مسائل و مشکلات رایج در واردات کالا ، گمرک و ترخیص کالا از گمرک

مسائل و مشکلات رایج در واردات کالا با کارت بازرگانی دیگری ، گمرک و ترخیص کالا از گمرک و مشکلات ثبت سفارش کالا

مسائل و مشکلات رایج در واردات کالا با کارت بازرگانی دیگری ، گمرک و ترخیص کالا از گمرک و مشکلات ثبت سفارش کالا

مسائل و مشکلات رایج در واردات کالا با کارت بازرگانی دیگری ، گمرک و ترخیص کالا از گمرک و مشکلات ثبت سفارش کالا | ترخیص کالا از گمرک

الف) مفروضات مساله گمرک و ترخیص کالا از گمرک

۱-کشف یک انبار که در آن ۲۰۰٫۰۰۰ دستگاه تلفن همراه با مارک AXa نگهداری شده و قبض انبار به نام آقای “الف” بوده، انبار کالا پلمب شده و آقای “الف” جلب می شود.

در اوراق بازجویی می پذیرد که تلفن ها متعلق به اوست و در عین حال پنج فقره پروانه گمرکی ارائه می دهد که فقط تعداد ۵۰٫۰۰۰ دستگاه از همان نوع و مشخصات تلفن های مکشوفه را پوشش می دهدضمن این که پروانه ها هم به نام شخص دیگری به نام آقای “ب” می باشد. ( واردات کالا با کارت بازرگانی شخص دیگر )

در خصوص مغایرت نام صاحب کالا در پروانه های مذکور با آقای “الف” اظهار می دارد چون فاقد کارت بازرگانی بوده، برای اخذ مجوز ورود، تهیه اسناد خرید کالا و انجام فرآیندهای معمول تا خروج کالا از گمرک از آقای “ب” دارنده کارت بازرگانی استفاده نموده است.

در حال حاضر نیز در دست داشتن پروانه های گمرکی و عدم هرگونه اعلام مفقودی و حتی اقرار آقای “ب” به این که جریان واردات کالا و صدور پروانه های گمرکی، منطبق با اظهار اوست و هر زمان لازم باشد همین مراتب را تایید می کند. دلیل درستی ادعای خود راجع به مالکیت کالای پنج فقره پروانه گمرکی است.

۲- در خصوص این که با فرض قبول تعلق کالای پنج فقره پروانه های گمرکی به نام آقای “الف” نسبت به بقیه کالای مکشوفه که برابر ۱۵۰٫۰۰۰ دستگاه می شود، چه سند مثبته گمرکی دیگری دارد؟

ترخیص کار چیست ؟

اظهار نموده که از ابتدا یعنی قبل از ورود کالا ضمن جلب موافقت آقای “ب” به قبول تصدی جریان واردات کالا و عهده دار شدن اخذ پیش فاکتور، ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت در مقابل صادرات کالا و ترتیب دادن وسیله لازم (خرید امتیاز پروانه صادراتی معادل ارزش ۲۰۰٫۰۰۰ دستگاه تلفن همراه مارک AXa )، حمل، ورود و انجام مقدمات برای ترخیص کالا از گمرک وجوهی که جبران هزینه های زیر از سوی آقای “ب” صورت داده می شد، در چند نوبیت به او پرداخت گردید چون شرایط بازار و انجام معاملات به این شکل معمول است ( به دلیل مختلف سند رد و بدل نمی شود):

  • خرید امتیاز پروانه صادراتی معادل ارزش کالای مورد سفارش معادل (۸٫۰۰۰٫۰۰۰ $) از قرار هر دلار a ریال
  • استفاده از کارت بازرگانی آقای “ب”
  • هزینه های مربوط به ثبت سفارش کالا
  • هزینه های مربوط به حمل کالا تا مقصد
  • حقوق ورودی
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • سایر عوارض
  • هزینه های مربوط به انبارداری، باربری و خدمات گمرکی، هزینه های کانتینر
  • هزینه های ترخیص کالا ( کارگزار گمرکی )
  • حمل و نقل کالا از گمرک تا زمان تحویل به آقای “الف” در همان انباری که کالا کشف شده است.

۳- با جلب آقای “ب” اظهارات او در خصوص مشکلات ثبت سفارش کالا به شرح زیر است:

آقای “ب” اظهار می دارد، علی رقم داشتن کارت بازرگانی که با راهنمایی آقای “الف” و صرف هزنه از سوی او برای من دریافت شد و از این بابت وجوهی نیز دریافت داشتم، از امور بازرگانی بی اطلاع بوده و با اخذ وکالت برای انجام فرایند مربوط به ثبت سفارش بازرگانی و امور دیگر و همچنین ترخیص کالا از گمرک سایر امور را خود او یعنی آقای “الف” مدیریت کرده و لذا اسنادی مثل پیش فاکتور، فاکتور، ثبت سفارش و … که به نام من صادر شده (به عنوان صاحب کالا) از جزئیات و درستی و نادرستی آن ها اطلاعی نداشته و به هیچ مرجعی نیز مراجعه نداشته ام، بنابر این خود صاحب اصلی کالا (آقای “الف”) در تنظیم فاکتور و سایر اسناد دخالت داشته و ۵۰٫۰۰۰ دستگاه را به گمرک اظهار نموده اند که بعدا مدعی شده اند، این حجم کالا تنها مجموع تلفن هایی است که ظاهرا در دو کانتینر بارگیری و واردات شده است که با همین وضعیت از گمرک ترخیص شده است. ترخیص کار گمرک

در مورد دریافت ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال هم اظهار می نماید که چکی یا مدرکی دایر به وصول این مبلغ دریافت نکرده است، بلکه فقط کارمزدی معادل ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال در مرحله پایانی ترخیص کالا از گمرک جایی که لازم بوده از من امضا بگیرند، دریافت نموده ام که آن هم نه به موجب چک بلکه دستی به من پرداخت شده است. شرکت ترخیص کالا

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین , صادرات به عراق و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

۴- آقای “الف” بر خلاف ادای آقای “ب” نسبت به محتوای اسناد خرید، حمل، ثبت سفارش ، اظهارنامه های گمرکی ، پروانه های گمرکی اظهار بی اطلاعی نموده و تاکید او بر همان تعداد ۲۰۰٫۰۰۰ دستگاه تلفن همراه، پرداخت مبلغ ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به آقای “ب” برای ترخیص کالا از گمرکی است و تا زمانی که پروانه های گمرکی را به گفته خود از آقای “ب” دریافت نکرده تا به عنوان اسناد مثبته گمرکی برای رد ظن قاچاق ارائه دهد، متوجه نشده که پروانه ها برای ۵۰٫۰۰۰ دستگاه صادر گردیده است. ترخیص کالا از گمرک

۵- آقای “ب” با تکرار مطالب مندرج بند ۳ بالا ضمن اشاره به این نکته که هرگز از جریان واردات ، ترخیص توسط ترخیص کار گمرک ، اسناد و پروانه های گمرکی اطلاع نداشته و نسخ پزوانه های گمرکی از ابتدا در اختیار آقای “الف” بوده است، اظهارات آقای “الف” را نادرست می دانذ. ترخیص کالا

۶- آقای “ب” طبق اظهاراتش از آثار مترتب بر نقش خود در این سمت که هرچند به عنوان حق العمل کار بوده و در مقابل دریافت ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال اختیار انجام کلیه فرایند واردات کالا و ترخیص را به صاحب اصلی کالا یعنی آقای “الف” واگذار نموده کاملا بی اطلاع بوده است.

نکته مهم در رابطه با حق العمل کار گمرکی :

اشخاصی که کارت بازرگانی خود را وسیله واردات دیگر اشخاص قرار می دهند که طبق قانون تجارت ” حق العمل کار ” نامیده می شوند، اعم از این کع عملا در فرایند واردات کالا و ترخیص کالا و هر بخش از عملیات ( سفارش، ثبت سفارش ، اسناد خرید ، حمل و ترخیص کالا از گمرک ) مشارکت فیزیکی هم داشته یا نداشته باشند، باید بدانند به عنوان صاحب کالا شناخته می شوند و مسئولیت سنگینی در برابر گمرک ( از لحاظ بروز تخلفات گمرکی یا قاچاق گمرکی ) و دارایی ( از لحاظ مالیات ) دارند و به هیچ وجه بهانه ای از آن ها پذیرفته نمی شود، حتی اگر اسناد و مدارکی بین دو طرف مبادله شده باشد و معلوم گردد فقط در نقش حق العمل کار گمرکی دخالت داشته است. ترخیص کالا از گمرک

۷- سایر اطلاعات

  • پیش فاکتور به نام آقای “ب” برای ۵۰۰٫۰۰۰ دستگاه تلفن همراه به مارک AXa  است.
  • ثبت سفارش واردات در مقابل صادرات کالا، به نام آقای “ب” صادر شده است.
  • اسناد حمل به نام آقای “ب” می باشد.
  • قبض انبار تحویل کالا به اماکن گمرکی به نام آقای “ب” صادر شده است.
  • اظهارنامه (پنج فقره) و پروانه های مربوط به آن ها به نام آقای “ب” می باشد.
  • وزن با ظرف کالا ۳۲٫۰۰۰ کیلوگرم، خالص ۳۰٫۰۰۰ کیلوگرم، محتوای یک کانتینر دربست FCl.
  • وزن خالص هر دستگاه تلفن همراه ۱۵۰ گرم استو

ب) مطلوب است:

  1. طرز عمل گمرک نسبت به پرونده ای که پس از کشف انبار محتوی ۲۰۰٫۰۰۰ دستگاه تلفن همراه تشکیل شده است، با توجه به مفروضات مساله.
  2. در صورتی که از لحاظ گمرک و با توجه به مصادیق قانونی قاچاق محرز و پرونده در دادگاه ذی صلاح مطرح شود، نتیجه رسیدگی و صدور حکم چگونه خواهد بود.

 

برای دیدن پاسخ این مسئله گمرک و ترخیص کالا از گمرک در حوزه حق العمل کاری واردات کالا و ترخیص کالا از چین ، ثبت سفارش کالا را در ادامه بخوانید …