سامانه نیما چیست | ارز نیما | سامانه نیما ارز | سایت نیما

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در رابطه با سامانه نیما ، سایت نیما ، سامانه نیما ارز و ارز نیما برای ترخیص کالا از گمرک و واردات در اختیار شما بگذاریم.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، سایت نیما را معرفی کرد. هدف از ارائه سامانه نیما .سامان بخشیدن به یازار ارز کشور در بخش واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک است.

سایت نیما

سایت نیما | ارز نیما | سامانه نیما ارز | سامانه نیما

سایت نیما و سامانه نیما چیست ؟

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه سال ۹۶ مقدمات بحث سامان بخشیدن به بازار ارز کشور را. با راه اندازی سامانه نیما در برنامه کاری خود قرار داد. سامانه نیما   مخفف ” نظام یکپارچه سازی معاملات ارزی ” می باشد. هدف از طراحی چنین سامانه ایی آسان تر کردن تامین ارز برای واردات .و ترخیص کالا و ایجاد یک فضا امن برای تمامی تجار ، بازرگانان ، خریداران و فروشندگان می باشد. این سامانه به این خاطر طراحی شده است که متقاضیان خرید ارز قادر باشند. درخواست های خود را در یک قالب یکپارچه در اختیار فروشندگان ارز ثبت نمایند. و از طرفی دیگر فروشندگان ارز با اطمینان ارز خود را به فروش برسانند. در حقیقت سامانه نیما یک بستر آنلاین است که در آن خرید و فروش ارز انجام می شود.

بازرگانان و تجار از این پس می توانند با ثبت سفارش کالا ی خود در سامانه جامع تجارت ، درخواست خود را برای اخذ ارز نیما یی در ثبت سفارش های غیر بانکی ثبت کنند. بعد از ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و هماهنگی هایی که بین بانک مرکزی وزارت صمت ایجاد شده. این درخواست بصورت اتوماتیک به سایت نیما ارجاع داده می شود. و درخواست ارز توسط صرافی مشاهده می شود.

سامانه نیما ارز ، سامانه ای برای خرید و فروش آنلاین ارز نیما

بطور کلی مراحل تامین ارز برای واردات و ترخیص کالا به دو روش انجام می گیرد. یکی از این روش ها از طریق بانک است. که در آن تاجر و بازرگان ثبت سفارش کالا ی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت می کند. و بانک مرکزی از راه پرتال ارزی، ارز مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک را تامین می کند. و از راه روابطی که با کارگزاری بانک های خارج از ایران دارد. پرداخت به فروشندگان خارجی انجام می گیرد. راه دیگر تامین ارز از طریق ارز غیر بانکی است که در آن سیستم بانکی هیچ دخالتی ندارد. و صرافی ها نقش اصلی را در این میان دارند. روش غیر بانکی طبق گفته بانک مرکزی به دلیل تحریم های بانکی ایجاد شده است. تجار و بازرگانانی که تقاضای ارز دارند. در روش غیر بانکی باید با استفاده از سامانه نیما ارز  اقدام به ثبت درخواست خود کنند. و پس از آن در صورتی که پیشنهادی از طرف صرافی ها برای ارائه خدمات تخصیص ارز صورت گیرد. از بین پیشنهادات، موردی که مطلوب تر است را برمیگزینیم.

سایت نیما درگاهی بین سامانه جامع تجارت و سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی است. از دیگر مزایای استفاده از سامانه نیما ، این است که تجار به شمار زیادی از صرافی های بانکی و تضامنی دسترسی دارند. و به این خاطر می توان رقابت سالم تری را بین آنها مشاهده کرد. و ارز مورد نیاز برای خدمات بازرگانی و ترخیص کالا را مهیا کرد.

سامانه نیما از ۲۸ بهمن سال ۹۶ بصورت آزمایشی کار خود را شروع کرد. ولی تاریخ رسمی شروع بکار آن ۳ ادریبهشت سال ۱۳۹۷ بوده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سامانه نیما را نظام ارزی نو ایی نامیده است که با بهره گیری از نظام یکپارچه معاملات ارزی یا همان نیما ، هیچ وادرات و ترخیص کالا یی بدون بررسی و تایید بانک مرکزی به آن ارز تخصیص نمی یابد.

سامانه نیما

سامانه نیما | سایت نیما | ارز نیما

سایت نیما دارای ۳ مشخصه اصلی است:

سایت نیما اطلاعاتی جامع و کامل را در مورد عرضه و تقاضای ارز فراهم می کند. همچنین این تخصیص ارز را در قالب یک بستر منظم و یکپارچه ارائه می دهد. و مورد آخر اینکه سامانه نیما در کنار اینکه ارز مورد نیاز برای واردات کالا و و ترخیص از گمرک را بعهده گرفته است، نیاز های دیگری همچون ارز مسافرتی ،دانشجویی و درمانی را هم تحت پوشش خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: سامانه همتا ، سامانه سنا ، نحوه ترخیص کالا ، ترخیص مواد دارویی