تعیین تکلیف کالا و ارز قاچاق و میزان جریمه ها

در این مقاله که در ادامه مقاله مصادیق قاچاق طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ است سعی داریم در مورد تعیین تکلیف کالا و ارز قاچاق، میزان جریمه ها از لحاظ شرایط ورود و صدور کالا ( مجاز، مشروط، ممنوع ) صحبت نماییم.

تعیین تکلیف کالا و ارز قاچاق، میزان جریمه قاچاق کالا و ارز از لحاظ شرایط ورود و صدور کالا (مجاز، مشروط، ممنوع)

همان گونه که می دانیم شرایط واردات کالا و صادرات کالا در هر کشوری بر اساس قانون و مقررات آن کشور تعیین می شود .در مرزهای گمرکی در صورتی که کالایی بر خلاف قوانین و مقررات امور گمرکی کشوری وارد گردد و یا در هنگام اظهار کالا اشتباهی صورت گیرد کارشناس گمرک کالا را قاچاق تبقی می کند و اجازه ترخیص کالا از گمرک به صاحب کالا ، ترخیص کار یا نماینده قانونی صاحب کالا داده نمی شود.

در صورتی که سهوا کالای وارداتی به گمرک کشوری قاچاق تلقی شود صاحب کالا با داشتن مدارک و دلایل درست می تواند با پی گیری از مراجع قانونی اسن ادعا را برطرف نماید و کالای خود را توسط ترخیص کار گمرک از گمرک ترخیص کند.

جدول زیر نمایانگر بند های الف ب پ ت  ماده ۱۸ و بندهای الف ب پ ت ماده ۲۲ قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۲ در خصوص موضوع قاچاق کالا، شراط و تکلیف کالا و میزان جریمه در نظر گرفته شده برای آن ها می باشد.

کالا و ارز قاچاق | جریمه قاچاق کالا | جریمه قاچاق ارز

کالا و ارز قاچاق | جریمه قاچاق کالا | جریمه قاچاق ارز

نکات مهم در خصوص جریمه قاچاق ارز | جریمه قاچاق کالا

به موجب قانون اصلاح موادی از قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۴/۰۷/۲۱:

عبارت زیر به انتهای بند (ت) ماده (۱۸) قانون، الحاق می شود:

” جریمه نقدی خرید، فروش یا حواله ارز ، دو برابر بهای ریالی آن ”

عرضه و فروش کالای قاچاق موضوع ماده (۱۸) ممنوع و مرتکب به حداقل مجازات ها مقرر دراین ماده محکوم می شود.

خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می گیرد به صورت تجاری مانند فرآورده های نفتی و دارویی، خارج از ضوابط تعینی دولت تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده محکوم می شود. دولت مکلف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون دستورالعمل مورد نیاز را تصویب نماید.

ماده ۱۸ مکرر:

نگهداری، عرضه یا فروش کالا . ارز قاچاق موضوع ماده (۱۸) حسب مورد توسط واحدهای صنفی یا صرافی ها تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالا و ارز به ترتیب زیر جریمه می شود:

الف. مرتبه اول: جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق

ب. مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر ارزش کالا یا بهای ریالی قاچاق

ج. مرتبه سوم: جریمه نقدی معادل شش برابر ارزش کالا یا بهای ریالی قاچاق کالا و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیلی محل کسب به مدت شش ماه

جریمه کالای قاچاق : توقیف وسیله نقلیه حامل کالای قاچاق از نوع مجاز و مشروط ماده ۱۸

جدول زیر نمایانگر بندهای الف ب پ ت ث ماده ۲۰ قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۲ و در خصوص نوع وسیله نقلیه حامل کالای قاچاق و ارزش کالای قاچاق می باشد که در ادامه بر اساس قانون و نحوه عملکرد گمرک و میزان جریمه آن توضیح داده ایم.

کالا و ارز قاچاق | جریمه قاچاق کالا | جریمه قاچاق ارز

کالا و ارز قاچاق | جریمه قاچاق کالا | جریمه قاچاق ارز | ترخیص کالا | سامانه جامع تجارت

نکات مهم در خصوص کالا و ارز قاچاق | جریمه قاچاق کالا و ارز:

در مورد ماده ۲۱:

در مواردی که ارزش کالای قاچاق و یا ارز مکشوفه موضوع ماده (۱۸) برابر تشخیص اولیه دستگاه کاشف معادل ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال یا کمتر باشد با قید در صورت جلسه کشف به امضاء متهم می رسد و درصورت استنکاف، مراتب در صورتجلسه کشف قید و حسب مورد، کالا ضبط و به همراه صورتجلسه به سازمان جمع آوری و فروش اموال تمکیلی تحویل می شود.

ارز مکشوفه به حساب مشخص شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و رونوشتی از اوراق به متهم ابلاغ می گردد. ntsw

مهلت اعتراض ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ است.

تکرار در مرتبه سوم علاوه بر ضبط کالا یا ارز محکوم به پرداخت جریمه موضوع (ماده ۱۸) این قانون است .

 

شرکت بازرگانی واردات و صادرات

خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا و ثبت سفارش واردات کالا تخصص ماست

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی صادرات و وارداتترخیص کارا “در تمام حوزه های خدمات بازرگانی، واردات کالا ، صادرات، ترخیص کالا از گمرک و … به ارائه خدمات می پردازد.

شما می توانید برای ثبت سفارش کالا از چین ،  واردات کالا از چین و ترخیص کالا از چین ، واردات از ترکیه ، واردات از آلمان , واردات از ایتالیا  واردات از چین و از سایر کشور ها با ما تماس بگیرید.

برای تماس با کارشناسان شرکت بازرگانی و ترخیص کارا می توانید از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید :

۰۲۱۲۲۶۳۹۵۷۹  – ۰۲۱۲۲۶۳۹۵۸۰

 

سایر موارد مربوط به جریمه قاچاق ارز و کالا:

طبق مدلول ماده ۲۳ چنانچه کالای ممنوع (قاچاق) و ارزش آن بیش از ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال باشد وسیه نقلیه مورد استفاده در صورت وجود هریک از شرایط زیر ضبط می شود:

الف. متعلق به شخص مرتکب قاچاق کالا باشد. ترخیص گمرک

ب. ثابت شود که مالک وسیله نقلیه کاملا آن را برای استفاده حمل کالای قاچاق در اختیار مرتکب نگذاشته باشد.

به طور کلی قید عبارت مشعر به ضبط دراین قانون، ضبط قطعی که سلب مالکیت نماید نیست بلکه این عمل در مراحل اولیه صورت می گیرد که در حقیقت توقیف وسیله حمل است. بدیهی است تعیین تکلیف نهایی به موجب احکام قضایی صورت می گیرد.

 

شرکت بازرگانی ترخیص کار ا تمامی امور خدمات بازرگانی واردات کالا  و ترخیص کالا از گمرک را بر اساس قانون به بازرگانان ارائه می دهد و با داشتن ترخیص کار های حرفه ای می تواند کالاهای وارداتی را با کم ترین میزان خطا و به بهترین نحو از گمرکات مختلف کشور ترخیص نماید.

بیشتر بخوانید: سامانه همتا