲- چگونگی ترخیص کالا و هزینه ترخیص کالا از گمرک مربوط به ترخیص قطعی ضایعات حاصل از ورود موقت مواد اولیه مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران طی بخشنامهای شرایط و نحوه ترخیص قطعی ضایعات حاصل از مواد اولیه ورود موقت جهت پردازش کاالی صادراتی را اعالم کرد.

۱۳- حقوق ورودی، مهلت ثبت سفارش و ترخیص در سامانه جامع تجارت تخم مرغ وارداتی : هیأت وزیران طی مصوبهای حقوق ورودی، مهلت ثبت سفارش در سامانه ثبتارش و ترخیص تخم مرغ خوراکی وارداتی را تصویب کرد.

۱۴- میزان عوارض سیگار و محصولات دخانی وارداتی اعلام شد مدیرکل مرکز واردات و ترخیص و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران با صدور بخشنامه ای میزان اخذ عوارض سیگار و محصولات دخانی وارداتی را به گمرکات اجرایی اعلام کرد.

۱۵- موافقت وزارت جهاد کشاورزی با واردات پنج رقم کلزا دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه ای موافقت وزارت جهاد کشاورزی با اضافه شدن پنج رقم کلزا به لیست ارقام گیاهی وارداتی به صورت موقت را به گمرک اعلام کرد.

۱۶- دیوار هوشمند کنترلی در برابر قاچاق سازمان یافته مواد مخدر در گمرک غرب تهران

۱۷- برگزاری یازدهمین نشست کارگروه ASEM در زمینه گمرک و هشتمین نشست گمرک – تجارت ASEM نماینده سازمان جهانی گمرک در هشتمین نشست گمرک و تجارت ASEM( اجلاس آسیا- اروپا  و یازدهمین جالس کارگروه ASEM در  زمینه مسائل گمرکی که از ۲۵ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۷ به میزبانی سازمان درآمد ملی لهستان برگزار شد، شرکت کرد

۱۸- نقاط ضعف و قوت صادرات کالا به قطر و روسیه : شرایط موجود بار دیگر فرصت مناسبی را برای حضور کالاهای صادراتی ایران در بازار کشورهای همسایه از جمله قطر و روسیه فراهم کرده است که نباید به راحتی آن را از دست داد. وی با اشاره به اینکه برای تحقق این هدف گمرک با تمام امکانات و ظرفیت های فنی و نیروی انسانی آماده ارائه خدمات و تسهیلات به صادرکنندگان است خطاب به سازمان ها و نهادهای ذیربط در بحث تجارت یاد آور شد که باید شرایط مناسب برای صادرکنندگان فراهم شود و نباید اجازه دهیم رقبای ما در بازارهای این کشور جای ما را پر کنند.

۱۹-  جزئیات تجارت خارجی ایران در پنج ماهه اول سال جاری مجموع ارزش واردات و صادرات ایران در پنج ماهه نخست سالجاری به ۳۶ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دالر رسید که این رقم۳۴/۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است. مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال گذشته ۳۴ میلیارد و ۷۷۸ میلیون دالر بود.

۲۰- رصد کامل کالاهای وارداتی به کشور با سامانه های پیشرفته گمرک الکترونیک تمامی کالاهای وارداتی به گمرکات سراسر کشور به کمک سامانه های الکترونیکی رصد می شود و مبارزه با قاچاق کالا با استفاده از فناوری اطلاعات هوشمند صورت می گیرد.

۲۱- محمدجواد عطرچیان، دبیر کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: شفافیت در تجارت خارجی با سامانه جامع گمرکی : دبیر کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: سامانه جامع گمرکی تحولی بزرگ در جهت ایجاد شفافیت بیشتر در اقتصاد و همچنین تسهیل روند تجارت برای تجار و بازرگانان و شرکت های واردات و صادرات توسط شرکت ترخیص کار کشور است.

۲۲- نحوه ادغام بازارچه های مرزی اعلام شد . در پی ابلاغ تصویب نامه هیأت وزیران درخصوص وضعیت بازارچه های مشترک مرزی  حذف، ایجاد، ادغام، انتقال و ابقاء و براساس بند ۵ این مصوبه که اظهار میدارد »نحوه ادغام بازارچه های فوق طبق دستورالعمل ابلاغی گمرک جمهوری اسالمی ایران خواهد بود، فرود عسگری سرپرست گمرک ایران دستور العمل نحوه ادغام بازارچه های مرزی را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد.«

۲۳- کنترل تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی به صورت الکترونیکی  : مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت: هم اکنون تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی به شیوه الکترونیکی در گمرکات کنترل می شود و راه اندازی
سامانه الکترونیکی گمرک کشور مهمترین تحول در چهار سال اخیر و از پروژه های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

۲۴- بهره برداری از ۱۲ پروژه عمرانی و گمرکی در گمرک ماهیرود : ۱۲ پروژه عمرانی و گمرکی همزمان با هفته دولت در گمرک ماهیرود شهرستان سربیشه به بهره برداری رسید.

۲۵- دفتر گمرک دزفول آغاز به کار کرد : با حضور جمعی از مسئولان محلی و مدیران استانی، دفتر گمرک دزفول افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت

۲۶- صادرات از گمرکات کردستان ۲۸ درصد رشد کرد مدیرکل گمرکات استان کردستان با اشاره به اینکه گمرک مرز باشماق رتبه نخست ترانزیت خارجی را در بین ۵۶ گمرک کشور کسب کرده است از رشد ۲۸ درصدی  صادرات از گمرکات این استان خبر داد.